kiespijn maar geen ontsteking (geen zwarte plek op foto)

Author:
harry69
Posted:
za, 08/13/2011 - 10:55
Hallo,

Begin deze week kreeg in een zurende pijn aan mijn ondergebid (links), in de loop vd week werd de pijn steeds heviger en kwam steeds frequenter terug. Overdag had ik er nm. soms een uurtje geen last van. Met name "s avonds nam de pijn steeds toe. Deze trok ook naar mijn hoofd toe.
Gisteren naar de tandarts geweest en zij constateerde geen onsteking (dus geen zwarte vlek) maar rondom mijn wortel zag er wit uit op de foto. Zij zelf had dit nooit gezien, maar ondertussen blijft de pijn aanhouden. Alleen met twee paracethamols en een zakje brufen verdwijnt de pijn voor een uur of 4/5. daarna begint het weer te kloppen en komt langzaam de pijn weer terug. Ik heb een verwijzing naar de kaakcirurg gekregen, wellicht dat hij meer ziet omdat zij niet zomaar een wkb wil uitvoeren.
ook heb ik een kuur gekregen van het middel amoxicilline voor 7 dgn.
Heeft iemand enig idee wat dat wit rondom mijn wortel kan zijn? Moet nm. nog 1 1/2 week wachten voordat ik naar de kaakcirurg kan gaan.
Illuminus

Bij een zeurende pijn die vooral s avonds aanwezig is en naar het hoofd trekt zou ik toch ook TMD klachten niet bij voorbaat uitsluiten. Klemt/knarst u wel eens of bevindt u zich in een stressvolle periode?

Witte structuren rond een wortel op de rontgenfoto kunnen meerdere oorzaken hebben al naar gelang de verschijningsvorm. Zonder de foto zelf is er weinig zinnigs over te zeggen helaas.
za, 08/13/2011 - 16:57 Permalink
harry69

Beste Illuminus, bedankt voor je reactie! Ik bevind me inderdaad in een stressvolle periode. Voordat ik last van deze kies kreeg zetten in regelmatig (automatisme denk) mijn kaken stevig op elkaar en schuurde met mijn kiezen over elkaar heen.
De pijn die ik nu heb komt ook overdag voor hoor, maar de pijn wordt 's avonds wat erger. Maar is dan nog steeds te onderdrukken met twee paracetamol.
Wat bedoelt u met TMD klachten? Ik heb twee foto's meegekregen. een van 2010 waarop te zien is dat er geen spleet is tussen twee vullingen van twee kiezen, en de foto die vrijdag is genomen zie je duidelijk dat er een dun spleetje is tussen twee vullingen van dezelfde twee kiezen (beide een vulling op de hoek van de kies). Wellicht is dus de kies iets wat gaan schommelen door het knarsen en is er vuil tussen mijn tandvlees en de kies gekomen?? Op de foto zie ik duidelijk (als ik het vergelijk met de kies daarnaast) een witte rand half zo dik als dat de wortel is. Als ik met mijn vinger op de kies druk dan voel ik het, niet echt heel zeer maar het voelt niet aan als dat ik op een een andere kies druk met mijn vinger.
zo, 08/14/2011 - 09:14 Permalink
vV

niet elke ontsteking is zichtbaar op een foto. Net dienst gehad, weer de nodige ontstekingen voorbij zien komen die inderdaad nog niet zichbaar waren op een foto, maar wel duidelijk aanwezig.
Gaat helaas blijkbaar nog steeds heel veel mis in de diagnostiek...een foto is niet heilig, het gaat om het hele plaatje, dus tand voor tand desnoods testen, en de juiste vragen stellen als tandarts.
zo, 08/14/2011 - 14:23 Permalink
harry69

Thanks vV.

Ik weet dat mijn tandarts een 360 gr foto kan maken. Ga morgen meteen bellen. Kan beter eerst een en ander uitsluiten voordat ik naar een kaakcirurg ga.
vraag me af waarom zij daar zelf niet op komt. Ze is overigens wel een plaatsvervangster en zij stond er afgelopen vrijdag alleen voor ivm vakantie met ( waarvan ik heb vernomen van de receptioniste) heel veel spoedgevallen tussendoor.
zo, 08/14/2011 - 19:33 Permalink