Hallo allemaal,
Nooit geweten dat er een dergelijk forum voor is. Ik was aan het zoeken naar best werkende pijnstillers en toen kwam ik hier.
Dus om te beginnen maar mijn grote waardering uitspreken voor die mensen die hier tijd insteken om mensen te woord te staan. Beheerders maar uiteraard ook de tandartsen. Ik kan niet voor anderen spreken maar voor iemand als mij is het uiterst prettig.
Dan mijn verhaal. De titel zegt het al. Ik ben extreem angstig voor de tandarts. Het is niet zo dat ik in de stoel hysterisch ben. Zo volwassen ben ik dan wel. Maar het gevoel van binnen, de narigheid die je voelt bijna tot aan misselijkheid en duizeligheid aan toe is natuurlijk niet minder erg.
Momenteel heb ik vreselijk veel pijn aan mijn rechterhoektand. Ik voel hem wel aankomen, dat wordt een wortelkanaalbehandeling. Een tijd geleden is daar de vulling uitgeraakt en tja als het geen pijn doet ga je niet naar de tandarts. Niet als je zoals ik zo bang bent. Dat doet nu vreselijk veel pijn. Maandag heb ik een afspraak. Ik heb de assistente (want ik kom hier voor het eerst omdat ik hier nog niet zo lang woon) eerlijk verteld dat ik bang was. Eerste reactie was natuurlijk 'u bent niet de enige'. Toen ik echter verder vertelde begon ze me te snappen en heeft ze erg veel geduld en begrip getoond. Maandag afspraak, tandarts doet in eerste instantie niets (maar ja, er is natuurlijk weinig keus nu ik zoveel pijn heb :D, de arme man moet wel :D ) tenzij ik aangeef dat het ok is.
Ze vroeg me ook waar ik nou zo bang voor ben. En tja, dat is een goeie. Ze zei dat ze bij hen geen witte jassen of iets dergelijks droegen, de praktijk is (en dat weet ik nog van toen mijn vriend moest) heel prettig ingericht en gekleurd. En de tandarts was aardig.
Mijn verstand weet wel dat die man mij geen kwaad wil doen. Het is ook niet het gevoel van de controle kwijt zijn want ik sta er wel in met het gevoel van 'die man/vrouw heeft er voor geleerd en weet wat ie doet'. Daar kan ik redelijk makkelijk mee omgaan.
De pijn. tja mondpijn is in mijn ogen de verschrikkelijkste pijn die je kan hebben. Maar dat wordt door de angst ook versterkt natuurlijk. Verder ben ik eigenlijk nergens bang voor in het leven.
Enige wat ik met zekerheid kan stellen is dat mijn angst voortkomt uit trauma's van de schooltandarts. En dat zijn geen vertekende beelden. Ik had een hele lieve eigen tandarts vroeger maar hoe dan ook werd ik toch door de assistente meegenomen naar de schooltandarts. En daar begon de ellende. De vrouw was absoluut niet lief. Kon op geen enkele manier zich in een kind verplaatsen en met kinderen omgaan. Er is destijds een kies zonder verdoving getrokken. Er werd niets uitgelegd, dat ding ging in mijn mond en hoppa. Tja, als kind legt dat een diepgewortelde angst in je die niet zomaar weer weggaat. Het was een hel. Ik ben nu 37 jaar maar tot op de dag van vandaag vergeet ik de gezichten van die tandarts en haar assistente niet meer. Noch haar stem die regelmatig schreeuwde 'DOE NOU EENS RUSTIG EN ZIT STIL' :S.
En daar zit ik dan 37 jaar later met de baggage die ik van die fijne dame heb meegekregen :cry: . Doodsbang, daardoor een niet al te mooi gebit.
