Gevoelloze tanden na val

Author:
GvdHoven
Posted:
do, 07/21/2011 - 20:27
Hallo allemaal,

Ongeveer 2,5 week geleden ben ik hard met mijn mond op een stenen vloer terecht gekomen. Mijn twee voortanden zijn daarbij naar achteren verplaatst. De twee voortanden zijn direct daarna door mijzelf terug op de plaats geduwd. De volgende morgen merkte ik dat ik mijn kiezen niet goed op elkaar kon zetten en heb ik de linkse tand nog wat verder naar voren geduwd. Ik ben diezelfde dag naar de tandarts gegaan die op dat moment nooddienst had. Deze tandarts heeft mij erg goed geholpen. Ze kon eerst niet geloven dat de tanden verplaatst waren, omdat ze al heel vast leken te staan. Na bestudering van de foto bleek dat toch het geval te zijn. Een spalk was niet nodig, alleen het beugeltje dat al achter mijn tanden zat is weer vastgezet. Na een test bleken de twee voortanden gevoelloos te zijn. Die maandag daarop ben ik naar mijn eigen tandarts gegaan die mij ook heel goed heeft geholpen en iedere week heeft gezien (drie keer). Hij gaf aan niet heel veel te kunnen doen, omdat er sprake is van een stabiele situatie. De tandarts heeft opnieuw foto's gemaakt en deze aan de endodontoloog laten zien. Deze zegt dat ik er serieus rekening mee moet houden dat ze afsterven, omdat hij een breukje op de foto dacht te zien. Ik heb nu in augustus een afspraak met de endodontoloog staan die zal testen of er gevoel zit in de tanden en zo niet een wortelkanaalbehandeling zal uitvoeren. Mijn tandarts heeft geen tests betreffende het 'leven' van de tanden verricht, omdat mijn lip en kaak nog gekneusd is en ik daardoor tegenstrijdige informatie kan geven. Ik heb begrepen dat als het gevoel in je tanden terug komt, dat binnen een paar weken zal moeten gebeuren. Ik heb steeds het idee dat ik wel iets voel, kleine scheutjes door mijn tanden heen. Een keer at ik een ijsje en dacht dat in de linkse tand toch echt te voelen. Dat betreft juist de tand waar de breuk zou moeten zitten en dus waarschijnlijk zou afsterven. Heeft iemand ervaring met zo'n gebeurtenis en weet iemand iets wat ik misschien zelf kan doen om herstel te bevorderen? De tanden zijn niet ontstoken.

Alvast bedankt.
GvdHoven

De rechtse voortand is aan t verkleuren nu.iemand een idee of dat ook n tijdelijke bloeding ofzo kan zijn?ik heb er volgens mij toch echt gevoel in!is er iemand die mij van advies kan voorzien?mijn eigen tandarts is op vakantie en hier ook velen begrijp ik.
ma, 07/25/2011 - 20:17 Permalink