Hallo,
vandaag voor het eerst sinds lang weer eens naar de tandarts geweest (ik woon nog maar pas in deze stad)... Blijkbaar was er in mijn achterste kies (onderaan links) een groot gat onder mijn vulling gekomen... De tandarts zei dat ik 2 opties heb: een wortelkanaalbehandeling of tand laten trekken.
Zij opteerde voor het trekken van de tand, omdat er ook veel geboord moet worden langs de wanden en er uiteindelijk niet veel van mijn oorspronkelijke tand zou overblijven. Als ik kies voor het ontzenuwen van de tand, zou ik nog max. 10 jaar verder kunnen voor de tand er toch uit moet.
Nu heeft ze een tijdelijke vulling geplaatst, omdat er ook een ontsteking zit onder te tand. Ze heeft meteen een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg om de tand te laten trekken op 25 aug. Op 23 augustus heb ik nog een eerste afspraak bij een andere tandarts, maar zij is nu op vakantie (vorige week kreeg ik opeens pijn, waardoor ik vandaag bij deze tandarts terecht kwam). De tandarts van vandaag gaat ook op vakantie, dus ik heb ook nog geen nieuwe afspraak bij haar.
Ik ben nog maar 28, dus vind het best wel drastisch om de tand te laten trekken. En 10 jaar is nog een redelijke tijd vind ik zelf... Mijn idee was om op 23 aug gewoon naar die andere tandarts te gaan, haar mening te vragen en afhankelijk daarvan, mijn afspraak bij de kaakchirurg af te zeggen of te laten doorgaan om de tand te trekken...
Iemand die me raad kan geven?
PS: ik ben deze middag om 14u geweest en heb verdoving gehad. Mijn tong en kiezen waar ze geboord heeft, voelen alweer normaal aan. Maar de helft van mijn kin en onderste tandenrij blijft gevoelloos... Is dit normaal??
vandaag voor het eerst sinds lang weer eens naar de tandarts geweest (ik woon nog maar pas in deze stad)... Blijkbaar was er in mijn achterste kies (onderaan links) een groot gat onder mijn vulling gekomen... De tandarts zei dat ik 2 opties heb: een wortelkanaalbehandeling of tand laten trekken.
Zij opteerde voor het trekken van de tand, omdat er ook veel geboord moet worden langs de wanden en er uiteindelijk niet veel van mijn oorspronkelijke tand zou overblijven. Als ik kies voor het ontzenuwen van de tand, zou ik nog max. 10 jaar verder kunnen voor de tand er toch uit moet.
Nu heeft ze een tijdelijke vulling geplaatst, omdat er ook een ontsteking zit onder te tand. Ze heeft meteen een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg om de tand te laten trekken op 25 aug. Op 23 augustus heb ik nog een eerste afspraak bij een andere tandarts, maar zij is nu op vakantie (vorige week kreeg ik opeens pijn, waardoor ik vandaag bij deze tandarts terecht kwam). De tandarts van vandaag gaat ook op vakantie, dus ik heb ook nog geen nieuwe afspraak bij haar.
Ik ben nog maar 28, dus vind het best wel drastisch om de tand te laten trekken. En 10 jaar is nog een redelijke tijd vind ik zelf... Mijn idee was om op 23 aug gewoon naar die andere tandarts te gaan, haar mening te vragen en afhankelijk daarvan, mijn afspraak bij de kaakchirurg af te zeggen of te laten doorgaan om de tand te trekken...
Iemand die me raad kan geven?
PS: ik ben deze middag om 14u geweest en heb verdoving gehad. Mijn tong en kiezen waar ze geboord heeft, voelen alweer normaal aan. Maar de helft van mijn kin en onderste tandenrij blijft gevoelloos... Is dit normaal??
Re: WKB of tand trekken?
ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat er al direct een afspraak wordt gemaakt bij de kaakchirurg terwijl er 2 opties worden aangegeven. lijkt mij dat je dan voor jezelf toch ook even de tijd moet hebben om te kunnen beslissen voor welke optie je wilt gaan.
en 10 jaar vind ik ook best nog wel een knappe tijd om een wortelkanaalbehandeling te proberen . misschien is het zelfs mogelijk om er dan een kroon op te laten zetten zodat het nog langer mee kan
zelf zou ik eerst eens afwachten wat de andere tandarts er van zegt en pas dan een definitieve beslissing nemen
Ze zei dat ze meteen een afspraak kon regelen om de tand eruit te halen. Ik was er best wel van onder de indruk, dus heb haar idee zo'n beetje gevolgd. Ook wel met het idee dat ik eens zou horen bij mijn omgeving en dan de afspraak nog wel kon afzeggen...
Ze zei ook dat een wortelkanaalbehandeling moeilijk zou kunnen zijn, omdat mijn mond niet zo heel ver opengaat en de kies helemaal achteraan zit ("kleine mond" zei ze).
Dus ja, nu de afspraak van 23 aug afwachten en ondertussen hopen dat de tijdelijke vulling het tot dan houdt...
Misschien toch maar eens bellen voor eventueel een antibiotica-kuurtje? Ik vertrek maandag op vakantie, en dit wil ik echt niet nog 2 weken...
Ze stuurde me door naar een endodontoloog, daar kan ik vanmiddag al terecht. Nadien kom ik terug bij haar voor de uiteindelijke afwerking van de vulling. Het kost wel iets meer, maar ze zei dat de endodontoloog goede en kostbare vullingen gebruikt, waardoor ik toch nog wel 20 jaar zou kunnen doen met mijn tand.
Enige zorg is dat ik momenteel 5 weken zwanger ben... De huisarts was een beetje ongerust over de verdoving enzo, maar ik heb gebeld met de endodontoloog en die zei dat ik absoluut niet bang hoef te zijn, omdat hij een erg lokaal verdovingsmiddel gaat gebruiken.
Nu nog hopen dat ik geen pijn krijg...