Mijn dochter van 13 was gisteren bij de orthodontist. Ze mist haar twee snijtanden naast de grote voortanden boven. Sinds oktober heeft ze een slotjesbeugel boven en onder. We moeten nu gaan kiezen uit twee opties om de twee "gaten" dicht te krijgen. Volgens de orthodontist is er geen slechte optie; gewoon een kwestie van kiezen. Aan beide opties kleven voor en nadelen. Ik hoop dat er hier iemand is die mee wil denken en de risico's / voordelen op een rijtje zet.
Optie 1
Ze krijgt nu twee plakbruggen. Deze worden aan de achterkant van de hoektanden en de voortanden bevestigd met een neptandje aan elke kant ertussenin. De tanden waar het aan bevestigd wordt, beschadigen hier verder niet bij.
Voordeel is dat ze over max. 9 maanden klaar is met beugelen. Als ze 20 is ofzo kan ze dan eventueel twee implantaten nemen.
Optie 2
Alles naar voren beugelen. Minimaal nog 2 jaar beugelen. De hoektanden en twee kiezen erachter moeten één voor één naar voren worden verplaatst met elastiekjes. Uiteindelijk moeten de hoektanden worden bijgeslepen en voorzien worden van een witte laag.Het verplaatsen van de tanden gebeurt door elastiekjes tussen de hoektanden en de grote voortanden te maken. De voortanden komen daarbij dus onder spanning te staan. Het zou kunnen dat de voortanden daardoor wat naar achteren worden getrokken. Dit hoeft normaalgesproken geen probleem er is bij haar genoeg maar weinig ruimte tussen haar boventanden en ondertanden. Het zou dus kunnen dat de elastiekjes ervoor zorgen dat de boventanden achter de ondertanden getrokken worden. (lastig uit te leggen..niet een overbeet maar een onderbeet).
Om dit op te lossen plaatsen ze dan een botankertjes aan haar kaakbot in de bovenkaak. De elastiekjes worden dan daaraan vastgemaakt ipv aan de tanden zodat die in positie blijven. Het is niet te zeggen of dit nodig zal zijn. Heb alles geprobeerd om ze er een uitspraak over te laten doen maar het hangt af van hoe de tanden verschuiven en dat weten ze nu echt nog niet.
Ik neig naar beugelen en mijn dochter neigt naar de plakbruggen omdat ze dan op korte termijn in elk geval geen enge operatie hoeft. En ik heb geen idee of dat een vervelende operatie is, hoelang het duurt, hoelang je last hebt etc.
Wie wil zijn licht eens laten schijnen. Als er foto's nodig zijn, hoor ik het wel.
Optie 1
Ze krijgt nu twee plakbruggen. Deze worden aan de achterkant van de hoektanden en de voortanden bevestigd met een neptandje aan elke kant ertussenin. De tanden waar het aan bevestigd wordt, beschadigen hier verder niet bij.
Voordeel is dat ze over max. 9 maanden klaar is met beugelen. Als ze 20 is ofzo kan ze dan eventueel twee implantaten nemen.
Optie 2
Alles naar voren beugelen. Minimaal nog 2 jaar beugelen. De hoektanden en twee kiezen erachter moeten één voor één naar voren worden verplaatst met elastiekjes. Uiteindelijk moeten de hoektanden worden bijgeslepen en voorzien worden van een witte laag.Het verplaatsen van de tanden gebeurt door elastiekjes tussen de hoektanden en de grote voortanden te maken. De voortanden komen daarbij dus onder spanning te staan. Het zou kunnen dat de voortanden daardoor wat naar achteren worden getrokken. Dit hoeft normaalgesproken geen probleem er is bij haar genoeg maar weinig ruimte tussen haar boventanden en ondertanden. Het zou dus kunnen dat de elastiekjes ervoor zorgen dat de boventanden achter de ondertanden getrokken worden. (lastig uit te leggen..niet een overbeet maar een onderbeet).