Mijn vorige tandarts was een geduldige man en lief. Hij hield rekening met het feit dat ik door mijn angsten afspraken afzegde en was tijdens behandelingen ook geduldig. Enige wat jammer was was dat er een paar jaar terug een kies waar al eens een wortelkanaalbehandeling aan had plaatsgevonden afbrak. Dat doet natuurlijk geen zeer. Zenuw is al dood. Maar er zitten restjes van die kies in mijn tandvlees en dat ontsteekt regelmatig. Daarvan zei hij 'tja, heeft weinig zin dat weg te halen'. Jammer, want het kan verrekte veel zeer doen.
Aan die zelfde kant (alles zit momenteel aan mijn rechterkant) zitten ook twee verstandskiezen. In ieder geval de bovenste moet eruit want die lijkt gewoon mee te ontsteken.
Nou ja, jullie begrijpen het. Pijn alom.
Toch ga ik maandag naar de tandarts. Ik heb de assistente aangegeven dat alles uitleggen bij mij niet werkt. Hoe meer hij uitlegt hoe groter de kans dat ik nog meer in paniek raak. Dat stukje vertrouwen wat ik nog in tandartsen heb (lees: het feit dat ze in mijn verstand weten waar ze mee bezig zijn) kan maar beter niet beschadigd worden.
Wel doe ik alles met verdoving. Ook het vullen van gaatjes. Sommigen zeggen dat boren bij gaatjes geen pijn doet. Dat is misschien zo. Misschien is het psychisch maar bij mij doet het wel pijn. Wat de reden daarvan ook mag zijn. Een verdoving maakt in ieder geval dat ik pijnloos daar zit.
Alleen zeggen ze dat bij een wortelkanaalbehandeling een verdoving helemaal niet werkt. Is dat zo?
O ja, iets dat wel heel veel nare gevoelens bij mij oproept. Vergelijkbaar met het over het bord schrapen met je nagels maar dan tot de macht 1000 is het geluid van de boor. Dat kan ik zelfs op de televisie niet horen.
Nou, mijn verhaal eens goed uit de doeken gedaan. Lucht op. Dank jullie wel voor het lezen.
Vriendelijke groet,
HvL
Nooit geweten dat er een dergelijk forum voor is. Ik was aan het zoeken naar best werkende pijnstillers en toen kwam ik hier.
Dus om te beginnen maar mijn grote waardering uitspreken voor die mensen die hier tijd insteken om mensen te woord te staan. Beheerders maar uiteraard ook de tandartsen. Ik kan niet voor anderen spreken maar voor iemand als mij is het uiterst prettig.
Dan mijn verhaal. De titel zegt het al. Ik ben extreem angstig voor de tandarts. Het is niet zo dat ik in de stoel hysterisch ben. Zo volwassen ben ik dan wel. Maar het gevoel van binnen, de narigheid die je voelt bijna tot aan misselijkheid en duizeligheid aan toe is natuurlijk niet minder erg.
Momenteel heb ik vreselijk veel pijn aan mijn rechterhoektand. Ik voel hem wel aankomen, dat wordt een wortelkanaalbehandeling. Een tijd geleden is daar de vulling uitgeraakt en tja als het geen pijn doet ga je niet naar de tandarts. Niet als je zoals ik zo bang bent. Dat doet nu vreselijk veel pijn. Maandag heb ik een afspraak. Ik heb de assistente (want ik kom hier voor het eerst omdat ik hier nog niet zo lang woon) eerlijk verteld dat ik bang was. Eerste reactie was natuurlijk 'u bent niet de enige'. Toen ik echter verder vertelde begon ze me te snappen en heeft ze erg veel geduld en begrip getoond. Maandag afspraak, tandarts doet in eerste instantie niets (maar ja, er is natuurlijk weinig keus nu ik zoveel pijn heb :D, de arme man moet wel :D ) tenzij ik aangeef dat het ok is.
Ze vroeg me ook waar ik nou zo bang voor ben. En tja, dat is een goeie. Ze zei dat ze bij hen geen witte jassen of iets dergelijks droegen, de praktijk is (en dat weet ik nog van toen mijn vriend moest) heel prettig ingericht en gekleurd. En de tandarts was aardig.
