dilemma!

Author:
wendywilleme
Posted:
wo, 07/13/2011 - 14:34
een tijdje terug is mijn zus bij de amaliakliniek geweest, heeft daar al haar tanden laten trekken en heeft nu een prothese waar ze super blij mee is!
zelf ben ik al 8 jaar niet bij de tandarts geweest..maar doordat ik al weken vreselijke kiespijn heb, en het verhaal van mijn zus..besloot ik dat het maar een afgelopen moest zijn en heb ik een afspraak gemaakt..
vandaag ben ik geweest voor de intake..
ik had erop gerekend/gehoopt dat de diagnose zou zijn dat alles eruit moet..
en dat ik dan ook een stralend nieuw, wit gebit zou krijgen..
niets is minder waar..
mijn verstandskiezen moeten getrokken, bijna al mijn kiezen moeten gevult worden, en mijn voortanden moeten opnieuw bijgemaakt (stukje afgebroken jaren geleden,toen bijgemaakt maar wat erg lelijk is geworden!)

ik heb bij de tandarts aangegeven dat ik graag nette, rechte, witte tanden wil maar trekken doen ze niet..daarvoor zijn mijn tanden niet slecht genoeg!
ben best teleurgesteld daarover..klinkt raar misschien maar ik had gehoopt op een kunstgebit.dan zou ik in 1 klap van alle ellende af zijn..nooit meer kiespijn, nooit meer gevoelige tanden, mooie witte rechte tanden..dat is wat ik wil!

er is 1 tandarts(was er vandaag niet) die daar wat soepeler in is..en eventueel wel zou willen trekken maar ik weet niet goed wat ik nu moet.

het opgestelde plan aanhouden, mijn eigen tanden behouden, veel geld betalen en vervolgens nog jaren doorsukkelen..
of een second opinion vragen bij die andere tandarts en hem vragen of hij wel alles wil trekken en mij een prothese wil aanmeten..?
mprins998

een tijdje terug is mijn zus bij de amaliakliniek geweest, heeft daar al haar tanden laten trekken en heeft nu een prothese waar ze super blij mee is!
zelf ben ik al 8 jaar niet bij de tandarts geweest..maar doordat ik al weken vreselijke kiespijn heb, en het verhaal van mijn zus..besloot ik dat het maar een afgelopen moest zijn en heb ik een afspraak gemaakt..
vandaag ben ik geweest voor de intake..
ik had erop gerekend/gehoopt dat de diagnose zou zijn dat alles eruit moet..
en dat ik dan ook een stralend nieuw, wit gebit zou krijgen..
niets is minder waar..
mijn verstandskiezen moeten getrokken, bijna al mijn kiezen moeten gevult worden, en mijn voortanden moeten opnieuw bijgemaakt (stukje afgebroken jaren geleden,toen bijgemaakt maar wat erg lelijk is geworden!)

ik heb bij de tandarts aangegeven dat ik graag nette, rechte, witte tanden wil maar trekken doen ze niet..daarvoor zijn mijn tanden niet slecht genoeg!
ben best teleurgesteld daarover..klinkt raar misschien maar ik had gehoopt op een kunstgebit.dan zou ik in 1 klap van alle ellende af zijn..nooit meer kiespijn, nooit meer gevoelige tanden, mooie witte rechte tanden..dat is wat ik wil!

er is 1 tandarts(was er vandaag niet) die daar wat soepeler in is..en eventueel wel zou willen trekken maar ik weet niet goed wat ik nu moet.

het opgestelde plan aanhouden, mijn eigen tanden behouden, veel geld betalen en vervolgens nog jaren doorsukkelen..
of een second opinion vragen bij die andere tandarts en hem vragen of hij wel alles wil trekken en mij een prothese wil aanmeten..?

