De afgelopen jaren ging ik netjes elk half jaar naar de tandarts voor controles en als er iets gedaan moest worden ging ik ook.
Ik zat in een praktijk waarbij ze zouden kunnen omgaan met mensen die angstig waren en dat leek ook zo tot ik de 1 na de andere tandarts kreeg.
Ongeveer om het jaar was er ineens een andere tandarts, moest ik weer wennen, weer opnieuw uitleggen dat ik angstig was, waarbij ik merkte dat de 1 daar beter mee om kon gaan dan de ander.
De behandelingen konden wel uitgevoerd worden en pijn had ik eigenlijk nooit tijdens de behandelingen.
Ik was zelfs zover dat ik niet meer de nacht van te voren wakker lag en ik hoefde ook niets meer te gebruiken om rustiger te worden.
Ik was dus best ver.
Een paar weken terug ging ik weer voor controle, had ik weer een andere tandarts, ik heb toen ook aangegeven dat ik dat heel vervelend vond.
Ik had ook last van een kies waar al eerder 2x een wkb behandeling in gedaan is en naar mijn gevoel is er een stuk af/uit.
Dat kon geen kwaad, er zat een groef in.
Er werd in 1e instantie 1 groot gat gevonden boven die kies, ik moest daar een afspraak voor maken en dan zou meteen die andere pijnlijke kies ook nagekeken worden.
Afgelopen week was het zover, toen heb ik meteen gezegd dat ik nog steeds last heb van die kies maar toen ging de tandarts ineens aan de totaal andere kant kijken en die kies moest eerst.
Ik zei dus maar er zat een gat links boven, nee er zit aan beide kanten een groot gat.
Dus ik zeg ja hoe kan dat dan want een half jaar geleden was er niets aan de hand, en nu heb ik ineens 2 grote gaten?
Het antwoord was ja dat begint klein en wordt steeds groter...
De tandarts had gezegd dat er op de foto's niets te zien was van die gaten maar wel bij controle in mijn mond.
Er werd verdoofd en dat leek goed te gaan maar dat gat was zo groot dat ze mijn zenuw raakte, dat voelde ik ook niet maar toen werd er verder gegaan ze ging een wkb doen en kreeg ik pijn, al met al is er 3x bij verdoofd en nog voelde ik het dus ik zei ga maar door want ik wil er nu gewoon vanaf.
Zegt de tandarts ineens ja die ernaast doe ik ook maar even want die is ook aangetast.
Ondertussen lag ik te trillen en duizelig te worden, kon ook niet meer reageren, op zich ging ze daar wel op in en vroeg ze steeds of het nog wel ging, maar ik hoorde haar amper meer.
Ik was in een soort roes beland en gelukkig was mijn vriend vrij die besloot me op te halen, anders weet ik niet hoe ik thuis gekomen zou zijn.
Ik heb inmiddels een andere tandarts gezocht, ook uitgebreid mail contact daar mee gehad.
Alleen ik hoop dat ik nog durf, ik ben al de hele week op van de zenuwen.
Ik slaap bijna niet, schrik steeds wakker en durf amper te eten.
Met links krijg ik last als ik op die kies kauw en rechts zit een nood vulling daar heb ik geen pijn maar ik ben bang dat die nood vulling eruit komt.
Ik snap ook niet waarom ik zoveel pijn had, die kies deed geen pijn, de zenuwen waren niet ontstoken.
Bij 2 andere kiezen heb ik geen moment pijn gehad en daar zaten wel ontstekingen.
IK snap ook echt niet hoe het kan dat ik ineens allemaal gaten heb, ik bedoel dat moet de vorige dan toch ook gezien hebben?
Ik weet ook niet waarom ik nou zo heftig reageer, ik bedoel als ik vroeg te stoppen deed ze dat ook dus ze luisterde wel naar me.
Ik weet uberhaupt niet waarom ik bang ben voor de tandarts als ik heel eerlijk ben.
Ik ga wel naar de nieuwe tandarts ik hoop alleen niet dat ik daar als een wrak aan kom.