Mijn verstand weet wel dat die man mij geen kwaad wil doen. Het is ook niet het gevoel van de controle kwijt zijn want ik sta er wel in met het gevoel van 'die man/vrouw heeft er voor geleerd en weet wat ie doet'. Daar kan ik redelijk makkelijk mee omgaan.
De pijn. tja mondpijn is in mijn ogen de verschrikkelijkste pijn die je kan hebben. Maar dat wordt door de angst ook versterkt natuurlijk. Verder ben ik eigenlijk nergens bang voor in het leven.
Enige wat ik met zekerheid kan stellen is dat mijn angst voortkomt uit trauma's van de schooltandarts. En dat zijn geen vertekende beelden. Ik had een hele lieve eigen tandarts vroeger maar hoe dan ook werd ik toch door de assistente meegenomen naar de schooltandarts. En daar begon de ellende. De vrouw was absoluut niet lief. Kon op geen enkele manier zich in een kind verplaatsen en met kinderen omgaan. Er is destijds een kies zonder verdoving getrokken. Er werd niets uitgelegd, dat ding ging in mijn mond en hoppa. Tja, als kind legt dat een diepgewortelde angst in je die niet zomaar weer weggaat. Het was een hel. Ik ben nu 37 jaar maar tot op de dag van vandaag vergeet ik de gezichten van die tandarts en haar assistente niet meer. Noch haar stem die regelmatig schreeuwde 'DOE NOU EENS RUSTIG EN ZIT STIL' :S.
En daar zit ik dan 37 jaar later met de baggage die ik van die fijne dame heb meegekregen :cry: . Doodsbang, daardoor een niet al te mooi gebit.
Mijn vorige tandarts was een geduldige man en lief. Hij hield rekening met het feit dat ik door mijn angsten afspraken afzegde en was tijdens behandelingen ook geduldig. Enige wat jammer was was dat er een paar jaar terug een kies waar al eens een wortelkanaalbehandeling aan had plaatsgevonden afbrak. Dat doet natuurlijk geen zeer. Zenuw is al dood. Maar er zitten restjes van die kies in mijn tandvlees en dat ontsteekt regelmatig. Daarvan zei hij 'tja, heeft weinig zin dat weg te halen'. Jammer, want het kan verrekte veel zeer doen.
Aan die zelfde kant (alles zit momenteel aan mijn rechterkant) zitten ook twee verstandskiezen. In ieder geval de bovenste moet eruit want die lijkt gewoon mee te ontsteken.
Nou ja, jullie begrijpen het. Pijn alom.
Toch ga ik maandag naar de tandarts. Ik heb de assistente aangegeven dat alles uitleggen bij mij niet werkt. Hoe meer hij uitlegt hoe groter de kans dat ik nog meer in paniek raak. Dat stukje vertrouwen wat ik nog in tandartsen heb (lees: het feit dat ze in mijn verstand weten waar ze mee bezig zijn) kan maar beter niet beschadigd worden.
Wel doe ik alles met verdoving. Ook het vullen van gaatjes. Sommigen zeggen dat boren bij gaatjes geen pijn doet. Dat is misschien zo. Misschien is het psychisch maar bij mij doet het wel pijn. Wat de reden daarvan ook mag zijn. Een verdoving maakt in ieder geval dat ik pijnloos daar zit.
Alleen zeggen ze dat bij een wortelkanaalbehandeling een verdoving helemaal niet werkt. Is dat zo?
O ja, iets dat wel heel veel nare gevoelens bij mij oproept. Vergelijkbaar met het over het bord schrapen met je nagels maar dan tot de macht 1000 is het geluid van de boor. Dat kan ik zelfs op de televisie niet horen.
Nou, mijn verhaal eens goed uit de doeken gedaan. Lucht op. Dank jullie wel voor het lezen.
