Hallo,
Ik ben ongeveer een jaar geleden bij de tandarts geweest voor een wortelkanaalbehandeling. hier kreeg ik na ongeveer 3 kwart jaar last van. Nu was ik inmiddels naar een andere tandarts gegaan en deze adviseerde mij een nieuwe wortelkanaalbehandeling. Deze is inmiddels uitgevoerd en nu bleek dat mijn oude tandarts een kanaal helemaal niet heeft uitgevoerd en de andere niet diep genoeg heeft uitgeboord/geveild.
Nu vroeg ik mij dus af of ik deze rekening dus kan verhalen op mijn oude tandarts aangezien hij de behandeling niet goed heeft uitgevoerd.
Ik ben ongeveer een jaar geleden bij de tandarts geweest voor een wortelkanaalbehandeling. hier kreeg ik na ongeveer 3 kwart jaar last van. Nu was ik inmiddels naar een andere tandarts gegaan en deze adviseerde mij een nieuwe wortelkanaalbehandeling. Deze is inmiddels uitgevoerd en nu bleek dat mijn oude tandarts een kanaal helemaal niet heeft uitgevoerd en de andere niet diep genoeg heeft uitgeboord/geveild.
Nu vroeg ik mij dus af of ik deze rekening dus kan verhalen op mijn oude tandarts aangezien hij de behandeling niet goed heeft uitgevoerd.
Re: oude tandarts fout laten betalen....
Een 4e kanaaltje is soms best moeilijk te vinden. Dit over het hoofd zien komt dus vaker voor. Niet veel aan te doen gok ik. Je zou je oude tandarts het eens voor kunnen leggen, maar geef je weinig kans op coulance. Als je bij hem patiënt was gebleven, dan had hij hem zelf over kunnen doen. Daarbij rekening houdend met het misgaan van de eerste keer en dan jou een beetje tegemoed komen....
daar moet je wat duidelijker zijn in je vraag. kijk iemand die elk half jaar op controle komt en de brug ontwikkelt een wortelcariës laesie, dan is dat bij een controle mogelijk eerder te zien dan en reparabel. Is niet meteen de schuld van de bruggenbouwer, want cariës wordt door de bank genomen door de patiënt zelf veroorzaakt. Je mag overigens wel afvragen of de indicatie bij een cariës actieve patiënt verstandig was. Maar bijvoorbeeld medicatie die is opgestart na het plaatsen is niet jou als schuld aan te wrijven. Dus je medische anamnese kan je sluitend materiaal leveren.
Dan op de vervanging van een brug bij iemand die bijvoorbeeld na plaatsen 5 jaar niet is geweest.........ik zou het gooien op nalatigheid in de nazorg en niet de mogelijkheid gekregen de situatie zelf te zien/eventueel te herstellen of de brug aan te passen...........dan heeft de patiënt je kansen ontnomen om je vervolgens wel te confronteren met de kosten van je opvolger. Dat is hier als gemiste kans door de patiënt genoemd bij het tuchtcollege.