Ik baal hier echt van.
Ik zat in een praktijk waarbij ze zouden kunnen omgaan met mensen die angstig waren en dat leek ook zo tot ik de 1 na de andere tandarts kreeg.
Ongeveer om het jaar was er ineens een andere tandarts, moest ik weer wennen, weer opnieuw uitleggen dat ik angstig was, waarbij ik merkte dat de 1 daar beter mee om kon gaan dan de ander.
De behandelingen konden wel uitgevoerd worden en pijn had ik eigenlijk nooit tijdens de behandelingen.
Ik was zelfs zover dat ik niet meer de nacht van te voren wakker lag en ik hoefde ook niets meer te gebruiken om rustiger te worden.
Ik was dus best ver.
Een paar weken terug ging ik weer voor controle, had ik weer een andere tandarts, ik heb toen ook aangegeven dat ik dat heel vervelend vond.
Ik had ook last van een kies waar al eerder 2x een wkb behandeling in gedaan is en naar mijn gevoel is er een stuk af/uit.
Dat kon geen kwaad, er zat een groef in.
Er werd in 1e instantie 1 groot gat gevonden boven die kies, ik moest daar een afspraak voor maken en dan zou meteen die andere pijnlijke kies ook nagekeken worden.
Afgelopen week was het zover, toen heb ik meteen gezegd dat ik nog steeds last heb van die kies maar toen ging de tandarts ineens aan de totaal andere kant kijken en die kies moest eerst.
Ik zei dus maar er zat een gat links boven, nee er zit aan beide kanten een groot gat.
Dus ik zeg ja hoe kan dat dan want een half jaar geleden was er niets aan de hand, en nu heb ik ineens 2 grote gaten?
Het antwoord was ja dat begint klein en wordt steeds groter...
De tandarts had gezegd dat er op de foto's niets te zien was van die gaten maar wel bij controle in mijn mond.
Er werd verdoofd en dat leek goed te gaan maar dat gat was zo groot dat ze mijn zenuw raakte, dat voelde ik ook niet maar toen werd er verder gegaan ze ging een wkb doen en kreeg ik pijn, al met al is er 3x bij verdoofd en nog voelde ik het dus ik zei ga maar door want ik wil er nu gewoon vanaf.
Zegt de tandarts ineens ja die ernaast doe ik ook maar even want die is ook aangetast.
Ondertussen lag ik te trillen en duizelig te worden, kon ook niet meer reageren, op zich ging ze daar wel op in en vroeg ze steeds of het nog wel ging, maar ik hoorde haar amper meer.
Ik was in een soort roes beland en gelukkig was mijn vriend vrij die besloot me op te halen, anders weet ik niet hoe ik thuis gekomen zou zijn.
Ik heb inmiddels een andere tandarts gezocht, ook uitgebreid mail contact daar mee gehad.
Alleen ik hoop dat ik nog durf, ik ben al de hele week op van de zenuwen.
Ik slaap bijna niet, schrik steeds wakker en durf amper te eten.
Met links krijg ik last als ik op die kies kauw en rechts zit een nood vulling daar heb ik geen pijn maar ik ben bang dat die nood vulling eruit komt.
Ik snap ook niet waarom ik zoveel pijn had, die kies deed geen pijn, de zenuwen waren niet ontstoken.
Bij 2 andere kiezen heb ik geen moment pijn gehad en daar zaten wel ontstekingen.
IK snap ook echt niet hoe het kan dat ik ineens allemaal gaten heb, ik bedoel dat moet de vorige dan toch ook gezien hebben?
Ik weet ook niet waarom ik nou zo heftig reageer, ik bedoel als ik vroeg te stoppen deed ze dat ook dus ze luisterde wel naar me.
Ik weet uberhaupt niet waarom ik bang ben voor de tandarts als ik heel eerlijk ben.
Ik ga wel naar de nieuwe tandarts ik hoop alleen niet dat ik daar als een wrak aan kom.
Ik baal hier echt van.
Re: Terug bij af?
