Doorboorde apex

Author:
Joseph36
Posted:
wo, 08/24/2011 - 14:37
Vraag over doorboorde apex.

Plan van tandarts was 3 delige brug over 34 en 35 met als vrijuiteinde dummy 36.
In 2006 wkb in 34, GISTEREN wkb in 35 (dit ging niet goed).
Op de eerste controle-lengtefoto was te zien dat tandarts met boor of vijl? 5 tot 10 mm (mijn inschatting) door de apex heeft geboord. Tandarts zou verkeerde lengte-inschatting gemaakt hebben door lengte van de stift in 34 (onzin!)
Tandarts zou dit opgelost hebben door het eigenlijke wortelkanaal te veruimen en dit net voor de apex af te sluiten.
Weet niet veel over de behandeling. Er zijn 3 foto's gemaakt, heb een klein rood propje (watje) bloed? gezien en het reeds afgesloten kanaal is weer geopend en bewerkt en daarna weer afgesloten. Het geheel is afgedekt en moet maandag 29 aug terug voor plaatsen van stift en de opbouw.
Door de gang van zaken maak ik mij veel zorgen over een mogelijke toekomstige ontsteking aan de wortelpunt of kaakbot. Wat kan ik doen? Afwachten en hopen op een goede afloop,of eerst naar een endodontoloog? Ik weet het niet, wie helpt.
Natalka

Ik heb ook zoiets gehad, na de WK behandeling bleek heel wat vulling materiaal in de kaakholte terecht gekomen. Een goede kaakchirurg heeft bij een apexresektie alles weggehaald, na een paar weken was alles weer goed. Het is uiteindelijk meegevallen. Dit is het slechtste scenario, maar als bij u wortelkanaal voorsichtig gevuld wordt, hoeft het misschien niet.
Natalka.
ma, 08/29/2011 - 19:32 Permalink
Natalka

Ik heb ook zoiets gehad, na de WK behandeling bleek heel wat vulling materiaal in de kaakholte terecht gekomen. Een goede kaakchirurg heeft bij een apexresektie alles weggehaald, na een paar weken was alles weer goed. Het is uiteindelijk meegevallen. Dit is het slechtste scenario, maar als bij u wortelkanaal voorsichtig gevuld wordt, hoeft het misschien niet.
Natalka.
ma, 08/29/2011 - 19:34 Permalink
mecánico para …

Ten eerste is het inschatten van doorsteken van vijl iets wat je niet makkelijk kan zien. 10 mm is ongeveer de helft van een heel element, dus dat lijkt me wel erg veel. zelfs 5 mm is veel, maar het kan als je niet een sloten apex hebt. dus dan is het niet per se doorboord maar eerder gepasseerd met een vijl. Waarom is het onzin dat de 34 als referentie werd genomen. als die lengte bekend is is de lengte van de buurman best te schatten.. UIteindelijk is het maken van de step zoals het heet een goed oplossing om later te kunnen afsluiten. Ik vind tot op nu het verhaal eigenlijk best goede tandheelkunde waar een endodontoloog niet per se nuttige aanvulling is. Maak me eerder zorgen over de keuze van de stift/vrijeindigende brug. Omdat er nog al wat kantelmoment in komt te zitten als je niet oplet. Maar goed, de tandarts zal dat wel bekeken hebben.
ma, 08/29/2011 - 21:06 Permalink
Illuminus

Endotechnisch lees ik ook niks bijzonders.....maar een stiftopbouw in de distale pijler (in dit geval de 35)van een distaal vrij-eindigende brug heeft niet een bijster goede prognose, daar breken er nogal wat van zeker als aan twee premolaren een hele molaar wordt opgehangen.
ma, 08/29/2011 - 21:23 Permalink
Joseph36

