Wat te doen?

Author:
Sylvie1986
Posted:
vr, 08/12/2011 - 15:31
Een half jaar geleden ben ik op jaarlijkse controle geweest bij mijn tandarts. Daaruit bleek dat ik een kroon nodig had op een kies waar ik jaren geleden een wortelkanaalbehandeling aan heb gehad. Nu ben ik door omstandigheden vanmorgen pas op afspraak geweest om de kroon te laten plaatsen. Mijn tandarts had voor de zekerheid nog een foto gemaakt en er bleek een ontsteking onder de kies te zitten. Hij adviseerde de kroon vandaag niet te laten zetten en een volgende afspraak voor volgende week te maken zodat ik kon nadenken over de 3 opties die hij mij had aangedragen. Die 3 opties waren:

1. De kroon toch laten zetten, en hopen dat ik geen last van de ontsteking krijg.
2. Een brug
3. Naar de kaakchirurg om de ontsteking weg te laten snijden en daarna de kroon erop te laten zetten

Nu leek mij zelf het verstandigste om te ontsteking weg te laten snijden, maar ik heb erg veel angst daarvoor. Ik zou graag willen weten hoe dit in zijn werk gaat, en wat jullie het verstandigst vinden. Hopelijk heeft iemand hier goed deskundig advies

Groetjes Sylvie
Miriam1978

Zo'n ingreep waarbij de wortelpuntontsteking wordt verwijderd wordt een apex resectie genoemd en wordt uitgevoerd door de kaakchirurg. Er wordt een sneetje gemaakt in je tandvlees en daarna boort de kc de wortelpunten en ontsteking weg. De kanalen worden weer opgevuld van onderen en dan wordt de wond gehecht. Dit alles vanzelfsprekend onder verdoving. Ik stond na 25 minuten weer buiten. De napijn viel ook reuze mee, goed te doen met ibuprofen. Het enige wat ik minder vond was de zwelling in mijn kaak, maar dat is maar een detail natuurlijk ;). Gebruik de zoekmachine maar eens met als zoekterm 'apex'. Daar word je veel wijzer van. Succes!
vr, 08/12/2011 - 16:02 Permalink
Miriam1978

De eerste optie die je geeft lijkt me overigens niet verstandig: vroeg of laat steekt de onsteking toch wel de kop op.
Optie twee kan altijd nog, als de apex niet succesvol blijkt.
vr, 08/12/2011 - 16:04 Permalink