Wat een vervelende ervaring! Ik kan me heel goed voorstellen dat je baalt van het telkens wisselen van TA;
daar heb ik zelf ook nog wat moeite mee. Dat ze niet doen wat is afgesproken (dus aan een ander element
gaan werken) vind ik niet helemaal netjes, maar als er noodzaak is hebben ze natuurlijk wel gelijk.
Het vervelendst is nu dat je je angst in toom leek te hebben en dat nu niet meer zo is.
Ik hoop echt voor je dat je je bij je nieuwe TA wel op je gemak voelt en dat alles dan
wel fijn verloopt. Zal iig voor je duimen dat het goed gaat.
Heel veel sterkte,
JAN
Het gaat al een stuk beter, de kiespijn is weer over, maar voor hoe lang?
Ik ga hem laten trekken denk ik, en als ze het niet willen trek ik hem er zelf wel uit.
Ik gebruik nu ibuprofen omdat dat het enige is wat helpt maar dat mag ik dus niet gebruiken.
Als ik het nou zelf allemaal kon....was een stuk minder eng geweest :D
Tja ik weet niet wat een tandarts belangrijker vind,
Ik zelf vind een pijnlijke kies toch iets belangrijker als ik eerlijk ben.
Het ging om 1 gaatje en uiteindelijk werden het er 3 waarvan in 1 ook een wkb werd uitgevoerd.
Ik had er geen last van dus de kant waar zij bezig ging had best nog even kunnen wachten.
Ik denk wel dat het de reden is dat mijn angst weer zo heftig is.
Niet doen wat is afgesproken ligt toch wel gevoelig, ik heb me er ook niet op voor kunnen bereiden.
Ik hoop dat de nieuwe tandarts beter is en dat ik gewoon dezelfde tandarts steeds hou, elke keer een ander vind ik echt niks.
De kies die nu behandeld is is nog steeds pijnloos gelukkig dus dat is dan weer een meevaller.
Tja ik lees net dat ik geschreven had mijn eigen kies desnoods te trekken maar uiteraard ben ik niet zo stom om dat ook echt te gaan doen, maar ik ben hem wel zat.
Vandaag heb ik de oude praktijk gevraagd of ik mijn gegevens op kon halen of als ze dat handiger vonden ze het door te laten sturen en dat geven ze dus niet.
Ik heb gezegd dat ik er recht op had en er desnoods best voor wilde betalen maar ze weigeren.
Ik heb ook geprobeerd uit te leggen waarom ik weg ga, de grootste reden voor mij is de veranderingen van tandartsen (ook nog zonder daarover ingelicht te worden) en de verschillende adviezen en conclusies en ik wil wel in mijn eigen taal kunnen communiceren met de tandarts.
Voor mij is het nu dus een afgesloten hoofdstuk en ik ga lekker verder met zorgen dat mijn tanden gezond worden en blijven.
Ik hoop alleen dat dat ook lukt zonder foto's en aantekeningen?
IK voel me nu wel een sukkel, zo van hoe heb ik me zo kunnen vergissen?
In 1e instantie leek het een hele goede praktijk.
Ik hoop niet dat ik me nu met de nieuwe praktijk weer vergis.....
Hoe dat precies zit weet ik niet, maar toen ik van Kerkraden naar mijn huidige
woonplaats overstapte werd het keurig geregeld en toen ik later "mijn" TA
volgde naar een andere praktijk deed ook niemand daar moeilijk over.
Hopelijk kunnen de vakmensen hier daarover wat meer duidelijkheid verschaffen?
Ik hoop in ieder geval voor je dat je een goede praktijk weet te vinden, zal voor je duimen!
Klacht indienen gaat me dan weer iets te ver, ik kan wel vertellen wat er gebeurd is plus ze maken zelf ook foto's.
Ik zal je op de hoogte houden scaredycat.
Ik heb bewondering voor hoe jij met je angsten om bent gegaan, gaat.
Dat wilde ik even zeggen tegen je.
Dankjewel. Morgen is weer even ene kleine proeve: mijn TA is gestopt bij mijn praktijk.