Vriendelijke groet,
HvL
Re: Extreme angst voor de tandarts
HvL ik vind het knap dat je de stap hebt gezet.
Zoals Miriam al gezegd heeft, vaak is het goed te verdoven en je leest meestal alleen maar de gruwelverhalen.
Ik heb 2 wkb's gehad waarvan ik echt niets gevoeld heb
Ik wil ook altijd verdoving bij alles, ook al zeggen ze dat mijn kies hartstikke dood is dan nog :D
Boren, dat geluid kan ik ook niet tegen maar het helpt soms om een stop teken af te spreken, even stoppen en dan weer verder dan kan ik het meestal wel weer verdragen voor even.
Heel veel succes maandag.
Ja ik realiseer me ook wel dat het vooral de gruwelverhalen zijn. Ik wou dat ik maar echt de vinger op de zere plek kon leggen en precies kon aangeven waar ik nou precies bang voor ben. Maar ik kom elke keer weer op een punt terug, en dat is de ervaring bij de schooltandarts. Dat is het voornaamste. En ja, daar kan de tandarts uit het heden natuurlijk helemaal niets aan doen. Behalve begrip tonen. De schaamte is natuurlijk ook iets wat niet heel erg meehelpt.
Ik ga proberen er zo open mogelijk naartoe te gaan. En dan maar afwachten wat hij zegt. Als ik me op mijn gemak voel bij hem is natuurlijk al de helft gewonnen. Bij lange na niet de oplossing natuurlijk maar het is gewoon heel fijn als je tandarts begrip heeft voor je angst. Ik heb ook wel eens als puber bij een tandarts gezetten die riep 'nou! Stel je eens niet zo aan anders ga je maar weg' :S.
Jullie zeggen dat als de tand of kies dood is (de zenuw dan) dan hoeft een verdoving niet. Maar als dat zo zou zijn, dan zou ik toch nu niet zo'n pijn hebben? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben immers geen tandarts :).
Vannacht aardig doorgekomen met een cocktail van para/cod en ibuprofen. Gezegend met een dikke en veel te warme wang. Ik hoop maar dat het morgen snel voorbij is :(
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Het doet me erg goed te weten dat ik hier niet alleen in ben en dat er begrip voor is.
Ik denk dat het dan trance wordt :smt003
Ik heb hier overigens over gedacht, ik ben er nog niet uit of ik het dan enger zou vinden omdat ik de tandarts zelf niet zou kunnen horen. Hoe ervaren jullie dat? Helpt het echt om muziek op te zetten? Want dan gaat mijn Sennheisertje gewoon mee :).
Ik heb het eigenlijk altijd met harde geluiden, niet alleen bij de tandarts.
Ik heb nooit muziek op, ik vraag als ik angstiger wordt altijd even te stoppen.
Maar ik wil wel een keer proberen of het door muziek toch niet minder eng is.
Ik heb geen idee, ik begrijp dit ook niet maar het schijnt zo te zijn dat je dan niets voelt.
Maar ik neem altijd een verdoving ook als ze zeggen dat het niet hoeft.
Ik ben dan gewoon rustiger.
Angst is vaak niet logisch en ook al weet je waar het vandaan komt jij zit ermee.
Maar als ik gruwelverhalen lees of hoor neemt mijn angst wel toe.
Tja die schooltandartsen, veel mensen hebben daar angst aan overgehouden helaas.
Ik ben erg benieuwd hoe het vandaag gegaan is.
Ik heb nu geen pijnstillers genomen, hopelijk is de pijn dan uiteindelijk toch nog minder erg :-?
Hij had van de assistente al vernomen dat ik angstig was en ik moet echt zeggen, dikke pluim voor mijn tandarts. Hij heeft me echt zo goed mogelijk op mijn gemak gesteld. Foto's gemaakt, tand was inderdaad goed ontstoken. Is nu tijdelijk gevuld, hij heeft er met een of ander ding doorheen geragd en over een tijdje moet de zenuw er dan geloof ik uit.
