Wkb 1e en 2e behandeling totaal verschillend

Author:
Hannez
Posted:
di, 06/28/2011 - 13:23
Beste bezoekers,

Een week of 2 geleden heb ik dan eindelijk mijn eerste wkb doorstaan. Ik was behoorlijk gestrest maar de tandarts kon alles goed verdoven en ik heb niets gevoeld.

Gisteren moest ik voor de 2e rit komen en hij had mij al verteld dat het wat langer zou duren dan de eerste keer. De verdovingen erin en de tandards boorde de noodvulling open en begon aan het vijlen. Bij het eerste kanaal kwam de ta tot de ontdekking dat hij niet verder in het kanaal kon komen terwijl deze wel verder zat op de foto. Bij het 2e kanaal kreeg ik meteen een stroomstoot maar de ta kon de ingang na het kanaal niet vinden. Ook de 3 volgende pogingen mislukte en ik klapte keer op keer in de stoel door de schok. Het is net of dat je een pepermuntje eet waar nog een beetje zilverfolie op zit.

Nu moet ik naar een endotonloog maar ik vraag mij af of hij mij wel kan verdoven. Ik was eindelijk een beetje over mijn angsten heen (zie historie) maar begin nu behoorlijk gestrest te raken. Iedere keer als ik zo'n stroomstoot op één van mijn kiezen heb gehad slaap ik de eerste 2 nachten niet en heb ik een paar dagen flinke hoofdpijn.

Ben ik nu zo'n appart geval ?
Ik ben niet bang voor de tandarts maar voor die schokken , iemand wij raad voor deze bangerik

Gr Hannez
Hannez

Vandaag bij de endodontoloog geweest en me laten verdoven. Na een 10 mins weer in de stoel en de ta kon beginnen. Al vrij snel voelde ik weer stroomstoten in de kies welke door mijn hoofd schoten. De tandarts snapte er niets van en gaf aan dat alles nu wel verdoofd moest zijn. We besloten weer verder te gaan maar naar een keer of 10 zo'n schok te hebben gehad kon ik er niet meer tegen. Ik gaf aan dat we anders maar moesten stoppen, de ta wilde nog een andere verdoving proberen maar dan direct in de zenuw. Zo gezegt en gedaan en de verdoving werd direct in de zenuw gespoten, ook nu weer door het plafon maar dat wist ik.

Na 2 minuten kon de tandarts alles doen wat hij maar wilde en kon hij de oorzaken van het probleem opsporen.
Alles kon worden schoongemaakt en was gevoelloos (EINDELIJK!!) Hij gaf later aan dat ik lange tanden heb en taaie zenuwen, dit verklaarde de moeilijke verdoving.

Over een paar weken weer terug om het af te maken (tijd gebrek) maar dit zou vrijwel zonder pijn moeten kunnen.
Voor de mensen met dezelfde klachten het volgende : vraag of de TA direct in de zenuw wil verdoven. Dit is even vrij (!@#$%^&) maar 10 seconden erna heerlijk.

Groetjes Hannez
do, 07/14/2011 - 17:01 Permalink
papagena

Heb ik ook een keer gehad: door de ontsteking werkte de verdoving niet. Mij had ze niet van tevoren gewaarschuwd dat ze in het wortelkanaal ging prikken, dus ik schrok en heb bewogen, en toen kreeg ik nog een preek ook ... Ja zeg, verwittig dan even! Inderdaad die verdoving is wel @(#&@)!! Maar ik heb ook nadien niets meer gevoeld.

Mijn toenmalige tandarts heeft ooit een keer gezegd dat hij ook kon een product in het wortelkanaal leggen dat ervoor zou zorgen dat de zenuw geleidelijk afsterft, dat gaat dan wel met enkele dagen tandpijn gepaard. Ik heb het nooit gekregen maar wat voor iets is dat dan? Wordt dat nog gebruikt?
wo, 07/27/2011 - 09:15 Permalink
Basset

Kan geen kwaad hoor, als leek klinkt direkt in de zenuw spuiten als iets goeds. Alleen beschadig je dan de zenuw en is de vraag of die zich nog hersteldt. Wat men je waarschijnlijk heeft willen zeggen is dat wanneer een wortelkanaal opengeboord is en er toch nog pijn is je rechtstreeks in de wortelzenuw kan spuiten. Dat kan want die moet er toch uit en kan vaak de oplossing bieden. In dit geval zou men eerder moeten spreken van een rechtstreekse injectie in de pulpa in plaats van tandzenuw. Maar dat is tandartsendetail hoor.
di, 08/02/2011 - 16:58 Permalink