Morgen heb ik controle bij een vreemde TA dus. En daar heb ik TOCH een beetje zenuwen
om. Maar ik weet iig nu dat ik het gewoon moet (en zal) zeggen als iets me niet zint!
Het is denk ik meer het idee dat ik bij een klacht indienen denk aan iets wat echt mega fout is ofzo.
Ik weet niet of je dit nog leest, maar sterkte vandaag, ik kan me voorstellen dat je er zenuwen om hebt.
En zeker aangeven als het je niet zint ;)
die verbaasd was dat ik er al was, omdat het nog 7 minuten was tot mijn afspraak.
Alles was in orde, ze hoefde zelfs niet schoon te maken, dus ik poets nog steeds prima!
En uiteindelijk stond ik zelfs alweer voor mijn afspraak-tijd bij mijn auto te twitteren :D
Vwb de klacht indienen: iets waartoe ze verplicht zijn weigeren IS in mijn ogen mega-fout!
Ik ga maandag verdere stappen ondernemen mbt mijn gegevens.
IK heb woensdag een afspraak bij de nieuwe praktijk, ben wel nerveus maar goed ik heb denk ik weer even tijd nodig om weer vertrouwen te krijgen.
Komt goed ;)
En misschien is het een idee met je nieuwe TA te
overleggen of zijn de gegevens kunnen opvragen?
Ik zit nu al te hyperventileren en te huilen omdat ik zo naar de tandarts moet en ze gaan nog niet eens iets doen, alleen kijken, foto's maken en bespreken zeiden ze.
Dit is echt zo lang geleden dat ik zo angstig was.
Die laatste behandeling en dat gedoe er nu omheen heeft me echt geen goed gedaan, maar hoe dan ook ik ga wel.
Ze hebben extra tijd vrij gemaakt omdat ik aan gegeven had angstig te zijn, narcose is voor mij niet de oplossing, ik wil normaal naar de tandarts kunnen gaan, zeker omdat mijn gebit over het algemeen best ok is.
Ik heb ergere dingen overleefd...
Het begon met een gesprek, ik alles uitgelegd, toen gingen we een foto maken in een groot rond ding, maar de assistent kreeg dat ding niet goed dus toen kwam er iemand bij.
Maar de tandarts kwam toen binnen van ik doe het wel ga maar even weg allemaal.
Werd er erg druk en ik voelde de paniek al weer opkomen dus dat heeft hij goed aangevoeld.
Hij zei niet schrikken ongeveer tien seconden, dan is het voorbij.
Ik had die kies genoemd die pijn doet vaak en ook gezegd dat ik bijna zeker weet dat er een scheur in zit, maar dat de tandarts had gezegd dat het alleen maar een groefje was en dat het geen kwaad kon.
Hij ging in mijn mond kijken en hij zei je hebt gelijk, hij is afgebroken, weet alleen zelf niet of dat ook pijn veroorzaakt eigenlijk, vergeten te vragen.
Op de foto is niets te zien van een ontsteking ofzo.
Toen ging hij verder kijken en toen bleek ik nog wat gaatjes te hebben.....
En ook ontstoken tandvlees (heb er geen last van) maar ik had wel al gezien dat een bezoekje aan een mondhygieniste me misschien wel goed zou doen, en ik had dit dus al 2 jaar geleden aangegeven dat ik dat wilde en pas de laatste keer vond tandarts nummer 3 het ook wel een goed plan.
Tandarts had echt zoiets van ongelofelijk dat hier eerder niks mee gedaan is.
Die kies die pijn deed en gebroken was wilde hij toch wel nu doen dus verdoving gekregen ook al zei hij dat het niet nodig was en hij heeft me heel goed begeleid.
Muziek harder gezet omdat ik bang ben voor boorgeluiden :D gewezen op dat ik door moet ademen en moest ontspannen.
Ook vertellen wat hij deed.
