In Spanje (Barcelona) heb ik gisteren een tandimplantaat laten plaatsen. Bij het plaatsen van het implantaat en bij het aandraaien van het laaste stuk, werd er veel kracht gezet en brak het bovenste deel af (het stuk met het schroefdraad, wat normaal boven het tandvlees uitsteekt).
Volgens de tandarts is dit niet erg en maakt dit niks uit voor het plaatsen van de kroon, deze kan gewoon op het gat worden geplaatst, over drie/vier maanden. Er zit nu een afsluit dopje op, wat er opgeschroefd lijkt.
Mijn vraag is, is dit correct? Heeft de kroon dadelijk niet minder houdvast? Zo niet, is het mogelijk om het implantaat alsnog te verwisselen? Dit vanwege de diepte en er volgens mij geen mogelijkheid bestaat zonder schroefkop om deze er weer uit te draaien...
Graag ontvang ik een antwoord, aangezien ik me een beetje ongerust maak..
Bij voorbaat dank.
BJ
Volgens de tandarts is dit niet erg en maakt dit niks uit voor het plaatsen van de kroon, deze kan gewoon op het gat worden geplaatst, over drie/vier maanden. Er zit nu een afsluit dopje op, wat er opgeschroefd lijkt.
Mijn vraag is, is dit correct? Heeft de kroon dadelijk niet minder houdvast? Zo niet, is het mogelijk om het implantaat alsnog te verwisselen? Dit vanwege de diepte en er volgens mij geen mogelijkheid bestaat zonder schroefkop om deze er weer uit te draaien...
Graag ontvang ik een antwoord, aangezien ik me een beetje ongerust maak..
Bij voorbaat dank.
BJ
Re: bovenste deel implantaat afgebroken bij het plaasten
Misschien de volgende keer toch maar hier een implantaat zetten?
Met een beetje geluk wel. Dat had ik met een cursus toen we ook even de implantoloog mochten uithangen op een kunstkaak, en toen maakte ik ook die fout. Maar ik kon het uiteindelijk wel goed krijgen. Je moet dus gewoon geluk hebben dat die bovenaan afbreekt boven het schroefdraad anders heb je wel een groot probleem. Een kwestie van een verkeerde handeling wat alleen erg onervaren mensen zoals ik kan overkomen, maar ik ben dan ook technieker en geen implantoloog. Het is vind ik wel een domme fout :wink:
volgens mijn tandarts is het transport gedeelte afgebroken (een blauw stuk en hetzelfde stuk in de kleur metaal/tit.). Het is een Nobel kroon en die schijnen zo gemaakt te worden dat ze als veiligheid mechanisme afbreken bij te zware druk om de kaak te beschermen. De opening ligt nu precies vlak met het tandvlees. Precies zo als het hoort, geen probleem en kwestie van een kroon er op schroeven over 4 maanden.
Tja, ik woon al weer een paar jaar in Spanje, achteraf verbaast het me ook eigenlijk ook weer niet dat het gebeurd is.. Ondanks al de impl. diploma's die aan de muur hangen, het is en blijft geen NL. :wink:
Maar als je geen naadloze verbinding hebt,dan heb je toch een probleem?
Hoe kan er nu als er iets afbreekt toch zo'n verbinding ge-creeerd worden?