Dank voor de reacties
Eerst; ik vind het geen onzin dat de 34 als referentie werd genomen, maar ik vind het wel onzin dat de 34 gebruikt wordt als excuus voor de apicale perforatie in 35.
Het inschatten van de lengte (5-10mm) van het doorsteken met vijl nr15, heb ik zonder meer te hoog ingeschat (ben een leek).
Na de wkb in 35 van vorige week (apex performatie) heb ik op advies van mijn vorige (gepensioeneerde) tandarts de 3 vervolgbehandelingen afgezegd. Advies van die tandarts was breukvlak van afgebroken kroon reinigen, afdichten en een half jaar wachten of er dan geen probleem of ontsteking ontstaan is.
Vandaag dit besproken met mijn behandelende tandarts. Deze voorziet echter geen problemen in het direct voortzetten van de vervolgbehandelingen. Hij zou de wkb gedaan hebben in de 35 waar geen probleem of ontsteking in zat.
Citaaatuit een boek: ingeval van een te lange preparatielengte kan gemakkelijk geinfecteerd dentinevijlsel in de periapex zijn gedeponeerd.
De directe vervolgbehandelingen houden in; stift plaatsen met opbouw in 35, composietkroon 34(waarin ook stift) beslijpen en dan plaatsen van 3 delige brug op 34 en 35 en vrijuiteinde 36.
Mijn huidige situatie; Ben 75 jaar. In bovenkaak frameprothese 2 jaar oud, waarin links 23 t/m
27 en rechts 13 t/m 17. Frameprothese geklikt op wortelstift 13 en 23.
In onderkaak is voorkant en rechts vrij goed. Links dus 34 met stift en composietkroon, 35 met afgebroken kroon waarin de wkb van vorige week. 36,37 38 zijn lang geleden getrokken.
2 vragen; Als ik op het voorstel van mijn tandarts in ga (3delige brug met pijlers 34 en 35) wat kan ik dan het beste doen? direct laten behandelen of een half jaar wachten. Heb nu (te) weinig kauwvermogen links maar voor een goed resultaat wil en kan ik een half jaar wachten.
Omdat de keuze van stift/vrijeindigende brug een slechte prognose heeft, vraag ik mij af wat ik verder nog kan doen. 2 of 3 inplantaten is voor mij een te dure oplossing.
Hoop dat er een tandarts is die mij in deze goed kan adviseren.
di, 08/30/2011 - 18:30 Permalink
mecánico para …

Ik zou de vrijeindigende brug cosmetisch acceptabel vinden maar voor kauwvermogen durf ik te zeggen dat dat niet bijster veel bij zal zetten. er wordt een elementje bij geplaatst met de breedte van de 35, dus kleine kies. Meer uitbouw is echt onwenselijk als je daar volgas mee wil gaan kauwen. Wat ook zou kunnen is een frame ter vervanging van de 35 (hoeft dan alleen een stift met ankerverbinding in/aan en dan uitbouw naar 36-37. aan de rechterzijde komt dan een dunne boog met twee ankers op de eerste kleine kies en de achterste. Hierbij uitgaand van een goede kwaliteit van die kiezen.

Maar dit verhaal begint een beetje teveel op een plan zonder de patient te hebben gezien, te lijken. En daar heb ik nooit zo'n goed gevoel bij omdat u ook al met een gepensioneerde voorganger die u misschien wel beter kent, aan de praat bent. Daarnaast trekt u boekenwijsheden bij het geheel die ook niet geheel aansluiten bij een verhaal over een gepasseerde apex.

overigens, als er nu geen probleem ontstaat wil dat niet zeggen dat het over 5 jaar niet wel kan ontstaan aan die apex. het doorpersen van dat geïnfecteerde materiaal is met een goede gezondheid evt ondersteund door een AB kuur helemaal niet zo slecht te bestrijden. iets wat endodontologen ook vaker doen dan ze beweren.
di, 08/30/2011 - 20:23 Permalink
Joseph36

Veel dank voor de reactie
Uw mogelijkheid een frame ter vervanging van de 35 en dan uitbouw naar 36-37 klinkt goed. Heb rechts een brug 45-46-47 (dummy 46) 43 is goed, 44 is stift met kroon (niet helemaal betrouwbaar).
Vraag; is brug 45-46-47 goed voor de door U voorgestelde 2 ankers rechts of moet hier de 43 bij betrokken worden.
Ik begrijp uw opmerking over plan zonder de patient te hebben gezien.

Aan de praat zijn met mijn gepensioneerde tandarts valt wel mee. Heb contact met hem opgenomen (was moeilijk) omdat ik zat met de dringende vraag; direct doorgaan met de vervolgbehandelingen of een half jaar wachten. Hij staat niet meer direct open voor verdere vragen.

Mijn vrij jonge behandelende tandarts spreekt slecht nederlands, wat communiseren vrij moeilijk maakt. Dit is dan ook hoofdzakelijk de reden dat ik op dit forum terechtgekomen ben voor info over mogelijkheden en behandelingen, zodat ik enigzins ben voorbereid op het volgende gesprek met mijn behandelende tandarts over de vervolgbehandelingen.

Ga nu op internet zoeken naar prijs en een mogelijke afbeelding van de door u voorgestelde mogelijkheid frame met uitbouw 36-37 en rechts 2 ankers.
do, 09/01/2011 - 10:43 Permalink