van plaatje naar kunstgebit, hoelang duurt dat?

Author:
avent
Posted:
zo, 05/22/2011 - 13:53
Beste allemaal,

Ik heb een plaatje met 6 tanden/kiezen. Ik ben een angsthaas. Niet eens zozeer voor de tandarts zelf, maar om een andere reden. Om die reden heb ik nogal eens de tandarts afgebeld. Het is een fijne tandarts dat wel.
Onlangs is er bij mij een kies afgebroken, en daar staat nog maar een klein stukje van. Geen idee of deze er op een normale manier uit te halen is (anders ben ik bang dat ik hem laat zitten). Mijn tand direkt naast mijn voortand, wordt slecht, echt slecht. Aan de tussen en achterzijnde bruin van slijtage (denk ik) van het niet al te goed passende plaatje. 2 jaar geleden gemaakt, maar verder niet laten vullen oid. Dit omdat ik het nog niet zo erg vond. Hij valt niet uit oid. Alleen met m'n tong tegen het gehemelteplaatje drukken en hoppa, hij ligt er uit.

Maar nu moet ik toch echt weer naar de tandarts. Die afsprak die stond heb ik afgezegd. Toen heeft de assistente mij aangeraden om direkt naar het tandtechnisch lab (oid) te gaan. Daar heb ik contact mee opgenomen, afspraak gemaakt, en ja, nu schaam ik me diep... ook weer afgezegd. Om één en ander te verduidelijken... ik heb een angst om weg te gaan. Heb darmproblemen, en daar komt dat door. We hebben een eigen zaak en daardoor is het ook heel moeilijk om bijv. mijn partner mee te krijgen. Anderzijds kan ik niet vaak weg omdat we geen personeel hebben.

Maar... doordát we een eigen zaak hebben, wil ik die tanden ook goed voor elkaar hebben. Tis zó dubbel allemaal.
En nu hoorde ik onlangs en lees ik hier ook, dat het de eerste maanden na een kunstgebid ook behoorlijk afzien is.
Niet/amper kunnen eten etc. Nu si mijn vraag dan ook hoe dat zit als je overstapt van een plaatje naar een kunstgebit. Heb je er dan net zoveel last van, of is het tandvlees etc dan al gewend omdat het deels natuurlijk al van een plaatje voorzien is.

Maar wat ik nog het meest erge vind, is dat het volgens mij 2 maand duurt voordát je een gebit hebt. Eerst moeten er allerlei afdrukken gemaakt worden, daar moet ik een keer of 5/6 voor terug komen. Dit kan bij het tandtechn lab gebeuren. Dan moet ik naar de tandarts, daar wordt dan alles getrokken en meteen het gebit erin. Dat is natuurlijk wel zo prettig. Maar ik lees hier nergens op het forum dat jullie er 5/6 keer voor terug moeten komen.
Ik heb zelf al zitten denken om het in 1 dag te laten doen. Zal een zware en heftige dag worden, maar dan is het wel in 1x gebeurt.
Maar hoe zit dat met de pijn, het eten en de afspraken. Kortom... wie kan me meer vertellen?
jessy34

idd je moet een x of 5 terug komen om te happen ed. ga zelf volgende week happen voor bovengebit en moet elke week daarna terugkomen)4x)maar dan haal ik het gebit de eerste op,wordt alles getrokken in ziekenhuis en gaat gelijk gebit erin!jij kan toch gewoon je plaatje inhouden tot het gebit klaar is??op het laats wordt de rest pas getrokken!!!(als prothese klaar is!
groetjes
za, 08/06/2011 - 19:33 Permalink
mprins998

Beste Avent,

Je hoeft geen 5 keer terug te komen.
1e keer voor een afdruk.
2e keer voor de 2e afdruk ,maar soms is dit niet nodig.Dat moet de tandarts bekijken.
kleur bepalen en zo ndig een beetregistratie.
3e keer voor het trekken van de resterende tanden,en direct erna het plaatsen van je prothese.

De eerste week is het echt wel gevoelig.
de tweede kun je al weer een broodje eten.
de derde week kun je in het algemeen alles weer eten.
het eten van harde worst en harde broodjes zoals stokbrood duurt iets langer,maar daar is mee te leven,vond ik.

Nu kan de 1e en de 2e keer in het lab gebeuren.
voor de laatste keer zal je naar de tandarts zal je naar de tandarts moeten.

Dit hoeft echt geen 2 maanden te duren.
Normaliter is dit binnen 2 weken klaar van de 1e afdruk tot en met het plaatsen van de prothese.

Succes
zo, 08/07/2011 - 20:10 Permalink
vV

je hebt al een plaatje, dat scheelt bij wennen.
Indien goed ingepland en afgesproken kan het op 1 dag, vroeg de afdruk, gelijk naar lab ermee, in de middag is het plaatje verbouwd tot VP en worden de restenende tanden/kiezen getrokken, en het verbouwde plaatje als immediaat geplaatst. wanneer de zaak tot rust gekomen is/genezen is kan dan een definitieve VP gemaakt worden. en dan heb je inderdaad een traject met een afspraak of 5-6.
do, 08/11/2011 - 08:25 Permalink