Voor het eerst was ik tijdens een tandarts behandeling met mijn gedachten heel even ergens anders :D
Hij heeft niet echt uitspraken gedaan over de vorige tandarts en zei, we kunnen het hebben over wat er mis is gegaan, maar we kunnen het beter hebben over wat we er nu aan gaan doen.
Volgende week wordt de endo afgemaakt en dan moet ik eerst naar de mondhygieniste kost wel 180 euro zei hij, de eerste behandeling, maar gelukkig ben ik verzekerd.
De rest kan daarna.
Mijn oude gegevens,er is al een behandelplan dus vraag me ook af of het echt belangrijk is nu, maar ik ga wel alsnog een klacht indienen, we zijn langs geweest maar ze geven niets mee.
Ook zijn uitspraak dat je het moet hebben over "nu" en niet meer over "toen" is heel positief.
En die andere club, tja. Ik zou zeker een klacht indienen, maar er aan de andere kant ook niet
teveel tijd meer aan besteden. Dat is allemaal negatieve energe en je bent nu net zo goed bezig!
Hou dit vol, want je bent echt goed bezig!
Groetjes,
JAN
Ben ook erg blij dat ik toch weg gegaan ben daar.
Klacht is al ingediend en nu is het voor mij afgesloten.
Tot nu toe heb ik geen kiespijn meer, zou het dan toch die breuk geweest zijn?
Zelfs met aanraken, kauwen, doet het nu geen pijn meer, maar durf nog niet te vroeg te juichen.
Voor nu ben ik heel erg opgelucht en ook omdat hij zei dat het met mijn gebit wel goed komt.
Volgende week endo afmaken dan is dat ook afgesloten.
Bedankt voor je steun, het schrijven helpt echt ;)
Graag gedaan, fijn dat je er wat aan hebt!
Ik heb serieus nog nooit zoveel pijn gehad als vandaag, Ik kreeg vervolgens een paniekaanval.
Volgens hem had de vorige tandarts het niet goed schoon gemaakt en moest dat dus nu alsnog gebeuren, met verdoving, dus die kreeg ik en die werkte gelukkig goed.
Ik had voor ik naar deze praktijk ging gekeken of er een BIG registratie was enzo, die was er.
Maar....degene bij wie ik zit schijnt een mondhygienist te zijn en geen tandarts.
Ze blijven volhouden dat het wel een tandarts is maar op zijn naamplaatje staat duidelijk mondhygienist en via de BIG site komt hij echt niet voor.
Er waren nog wat meer dingen waar ik mijn twijfels over heb, in ieder geval om een lang verhaal kort te maken, ik vrees dat ik weer op zoek moet naar een ander.....
Ik baal echt zeker omdat ik er een goed gevoel bij had en hij toch goed met me om ging.
Ik ga die behandeling wel af laten maken volgende week, maar echt niet zonder verdoving, kunnen ze hoog of laag springen maar als ze niet verdoven ben ik meteen weg.
Ik zeg dat wel voor ik in die enge stoel lig, dan durf ik meer :D
Pijn kan gebeuren maar dit was echt hel, maar ja hij ging er vanuit dat alles al weg was dus ik kan het hem ook niet echt verwijten, maar toch....
Ik heb een hele strijd moeten leveren om niet trillend en huilend naar een tandarts te kunnen gaan en ik zoek net zo lang door tot ik een tandarts heb die ook echt tandarts is en me serieus neemt.
Bij mij geen behandelingen meer zonder verdoving en in het vervolg alles in overleg met de stollingsarts.( op gaatjes na dan)
Ik heb er geen vertrouwen meer in, ik heb een mega grote blauwe plek in mijn gezicht bij mijn kaak na gister, lijkt wel of ik een hoek gekregen heb en dat is toch echt niet zo :D
Ik mag van de hematoloog nog niet naar de mondhygieniste, maar de tandarts die ik nu heb zegt dat dat best kan maar dan moet ze wachten met behandelen, dat heeft toch geen enkele zin?
Zeker niet als de hematoloog besluit dat ik naar een mondhygieniste in het ziekenhuis moet.
Knettergek word ik van iedereen.
