Verstandskiezen trekken, nodig?

Author:
Nine
Posted:
ma, 07/11/2011 - 12:54
Hallo,

ik zou het fijn vinden als iemand wat zou kunnen vertellen wat 'slim' zou zijn in mijn situatie. Het zit namelijk zo, ik heb nu ongeveer al een jaar last van mijn oren (suizen/piepen/steken/jeuken/ik kan slecht tegen harde geluiden). De laatste paar maanden straalde dit helemaal door tot mijn kaken. Mijn kaken staan helemaal strak en dat begint s ochtends al, ook begon ik op te merken dat ik aan het eind van de dag ook last kreeg van mijn kiezen. Maar omdat ik al een jaar met oorklachten liep ben ik naar de KNO doorverwezen, deze kon niks vinden en raadde mij aan om bij het volgende bezoek aan de tandarts eens te vragen of hij iets kon zien van tanden knarsen/tanden klemmen. Nou zo gezegd zo gedaan, paar dagen terug naar de tandarts geweest, ik heb het verteld van de KNO, en hij zei: ja, het zijn hoogstwaarschijnlijk je verstandskiezen, die moeten alle vier getrokken worden! Nou, die had ik dus niet aan zien komen. Maar waar ik dus mee zit, ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik ben absoluut niet bang voor de tandarts/kaakchirurg/snijden in mijn tanden, maar waar ik dus wel bang voor ben is dat mijn oren (piep/ruis) erger gaat worden (op internet lees ik dat sommige juist van deze klachten afkomen door het trekken van de verstandskiezen maar sommige krijgen juist nog meer klachten, en dat wil ik absoluut niet).
Ik ben nu net 20 en de verstandskiezen zijn nog helemaal niet doorgekomen (sowieso was ik erg laat met mijn gebit, zo had ik nog een melktand met 15 jaar bv), maar waar ik dus mee zit, komen mijn oor/kaakklachten echt wel door mijn verstandskiezen omdat de tandarts dus nog nooit iets heeft opgemerkt en ik vraag me af of hij dat deze keer ook wel had gedaan als ik er zelf niet over was begonnen. En dan ook, direct 4 tegelijk trekken? Hij zag op de foto dat mijn onderste 2 ietwat scheef gingen, hoezo dan direct 4?

Oke, dit is een heel lang verhaal geworden en ik hoop dat iemand de tijd heeft gevonden om het te kunnen lezen haha, ik zou graag wat adviezen horen want ik heb altijd zoiets van 'als het niet hoeft dan laat ik het ook niet doen' net zoiets als 'in een gezond lichaam laat ik niet snijden (als ik niet zeker weet dat het echt daaraan ligt)'.

Alvast bedankt!
vV

klachtenbeeld lezend kom ik toch meer op knarsen/klemmen. Wellicht trigger bij doorkomen verstandskiezen, maar ik kom dat niet zo vaak tegen eigenlijk.
Last naar het einde van de dag toe is meestal klemmen , ov erdag, bij geconcentreerd werk. Dat is makkelijk zelf na te gaan of je dat doet, begin daar eens mee. Doe je dat is de kans dat je in de slaap knarst vrij groot . hoeft overigens niet aan het gebit te zien te zijn, goed nader onderzoek kan dat wel uitwijzen.
ma, 07/11/2011 - 13:25 Permalink
Nine

bedankt voor de snelle reactie!

Ja, ik zat zelf eigenlijk ook meer aan tanden klemmen te denken omdat ik mezelf er vaak op betrap (als ik tv kijk/computer hou ik altijd mijn kaken onbewust heel strak) en omdat de spieren in mijn kaken opgezet lijken te zijn (en ze voelen warmer aan dan normaal) en met eten heb ik er ook last van (kan mijn kaak niet helemaal goed open krijgen, hoor altijd kraken als ik kauw).
Maar goed, voordat ik ook maar mijn mond open had gedaan zei de tandarts al: nou tanden knarsen of klemmen zal het wel niet zijn hoor! Hij zag aan het gebit ook niks wat daarop wees.
Maar hoe kan ik dit dan nader laten onderzoeken? Bij de kaakchirurg zeker?
ma, 07/11/2011 - 13:45 Permalink