Je bent in 1 klap van je huidige ellende af met een nieuwe prothese ,maar bedenk dat daar nieuwe ellende voor in de plaats KAN komen.
wo, 07/13/2011 - 21:05 Permalink
TechniekerJeetje

Even inhaken op mijn voorganger... Deze zegt nog voorzichtig het woordje KAN. Ik zeg glashard dat je vooral de eerste driekwart jaar ZEKER een heleboel elende zult tegenkomen!
do, 07/14/2011 - 00:58 Permalink
TechniekerJeetje

Nou Robinson,

Als mensen het traject ingaan, zoals ik denk dat bij TS het geval is, met het idee van een mooie witte gimlach, zonder problemen aan tanden en kiezen, waarbij er zich geen problemen voordoen, denk ik dat ze bedrogen uitkomen.
Bij het tegenovergestelde, dus als mensen er op geattendeerd worden dat het eigenlijk allemaal de eerste tijd niet zo rooskleurig is, dan gaan ze het traject veel realistischer in.

Zeg zelf. De extractie's, de immediaat prothese, met bijbehorende drukplekken, het is allemaal nog best wel wat. De eerste paar weken is elende, niet kunnen eten, praten wat anders gaat, enzovoort. Daarna het loszitten door het slinken, met het bijbehorende rebasen, waar ook wel weer drukplekken van kunnen ontstaan..... Al met al best een tijd die niet prettig is. Ok, het zal niet driekwart jaar zijn, maar zeker het eerste half jaar is het even doorbijten....
do, 07/14/2011 - 11:32 Permalink
wendywilleme

dat realiseer ik mij maar al te goed! het zal niet alleen maar leuk en mooi zijn...er zitten zeer zeker ook nadelen aan.

maar om met mijn eigen gebit hetzelfde resultaat te behalen(rechte, witte(re) tanden,geen pijn meer ben ik vele malen langer bezig, en uiteindelijk veel meer geld kwijt. plus alle behandelingen die ik moet ondergaan.
nu is het 1x onder narcose en dan word alles gedaan..en natuurlijk moet het onderhouden worden..maar ik onderhoud liever een nieuwe bmw, dan een of ander oud roestig bakkie..
do, 07/14/2011 - 14:25 Permalink
mprins998

Nou Robinson,

Als mensen het traject ingaan, zoals ik denk dat bij TS het geval is, met het idee van een mooie witte gimlach, zonder problemen aan tanden en kiezen, waarbij er zich geen problemen voordoen, denk ik dat ze bedrogen uitkomen.
Bij het tegenovergestelde, dus als mensen er op geattendeerd worden dat het eigenlijk allemaal de eerste tijd niet zo rooskleurig is, dan gaan ze het traject veel realistischer in.

Zeg zelf. De extractie's, de immediaat prothese, met bijbehorende drukplekken, het is allemaal nog best wel wat. De eerste paar weken is elende, niet kunnen eten, praten wat anders gaat, enzovoort. Daarna het loszitten door het slinken, met het bijbehorende rebasen, waar ook wel weer drukplekken van kunnen ontstaan..... Al met al best een tijd die niet prettig is. Ok, het zal niet driekwart jaar zijn, maar zeker het eerste half jaar is het even doorbijten....

Wat u hierboven noemt duurt zeker geen half jaar.
De eerste week is inderdaad even lastig met inderdaad praten,eten en een lichte pijn cq druk.
De 2e week drukplekken weghalen.
Na de 3e maand rebasen en dan misschien,hoeft natuurlijk niet, drukplekjes weg laten halen.

Ik wil een prothese zeker niet romantiseren,maar het is ook zeker geen hels hulpmiddel zoals u hem omschrijft.
Je kan een patient wel wijzen op mogelijke complicaties ,maar de situatie dramatiseren is niemand bij gebaat zowel patient als behandelend arts.
do, 07/14/2011 - 19:08 Permalink
Workie

Even inhaken op mijn voorganger... Deze zegt nog voorzichtig het woordje KAN. Ik zeg glashard dat je vooral de eerste driekwart jaar ZEKER een heleboel elende zult tegenkomen!
Iemand met een kunstbeen loopt ook niet als iemand met 2 benen die van hemzelf zijn , zo moet je een prothese ook zien
do, 07/14/2011 - 19:17 Permalink
TechniekerJeetje

Nou Robinson,

Wat u hierboven noemt duurt zeker geen half jaar.
De eerste week is inderdaad even lastig met inderdaad praten,eten en een lichte pijn cq druk.
De 2e week drukplekken weghalen.
Na de 3e maand rebasen en dan misschien,hoeft natuurlijk niet, drukplekjes weg laten halen.