Ik bedacht me vanmorgen dat ik me tijdens het pakken van mijn kat gestoten heb, was niet hard maar is wel blauw geworden.
Lekker handig en dan ook nog de tandarts de schuld geven :D
Wel jammer dat je niet kunt editten na een half uur :D
Mijn partner had door dat er wat was, maar ik wilde hem niet lastig vallen hiermee, maar uiteindelijk n.a.v iets anders barste mijn bommetje.
Huilen enzo, dus ja toen toch maar alles verteld.
Ook verteld dat ik erachter gekomen was dat mijn huidige tandarts/mondhygienist (whatever) niet eens precies weet wat ik nou eigenlijk heb.
Hij had zoiets van wegwezen daar maar ik heb zoiets van ik wil dat die kies dicht gaat en zo snel mogelijk want al die stress voor volgende behandelingen en nu voor deze kies weer naar een ander die dan weer opnieuw gaat beginnen, dat ga ik niet trekken.
Dat begreep hij ook wel, maar goed hij heeft vrij genomen en gaat met me mee, al is het alleen maar om te zorgen dat er iemand bij me is waar ik me veilig bij voel.
Hij weet hoe te handelen als ik een flashback of een bloeding mocht krijgen en ik heb ook medicijnen geslikt voor het geval dat, maar goed bij wkb's heb ik eigenlijk nog geen echte mega problemen gehad dus het is puur voor de zekerheid en het gevoel.
En ook omdat ik steeds dicht klap enzo.
Verder heb ik het advies gekregen om een vrouwelijke tandarts te gaan zoeken ivm traumatische ervaringen in het verleden die los staan van de tandarts, Mijn angst voor de tandarts en andere artsen komt daar hoogst waarschijnlijk ook vandaan.
misschien is dat ook wel beter voor mij, ik heb al een vrouwelijke huisarts en voor haar ben ik niet bang.
IK laat nog even weten hoe het gegaan is.
Ik zal voor je duimen,
JAN
Uiteindelijk zei ik ik wil verdoving en anders gebeurd er gewoon helemaal niets.
Ik werd ineens boos, ipv bang tja dat is weer eens wat anders :D
Toen hij verdoving had gespoten zei hij je bloed wel lang door, toen zei mijn vriend tja dat heb je met stollingsafwijkingen :D
Verder heeft ie zich rustig gehouden ;)
Hij is een uur bezig geweest, deze wkb was totaal anders dan wat ik gewend was van eerdere behandelingen.
Maar ik heb geen pijn gevoeld ofzo dus het was redelijk rustig wat pijn betreft, totdat er van alles op me neergelegd werd, ze moesten het eea kwijt dus ik reageerde meteen paniekerig maar mijn vriend heeft toen op me ingepraat en toen was ik weer rustig.
Vervolgens kwam er tot 2x toe iemand de kamer zomaar in dus weer schrikken.
Hij is in ieder geval nu klaar, perfecte wkb volgens de "tandarts".
Ik heb nog wel nagevraagd hoe het zat met die parodontitis, het is beginnende parodontitis, ik hoefde me niet druk te maken, zou goed komen maar dan moet ik wel de rest van mijn leven een paar keer per jaar naar de mondhygieniste, en hij had het over dat er op de kies die nu gedaan is een kroon moet.
Tja ik weet het niet hoor....
Voor alsnog heb ik toch moeite met het vertrouwen in tandartsen.
Wel balen op zich want de allereerste tandarts die ik bij de vorige praktijk had was echt wel ok, helaas verdween hij.
IK heb al een andere praktijk op het oog, daar werken alleen vrouwen.
Eerst maar even de hematoloog afwachten daar moet ik volgende maand naar toe, zie ik ook tegenop.
Sterkte bij de hematoloog, gewoon 1 stap tegelijk is goed, als je maar door blijft lopen ;)
Groet,
JAN
Ik heb heel lang het ziekenhuis ook vermeden maar dat was eigenlijk gewoon gevaarlijk.
Vermijden doe ik niet meer :)