Heb sinds een half jaar een kroon op een kies. Op deze kroon zit een groot zwart/grijs stuk. Volgens de tandarts kon dit niet anders; omdat het een kies is die je gebruikt bij bijten/kauwen en de kroon dan eerder kapot gaat. De kies zit echter vrij vooraan en met lachen zie je dus dat zwarte stuk; alsof het een grote vulling is. Ik vraag me af of de tandarts dat toch niet anders had kunnen oplossen. Ik stoor me er achteraf ontzettend aan.
Re: Zwart stuk op kroon!
Er is te weinig ruimte tussen je afgeslepen kies en het tegenoverliggende element,waardoor het metaal niet genoeg afgedekt kan worden.
Of de tandarts had de kies lager moeten afslijpen, als dat mogelijk is natuurlijk.
Of de technieker had er een zirkonium kroon van moeten maken in plaats van een metaal-porcelein-kroon.
Kortom slechte communicatie tussen tandarts en technieker.
Oplossing oude kroon eraf ,zirkonium kroon erop.
Misschien is dit inderdaad een oplossing maar zirkoniumkronen hebben zijn nog steeds kappen met een laagje porselein. Er zijn ook kronen van glaskeramiek die uit één stuk worden gemaakt, bijvoorbeeld E.Max. Misschien is dat hier een voordeel.
Hiervoor zijn in mijn ogen juist de e.max cad kronen uitermate geschikt. Alleen niet iedere tandarts biedt ze aan. Ook volledig zirkonium zou hier heel goed mogelijk zijn, al worden die nog minder aangeboden...