Om dit op te lossen plaatsen ze dan een botankertjes aan haar kaakbot in de bovenkaak. De elastiekjes worden dan daaraan vastgemaakt ipv aan de tanden zodat die in positie blijven. Het is niet te zeggen of dit nodig zal zijn. Heb alles geprobeerd om ze er een uitspraak over te laten doen maar het hangt af van hoe de tanden verschuiven en dat weten ze nu echt nog niet.
Ik neig naar beugelen en mijn dochter neigt naar de plakbruggen omdat ze dan op korte termijn in elk geval geen enge operatie hoeft. En ik heb geen idee of dat een vervelende operatie is, hoelang het duurt, hoelang je last hebt etc.
Wie wil zijn licht eens laten schijnen. Als er foto's nodig zijn, hoor ik het wel.
Re: plakbrug of naar voren beugelen.
Nog 2 jaar doorbeugelen is dus volgens de behandelaar ook goed mogelijk en misschien is deze optie zo gek nog niet, al kan ik mijn voorstellen dat je kind daar allemaal niet op zit te wachten.
Misschien maakt het wat makkelijker om de kosten eens goed te bekijken.
Etsbruggen kosten geld en worden later weer verwijderd voor implantaten met kronen erop en die kosten ook erg veel geld.
2 jaar door beugelen is ook kostbaar maar misschien zelfs goedkoper dan dan de eerste optie.
Misschien kunnen er offertes gemaakt worden voor deze verschillende opties en wie weet word er zelfs wel het 1 en ander vergoed door de zorgverzekeraar al heb ik van zorgverzekeringen totaal geen kaas gegeten.
Ik kan mijn voorstellen dat voor je dochter van 13 doorbeugelen totaal geen optie is. Maar als ze tegen het plaatsen van botankers opziet hoe ziet ze de behandeling voor implantaten dan zitten op 20jarige leeftijd? Ik zou dat ook goed bespreken met de behandelaar en uiteraard je dochter.
Succes ermee en ik ben wel benieuwd wat voor keuze jullie uiteindelijk gaan maken. Besef wel goed dat je een luxe positie hebt want je kunt keuzes maken en dat kan niet bij iedereen :D
De kosten spelen, bij het doorbeugelen althans, geen rol omdat we naar een universiteitskliniek gaan en alles boven de 2500 euro betaald wordt door de uni. Implantaten moeten uiteraard wel zelf betaald worden over een paar jaar. Het is een hoop geld maar dat komt wel goed. Nog tijd genoeg om te sparen en dat gaat wel lukken. Kosten wil ik dus niet echt als een argument gebruiken.
Bij aanvang van de behandeling in oktober was het plan om alles naar voren te beugelen. De termijn van drie jaar beugelen was toen al genoemd en maakt op zich niet zo uit. Nu alles netjes in de rij staat na een half jaar slotjes en er twee "gaten" overgebleven zijn, kwam het nieuwe plan met de plakbruggen en later evt. implantaten.
Voor mijn dochter speelt het langer doorbeugelen geen heel grote rol. (tuurlijk is ze ook een meid van 13 maar ze is wel realistisch genoeg) Ze ziet alleen enorm op tegen die botankers. Implantaten zou immers pas een paar jaar later een rol gaan spelen en die botankertjes op redelijk korte termijn. Of zou ze haar hele leven met plakbruggen kunnen doen? Heb werkelijk geen idee hoe duurzaam die dingen zijn. Kun je er gewoon alles mee eten? Ook stokbrood en wortels afhappen enzo? En je kunt bijna altijd aan het randje bij het tandvlees zien dat er een brug zit. Evenmin weet ik hoe duurzaam implantaten zijn. En dan lees ik ergens vaag iets over botopbouw of sinusliften enzo en dat klinkt eerlijk gezegd ook niet fijn. Moet dat bijna altijd of is de kans heel groot dat het gemakkelijk verloopt.
Weet er iemand toevallig of er een manier is om de kans op die botankertjes bij het naar voren beugelen zo klein mogelijk te maken? We neigen nu namelijk naar doorbeugelen om later alleen natuurlijke elementen in haar mond te hebben.
Mijn dochter vroeg zich af of het ook nog kan dat de tanden zo vast zitten dat de ankertjes ook niet zullen helpen. Bestaat dat?