Verwaarloosd gebit: schaamte voor maken van een afspraak.

Author:
JustMe1
Posted:
di, 07/12/2011 - 06:40
Bemoedigend om al de verhalen op dit forum te lezen. Ik ben 28 en de afgelopen 6 jaar niet meer naar de tandarts geweest. Daarvoor wel met regelmaat en ook goed behandeld (tot en met wortelkanalen aan toe). Waar het mis ging? Op stage in het buitenland knalden twee vullingen er uit. Toen dacht ik, ik wacht te Nederland. Het deed alleen geen pijn, dus ik bleef maar uitstellen. Totdat een van de twee kiezen afbrak. Toen schaamde ik me echter al zo, dat ik geen afspraak meer durfde te maken. En zo ging het van kwaad tot erger... Ondertussen is er van nog twee kiezen in m'n bovenkaak iets afgebroken. Helemaal zwart lijken alles het gelukkig nog niet. Omdat het vrij ver achterin m'n mond zit, valt het niet op, maar ik ben wel steeds vaker bang dat mensen het kunnen zien. Niemand in mijn omgeving weet hier iets van en dat wil ik graag zo houden...

Ondertussen realiseer ik me dat ik er iets aan moet gaan doen, plus dat het steeds vaker pijn doet (halve nacht wakker gelegen). Nu kan het misschien nog. Ik durf uit schaamte (volgens mij is dat mijn grootste probleem) niet meer naar m'n vroegere tandarts. Wel heb ik ondertussen een mondzorgkliniek gevonden waar ze angstige patienten aannemen en ook zelf kronen e.d. kunnen maken. Plus af en toe 's avonds open en in de weekenden. En ze hebben een mail adres (bellen durf ik nu echt niet).

Dit verhaal opschrijven lucht meteen al op... Nu de moed verzamelen om dit verhaal ook naar die kliniek te sturen.
mecánico para …

weet je, die kliniek die alles zelf kan is 3x zo duur en je moet israelisch spreken om je behandelaar te verstaan. Ik zou gewoon een normale tandarts in de buurt zoeken enje verhaal voorleggen. Iedereen die zijn praktijk "kliniek" noemt geeft het geheel alleen op papier een duwtje in de goede richting, maar het zegt geen ruk over de qualiteit. sterker, ze doen het puur uit commercieel belang (zeker als ze zelf de techniek doen want daar vragen ze 4x de normale prijs, want die is vrij te bepalen)
di, 07/12/2011 - 22:03 Permalink
Workie

Dank je wel voor de tip, hoewel ze adverteren met gewone prijzen... Ik vind het ook wel fijn dat ze alle techniek in huis hebben en ze daardoor waarschijnlijk ook wel efficient te werk kunnen gaan. Maar ik ga er nog eens over nadenken.

Tandarts tarieven staan vast dus daar kunnen ze niks extra aan verdienen. Totdat je een kroon of iets nodig hebt, de techniek kosten voor het maken van een kroon zijn geen vaste prijzen voor. En meestal heeft zo'n kliniek ook vaak een eigen laboratorium in huis dus kunnen ze vragen wat ze willen. In tegenstelling tot een gewoon tandtechnisch lab want als die te duur is dan is de tandarts geheel vrij om het werk ergens anders te maken, en vaak laten ze ook het werk bij meerdere labs maken. En daar is de patiënt financieel alleen maar beter mee uit
zo, 07/31/2011 - 20:45 Permalink
Basset

Wat is er efficient aan techniek in huis hebben ????

behalve snel een prothesebreukje herstellen? Eigenlijk kan ik dit op mijn solo praktijk even goed en zonder technieker als het moet

Technieker naast de stoel, wel die krijg ik ook hoef ik maar even voor te bellen en 5 minuten later staat hij hier.

Intercollegiaal overleg, heb ik alle dagen en met tandartsen duizenden kilometers van hier als het moet.

"klinieken" kosten veel geld en dat moet ergens van komen. ... Groepspraktijk met veel personeel is vaak een juistere omschrijving dan kliniek. Een tandartspraktijk is geen kliniek er zijn geen bedden en geen opnamen en ze zijn s nachts gesloten. Hoe groot ze ook zijn uiteindelijk hangt het resultaat af van degene die achter je stoel staat.

Heb mijn praktijk laten verbouwen en een patienten evsaluatie laten opmaken. Voor de rest is er behoudens een nieuwe laser niks veranderd. Plots krijgt de praktijk er anderhalf punt in waarde oordeel bij en groeit de inschrijfwachtlijst enorm.

De kwaliteit van een behandelingsresultaat en het disconfort van een behandeling zal statistisch veel meer veroorzaakt worden door de ernst van het letsel dat je veroorzaakt hebt dan van de tandarts achter je stoel....

zoals ik reeds elders zij kan een kwaliteitsniveau van een tandarts ook flink opgetrokken worden door het bedanken voor behandelingen waarbij het slaagpercentage klein of onzeker is
di, 08/02/2011 - 16:04 Permalink
Denise1974

Ik zit ook in zo'n kliniek en daar beweren ze ook dat ze goed met mensen om kunnen gaan die angsten hebben.
Dat ze van alles beweren te kunnen zegt nog niet dat het ook zo is.
Ben er nu 2x geweest en ben erachter gekomen dat de "tandarts" geen tandarts is maar mondhygienist.
Dit terwijl ik vooraf alles nagevraagd heb via email.
1e behandeling was ok, 2e was een ramp en ik wil geen wkb's van een mondhygienist maar van een tandarts.
De praktijk hiervoor zag er in 1e instantie ook goed uit tot ik elke keer een andere tandarts kreeg, ben er weg gegaan.
Voor mij geen grote praktijken meer, ik heb nu een praktijk gevonden waar maar 2 tandartsen zitten.
Ik zou voor je naar zo'n kliniek gaat toch goed nadenken, volgens mij ben je beter af in een wat kleinere praktijk.
Maar goed ik moet wel zeggen dat mijn mening ook wel gekleurd is door de slechte ervaringen met grote praktijken/klinieken die van alles beweren te kunnen.
di, 08/02/2011 - 22:40 Permalink