Hij stelde me erg gerust voor de verdoving. Gek genoeg vind ik die verdoving helemaal niet zo erg. Ik denk dat het voor mij toch vooral de boor is. Misschien juist omdat een van mijn trauma's is gekomen door het onverdoofd trekken van een kies bij de schooltandarts dat ik daar wel mee kan leven. Ik weet het niet. Tuurlijk doet de verdoving pijn, maar die pijn kan ik goed verdragen.
Pijn van boren als ze echt op de tandzenuw komen dat vind ik heel eng. En daar is ook vroeger heel slecht mee omgegaan.
Hij heeft me er ook wel een beetje ingeluisd want hij heeft meteen afspraken laten neerzetten voor de rest van mijn gebit :O. Plus de mondhygieniste om mijn tandvlees aan te pakken. Maar goed, het zij hem vergeven. Hij was lief, en, ook niet onbelangrijk, ik heb een verdomd knappe tandarts :smt003 :smt003 :smt003. Tja, het uitzicht vanuit die stoel is toch ook niet geheel onbelangrijk of wel? :D.
Wow. Ik ben zo trots op mij. Toen ik opstond uit de stoel werd ik wel even heel duizelig. Alle spanning die eraf kwam natuurlijk. Ook daar werd heel goed mee omgegaan.
Tuurlijk ga ik volgende keer ook weer met knikkende knieen, maar de wetenschap dat je je niet hoeft te schamen scheelt al heel wat. Ook niet van die veroordelende blikken over de status van mijn gebit. Op zich is mijn gebit niet eens abnormaal slecht. Maar achterstallig onderhoud is er natuurlijk wel. En behoorlijk. Maar hij snapt, of gaf me in ieder geval het gevoel dat hij snapt, hoe het komt en had daar begrip voor.
Echt super. Ik ben blij dat ik gegaan ben. Ook al heeft het me heel wat maagpijn en ellende gekost. Het was het zover waard.
Jullie allemaal bedankt voor de lieve berichten. Ook dat heeft erg geholpen. Ik zal ook vertellen hoe mijn volgende behandelingen gegaan zijn. Hopelijk ben ik dan net zo positief.
Groetjes :)
wow, wat super dat je dit door gezet hebt en ook dat de behandeling meteen heeft kunnen plaats vinden.
Gelukkig dat je tandarts begrip voor je heeft, ik vind de verdoving ook niet meer eng.
Ik ben banger zonder verdoving, tja dat geluid van die boor, maar als je niet bang bent voor de verdoving kun je ook als je gaatjes hebt een verdoving vragen desnoods, dan voel je dat boren als ze diep gaan ook niet.
Ik hoop voor jou dat je ervaringen vanaf nu positief zullen zijn, dan krijg je er hopelijk ook weer vertrouwen in en kun je blijven gaan, preventie is het belangrijkste.
Knappe tandarts scheelt de helft en als ze dan ook nog begripvol zijn...... :smt003
Ik heb inderdaad met hem afgesproken om gewoon altijd te verdoven. Voor mij gewoon prettiger en betalen moet ik het toch. Eigenlijk zijn wij dan best raar he, dat verdoven schijnt het meest zeer te doen, toch vind ik het gewoon een prettig gevoel als er verdoofd is.
Vandaag om 14.45 heb ik mijn vervolgafspraak. Eerlijk, ik zie er natuurlijk weer als een berg tegenop. Heb al overwogen om af te zeggen maar ik doe het niet. Het moet gebeuren en ik moet wel bekennen dat de vorige goede ervaring gewoon erg helpt. Dus met mezelf afgesproken dat ik gewoon ga. Dan heb ik daarna nog 2 afspraken staan. 1 om twee andere gaatjes te vullen en om een verstandskies te trekken. Er moeten ook nog stukken wortel van mijn andere kies verwijderd worden. Dat zou ie doen, geen idee wanneer. We zien het wel.