Ik wil een prothese zeker niet romantiseren,maar het is ook zeker geen hels hulpmiddel zoals u hem omschrijft.
Je kan een patient wel wijzen op mogelijke complicaties ,maar de situatie dramatiseren is niemand bij gebaat zowel patient als behandelend arts.

Nou, ik vind rebasen na 3 mnd al best snel... Maar goed. Het kan gedaan worden na 3 mnd, met het nadeel dat je er na een half jaar nog een rebasing tegenaan kunt gooien. Met andere woorden; zeker een half jaar aan het emmeren... Wat denk je van in het door jou geschetste verhaal de tijd tussen de 2e week en de 3e mnd? Dat de prothese nog vast zit?
Je mag wel je zeggen trouwens.....
do, 07/14/2011 - 19:19 Permalink
robinson

Wij behandelen heel veel van dit soort patiënten.Natuurlijk is het niet niks om met een immediaat prothese te moeten beginnen.
Met een goede en realistische uitleg vam de problematiek blijkt uit onze gegevens dat na een week of 6 de grootste problemen letterlijk en figuurlijk achter de rug zijn. Definitief rebasen na 3 maanden doen wij haast nooit overigens.
Als verwijs praktiki hebben wij het waarschijnlijk een stuk makkelijker omdat de verwijzer al goede uitleg heeft gegeven.
Of ben jij ook zo'n protheticus die graag op de stoel van de tandarts wilt zitten? :smt003
do, 07/14/2011 - 23:10 Permalink
TechniekerJeetje

Alles wat ik zeg komt uit de ervaring die ik er mee heb. Zowel vanuit het lab als uit de prive kringen. Ik vind gewoon dat TS alles iets te geromantiseerd ziet/zag...

Met een goede en realistische uitleg vam de problematiek
Kijk. En daar schort het dikwijls nog wel eens aan!! Dan wordt er een verkeerd verwachtingspatroon gecreërd, waar uiteindelijk de patiënt niks aan heeft!

Of ben jij ook zo'n protheticus die graag op de stoel van de tandarts wilt zitten? :smt003

Ik hoop toch echt niet dat je die vraag nu aan mij steld. Ik geloof niet dat ik ooit hier op het forum heb laten zien dat dat ook maar enigszins mijn intentie is..... Verre van dat zelfs... Heb zelfs een gigantische hekel aan dat soort technici/prothetici....
do, 07/14/2011 - 23:19 Permalink
TechniekerJeetje

Ik heb het ook niet over een prothese in het algemeen. Ik heb het over de eerste tijd met een immediaatprothese. Als de eerste tijd achter de rug is, dan kan het juist een geweldige uitkomst zijn voor sommige mensen!
do, 07/14/2011 - 23:54 Permalink
robinson

Ik hoop toch echt niet dat je die vraag nu aan mij steld. Ik geloof niet dat ik ooit hier op het forum heb laten zien dat dat ook maar enigszins mijn intentie is..... Verre van dat zelfs... Heb zelfs een gigantische hekel aan dat soort technici/prothetici....

Nee, zeker niet. Vandaar de :smt003
vr, 07/15/2011 - 13:47 Permalink
TechniekerJeetje

Nee, zeker niet. Vandaar de :smt003

Mooi.....
vr, 07/15/2011 - 16:51 Permalink
wendywilleme

nou mensen, ik heb inmiddels besloten om toch mijn eigen tanden te houden.
na een uurtje voor de spiegel doorgebracht te hebben..ben ik van mening dat mijn eigen tanden eigenlijk zo lelijk nog niet zijn.
na de grondige reiniging zijn ze waarschijnlijk al een stuk witter en anders kan ik ze altijd nog laten bleken maar dat is van latere zorg.
woensdag heb ik een gesprek over de narcose en als ik daarvoor "goedgekeurd"word dan kan de behandeling gepland worden!
ma, 07/18/2011 - 17:35 Permalink
mprins998

.....

:oops:
Ik denk dat dat voor mij bedoeld is.
:oops:
Meneer Robinson ,verre van dat ,in de zin die u bedoeld.
Ik vind het wel mooi om een prothese van A tot Z te vervvardigen
ma, 07/18/2011 - 18:55 Permalink