Hallo allemaal,
Sinds een jaar of vijf heb ik last van een ontsteking aan een kies in de linkeronderkaak, aan de wortelpunten. Ik heb vier endostarts gehad in deze kies (allemaal erg pijnlijk) en een apexresectie (absoluut tegen het plafond). Ik weet dat de ontsteking te groot is om goed te kunnen verdoven en dat ik daarom zo'n pijn heb gehad. De ontsteking reageert niet op antibiotica en ontsteekt lekker verder. Sinds een paar maanden (de apex was in februari) heb ik er weer behoorlijk last van.
Nu ben ik bij een vervangende kaakchirurg geweest (mijn eigen is op vakantie). Deze zei dat vijf antibioticakuren, vier endostarts and een apexresectie en een vijf jaar durende ontsteking genoeg gezeur was en dat de kies eruit moest. Normaal zou ik dat toejuichen, maar ik ben door de apexresectie wel iets bang geworden. De chirurg gaat de kies er in drie delen uithalen, eerst de kies eraf slijpen en dan de wortel in twee delen. Dat schijnt minder pijn op te leveren.
Ook laat hij de verdoving een uur inwerken in plaats van de gebruikelijke 10-15 minuten. Volgens hem zal dat ervoor zorgen dat de verdoving toch op de juiste plek terecht komt.
Nu is het zo dat ik best tegen pijn kan bij de behandeling als ik van tevoren weet dat die op gaat treden. Het probleem zit 'm in de plotselinge, onverwachte pijn.
Vandaar mijn vragen: is het zo dat een langere inwerktijd inderdaad zorgt voor een betere/effectievere verdoving bij erg grote ontstekingen? Is het opsplitsen van de kies in drie te extraheren delen inderdaad minder pijnlijk?
En een zijdelings verwante vraag: ik ben sinds een tijd regelmatig gewoon niet lekker. Dagelijks vage hoofdpijn, een naar duizeligachtig gevoel, moe, wat misselijk... Kan dat ook met de ontsteking te maken hebben?
Alvast bij voorbaat heel erg bedankt voor uw antwoord.
Sinds een jaar of vijf heb ik last van een ontsteking aan een kies in de linkeronderkaak, aan de wortelpunten. Ik heb vier endostarts gehad in deze kies (allemaal erg pijnlijk) en een apexresectie (absoluut tegen het plafond). Ik weet dat de ontsteking te groot is om goed te kunnen verdoven en dat ik daarom zo'n pijn heb gehad. De ontsteking reageert niet op antibiotica en ontsteekt lekker verder. Sinds een paar maanden (de apex was in februari) heb ik er weer behoorlijk last van.
Nu ben ik bij een vervangende kaakchirurg geweest (mijn eigen is op vakantie). Deze zei dat vijf antibioticakuren, vier endostarts and een apexresectie en een vijf jaar durende ontsteking genoeg gezeur was en dat de kies eruit moest. Normaal zou ik dat toejuichen, maar ik ben door de apexresectie wel iets bang geworden. De chirurg gaat de kies er in drie delen uithalen, eerst de kies eraf slijpen en dan de wortel in twee delen. Dat schijnt minder pijn op te leveren.
Ook laat hij de verdoving een uur inwerken in plaats van de gebruikelijke 10-15 minuten. Volgens hem zal dat ervoor zorgen dat de verdoving toch op de juiste plek terecht komt.
Nu is het zo dat ik best tegen pijn kan bij de behandeling als ik van tevoren weet dat die op gaat treden. Het probleem zit 'm in de plotselinge, onverwachte pijn.
Vandaar mijn vragen: is het zo dat een langere inwerktijd inderdaad zorgt voor een betere/effectievere verdoving bij erg grote ontstekingen? Is het opsplitsen van de kies in drie te extraheren delen inderdaad minder pijnlijk?
En een zijdelings verwante vraag: ik ben sinds een tijd regelmatig gewoon niet lekker. Dagelijks vage hoofdpijn, een naar duizeligachtig gevoel, moe, wat misselijk... Kan dat ook met de ontsteking te maken hebben?
Alvast bij voorbaat heel erg bedankt voor uw antwoord.
Re: Kies trekken na vijf jaar ontsteking
Afgelopen donderdag moest hij eruit. Gelukkig kon het snel. De verdovingen zaten er snel in (en pijnloos) maar bij het testen 45 minuten later bleek dat ik nog veel pijn voelde aan de buitenzijde van de kies, zoals de kaakchirurg al verwachtte. De kaakchirurg heeft toen verdoving bijgegeven (twee extra prikken) en begon met het slijpen van de kroon. Die was er binnen een minuut af. De wortel was ook binnen enkele seconden doormidden. Het eruit wrikken van de wortels duurde al met al een paar minuten en was pijnloos.
De hele ervaring is me enorm meegevallen. De chirurg was kundig en uitermate vriendelijk, begripvol en rustig. Nu, zes dagen later, heb ik wel last van behoorlijke napijn die ook nog niets is verminderd en me vaak door de pijnstillers heen wakker houdt. Het spoelen met de monoject is pijnlijk, maar ik doe het trouw omdat het lijkt of de etensresten in het gat ook voor pijn zorgen. Ik heb ook regelmatig een vieze, iets zoutige smaak in mijn mond.
De populaire theorie in mijn vriendenkring is dat de ontsteking er zo lang zat dat het wat langer duurt voordat de wond heelt dan in "gezond" tandvlees :smt003
Maar goed, hij is er uit, ik ben van de ellende af, en daarvoor heb ik wel een tijdje van pijnstiller naar pijnstiller leven over. Hopelijk knapt het snel op en kan ik weer fulltime aan de slag.
Helaas heb ik sinds het spoelen gisteravond echt flinke pijn die gewoon door de pijnstillers heenkomt. De wond klopt, is enorm pijnlijk en lijkt ontstoken (is vuurrood). De holte zelf, waar de kies uitkwam, is in plaats van een donker hol nu vaag met een grijsgroen iets bedekt.
Gisteren heb ik de kaakchirurg gebeld om te informeren wanneer de hevige pijn alarmerend zou worden, en de assistente zei dat ik alleen hoefde te bellen bij koorts.
Maar nu wordt na zes dagen de pijn nóg heviger en lijkt de boel ontstoken. Aan de andere kant wil ik ook geen zeurpiet zijn. Als dit echt normaal is, dan wacht ik gewoon af. Kan iemand hier iets over zeggen?
Maar ik heb de kaakchirurg gebeld, hij wil me graag toch nog even zien dus vrijdagochtend (donderdag is hij er niet) gaan we weer richting ziekenhuis.
Bedankt voor je medeleven, Miriam. Dat doet een mens goed :)
Oh, en ik heb waterstofperoxide gekocht om te spoelen. Verheug ik me niet op, maar het is voor het goede doel zullen we maar denken :smt003
Heel veel succes bij de kaakchirurg vrijdag!