Kiezen trekken

Author:
Hanna98
Posted:
do, 08/04/2011 - 00:47
Hallo allemaal,

Sinds 3 maanden kom ik bij de ortho omdat ik doorgestuurd was door mijn tandarts omdat ik een overbeet heb.
Hiervoor krijg ik eerst 9 tot 12 maanden een Buitenbeugel en daarna nog 1,5 jaar slotjes.
Mijn buitenbeugel heb ik nu ongeveer 2 maanden en de pijn valt gelukkig tot nu toe mee :D
Maar.... nu was ik gisteren voor het eerst alleen bij de ortho (eerst ging met moeder mee)
en nadat hij alles gecheck had begon ie erover om mijn achterste bovenkiezen te trekken.(dus achter die waar een ijzerband omheen zit).
Volgens de ortho zou ik dan sneller klaar zijn met mijn buitenbeugel en zou ik eerder slotjes kunnen krijgen.

Maar ik zie het eigenlijk niet zitten om 2 kiezen te laten trekken, maar de ortho drong er best wel op aan.
En ik vind het ook een beetje vreemd dat hij er pasover begon totdat ik alleen kwam.

Dus eigenlijk weet ik het even niet meer, weet iemand hier raad??? :-?

Ik ga nu maar snel naar mijn bedje want het is allang bedtijd.
alvast bedankt Hanna
Pingel

Ik weet niet hoe oud je bent maar ik zou ten eerste de volgende keer je moeder meenemen. Ik zou ook zeker niet zomaar kiezen laten trekken alleen omdat je dan sneller met de andere beugel zou kunnen beginnen. Nou ben ik ook maar een leek maar gezonde kiezen trekken met alleen die reden zou ik niet doen..... :D
zo, 08/07/2011 - 23:29 Permalink
Hanna98

Hallo,

eventjes een kleine update :)

Ik heb het er inmiddels met mijn moeder over gehad, en ze heeft inmiddels al met de ortho gebeld.
Donderdag hebben we een afspraak waar mijn moeder ook bij is,
dan legt hij uit waarom het beter zou zijn de 2 kiezen te trekken.

Groetjes Hanna
di, 08/16/2011 - 22:31 Permalink
Hanna98

Hallo,

Ben inmiddels weer bij de ortho geweest samen met mijn moeder.
Hij legde uit dat hij de achterste kiezen wou trekken,
dan nog een aantal maanden een buitenboord.
Hij vertelde dat mijn verstandskiezen dan op de plek van de getrokken kiezen komen,
en dan ik later dan boven geen verstandskiezen hoef laten trekken.
dus eigenlijk zie ik het kiezen trekken nu wel zitten :D
Ik nog ongeveer 2 weken om een keuze te maken, dan heb ik weer een afspraak.
Als ik dan de kiezen wil laten trekken zal de ortho een verwijsbrief maken voor mijn tandarts,
want mijn ortho mag de kiezen zelf niet trekken.

oja nog een vraagje, Trekken ze vaker kiezen voor een buitenboordbeugel?

Groetjes Hanna
zo, 08/21/2011 - 21:39 Permalink
BJN

Ja hoor, en dit is een betrouwbaar verhaal en een beproefde methodiek als er veel geschoven moet worden heeft het een positief effect. Dan denk ik aan > 4-5 mm.
Bij minder is intensief dragen van de buitenbeugel ruim voldoende om die twee kiezen op te schuiven. En dan zie je wel verder op 20 jaar mbt je verstandzkiezen.

Het is wetenschappelijk 'bewezen' dat de buitenbeugelbehandeling (zonder (de 17 en 27) kiezen trekken) op deze leeftijd, geen effect heeft op de prognose van doorbraak van de verstandskiezen.

Dus als het je lukt veeeeel te dragen en je kiezen gaan er niet uit, en je bereikt een goede beet. Dan is de kans dat de boven verstandskiezen goed doorkomen even groot als dat je nu die 17 en 27 kies weghaalt. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
Wel (alleen) voor gemakkelijker opschuiven naar achter van de kiezen met de ringetjes.
zo, 08/21/2011 - 22:22 Permalink