Geachte heer mevrouw,
Graag wil ik studeren tot een tandart.
Mijn vooropleiding is MBO niveau 4.
Ik heb veel op internet gezocht en las dat ik een HBO monzorgkunde kan studeren. Maar nou begreep ik dat dit nog niet een tandarts is, dus ik kan niet mijn eigen praktijk openen.
Ik las ook dat er een Master/hbo tandheelkunde is. nou was mijn vraag of ik na mondzorgkunde kan doorstromen naar tandheelkunde of niet. Of dat met een propedeuse kan of niet.
Mijn doel is in elk geval tandarts, dus hoe kan ik het beste die punt behalen.
Graag wil ik studeren tot een tandart.
Mijn vooropleiding is MBO niveau 4.
Ik heb veel op internet gezocht en las dat ik een HBO monzorgkunde kan studeren. Maar nou begreep ik dat dit nog niet een tandarts is, dus ik kan niet mijn eigen praktijk openen.
Ik las ook dat er een Master/hbo tandheelkunde is. nou was mijn vraag of ik na mondzorgkunde kan doorstromen naar tandheelkunde of niet. Of dat met een propedeuse kan of niet.
Mijn doel is in elk geval tandarts, dus hoe kan ik het beste die punt behalen.
Re: Ik wil graag een tandarts worden, welke opleiding?
Welke MBO opleiding heb je?
Doorstromen naar tandheelkunde kan wel, maar de loting is zwaar. Ook de vrijstellingen zijn minimaal. Er bestaat een koppeljaar maar deze is erg, erg duur. Ook moet je eerst bepaalde vakken op VWO-niveau behalen, wil je ingeloot worden.
Dus ik moet tandheelkunde eigenlijk beter vergeten?
Welke MBO opleiding heb je?[/quote]
Ik heb MBO economie bank en verzekeringen gevolgd, wat dus totaal niet met mondzorgkunde te maken heeft.
Wat ik dus eigenlijk wil is een zelfstandige tandartsenpraktijk openen na mijn studie, natuurlijk zou ik beter eerst wat werkervaring moeten opdoen, maar ik wil dus helemaal zelfstandig een tandsarts zijn en niet alleen een mondzorgkunde voor de preventie.
Ik kan dus moeilijk doorstromen naar tandheelkunde, kan ik dan wel met een baan als monzorgkunde groeien tot een tandarts of niet? hoe lang zou dat ongeveer tijd in beslag nemen, en moet ik dan of kan ik dan daarvoor bepaalde cursussen volgen?
sorry voor zoveel vragen, alvast heeeel erg bedank.
excuses daarvoor. :oops:
voor jezelf beginnen zonder ervaring is stoer, maar banken willen jaarcijfers zien........en die kan je niet presenteren, dus betaal je de hoofdprijs. FEIT!
Ik vraag me ook af waarom je zo graag een eigen tandartspraktijk wilt. Wat lijkt je daar nou zo super gaaf aan? Het is kei- en keihard werken, zeker in deze tijd.
Dus ik blijf een mondhygieniste totdat ik ooit een tandheelkunde opleiding heb gedaan?
Ik las dit in een ander toppic, ik begrijp dus dat tandheelkunde een 2e bachelor is en niet betaald wordt??
Flow
Maar is er dan geen master opleiding als vervolgopleiding voor de monzorgkunde die opleidt tot een tandarts?
welke verchillen bestaan er voor de twee?
Ga eerst eens kijken op de sites van de universiteiten en HBO-instellingen.
Heey,
Dit is een link van ACTA, waarin ik las dat er een master tandheelkunde is. Dus de mogelijkheid is er om na de Bachelor mondzorgkunde hier de master tandheelkunde te studeren? toch? Ik bedoel of het betaald wordt door de staat.
Dit is de link >> http://www.acta.nl/nl/studeren-bij-acta/orientatie-tandheelkunde/master…
Feit: met wat je nu aan opleiding hebt liggen zorgt voor een nog lang studietraject, waarvan je een deel toch echt zelf zal moeten betalen (grenzen aan studiefinancieringen. Wellicht studieleningen mogelijk, die natuurlijk uiteindelijk prima terug te betalen zijn.
Mits de situatie op de tandheelkundige markt tegen die tijd niet ineens heeeeel anders (slechter) ligt dan nu...
en dan heb ik het alleen nog over theorie, want als je de praktijkvakken niet haalt is het heel snel einde verhaal, mag je weer naar huis.
Maar als je perse iets met het gebit wil gaan doen, dan kan je denk ik beter mondzorgkunde doen, je P halen en vwo deelcertificaten halen en in het buitenland tandheelkunde studeren :wink:
Waar in het buitenland?
en waarom in het buitenland? in NL zijn ook universiteiten.
Als antwoord op Re: Ik wil graag een tandarts worden, welke opleiding? door Lieneke
ik zou graag tandarts of mondhygieniste willen worden maar ik kom van een praktijk onderwijs school en ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken want ik wil graag in mijn vaders praktijk kunnen gaan werken als het mogelijk is
zou u zo vriendelijk willen zijn om hier antwoord om op te geven
met vriendelijke groeten van fabian khaleghi
Als antwoord op Re: Ik wil graag een tandarts worden, welke opleiding? door fabian007
Ik wou zelf ook jaren lang tandarts worden!
Heb helaas deze droom maar voorbij laten gaan. De lotingen en toelatingseisen zijn ontzettend zwaar. De makkelijkste weg is inderdaad via vwo maar aangezien je zegt dat je praktijk hebt gedaan zal dat lastig worden. Mondzorgkunde zou dan al haalbaarder zijn, echter is het via mondzorgkunde heel lastig op de opleiding tandheeldkunde te komen. Zelf studeer ik nu toegepaste chemie op HBO niveau. Iemand van mijn opleiding wil ook graag tandheelkunde gaan studeren. Hij zou hierna naar leuven (België) willen gaan voor de opleiding tandheelkunde (het blijft helaas WO niveau). Naar mijn weten doet hij deze opleiding voor de P en omdat deze aansluit op de stof die nodig is voor de toelatingstoets. Wellicht dat dit misschien een optie is? (Schijnt soepelere toelating te zijn, wel moet er een motivatiebrief en toets gemaakt worden) Mondzorgkunde en tandheelkunde blijven nou eenmaal HBO en WO niveau. Heb ik mij ook bij neer moeten leggen. Eventueel tandartsassistent? Dan zou je toch nog in de praktijk van je vader kunnen werken. Jammer dat de eisen voor deze opleidingen zo hoog zijn. Maar goed is het wel. Het zijn geen makkelijke beroepen/opleidingen!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt?
Groetjes.
Als antwoord op Re: Ik wil graag een tandarts worden, welke opleiding? door Klein
een vraag
Ik wil van vmbo naar wo help?
Wqt is je vooropleiding…
Wanneer je nu niet kan…