Speekselsteen verwijderen

Author:
LuckyLuke
Posted:
vr, 07/15/2011 - 21:41
Afgelopen dinsdag heeft de kaakchirurg een speekselsteen ter grootte van een knikker uit mijn rechter ondertongspeekselklier verwijdert. De klier is blijven zitten. Hij was heel snel klaar, met 10 minuutjes kon ik al gaan. Dat was het goede nieuws. Aangezien hij vrij druk was, heeft hij me niet veel verteld over het herstel, en ik zit nu al de 4e dag met dit volgende probleem:

Bij het wakker worden is er geen pijn of verdikking te bekennen. Als ik een paar slokjes water, of welke andere vloeibare substantie neem, zelfs met een rietje, dan zwelt de tong op, en heb ik een half uur pijn die naar de oren trekt. Maar die pijn gaat dwars door de 2x 200mg ibuprofen heen. Het lijkt alsof je hoofd uit elkaar spat! Radeloos ben ik ervan. Bovendien "kwijl" ik daarna nog twee uur. Dit ontmoedigt mij zo om nog wat te drinken, want die pijn wens je niemand toe. Daarbij heb ik al sinds dinsdag niets meer gegeten, en als jonge man van 30 voel je je dan wel slapjes worden. Verder ziet de wond en hechting er goed uit. Ik poets netjes 2x per dag de tanden, en dat lijkt goed te doen.

Ik heb gebeld (praten gaat ook bijna niet) met de afdeling en gevraagd hoe lang dit nog duurt. Niemand kan er iets over zeggen, want dat is bij iedereen anders. Ik zou zo graag weten wanneer ik weer wat kan eten om wat aan te sterken. Weten wanneer er wat verbetering optreedt. En aangezien er zeer weinig informatie op internet te vinden is over het herstel van deze ingreep, ben ik benieuwd of anderen de nasleep ervan ook zo naar ervaren. Stel ik me aan, of is dit echt een pijnlijke ingreep? Of verschilt dat per steen? En: wat kun je drinken en wat absoluut niet?

Hopelijk kan iemand me nog wat meer vertellen over deze ingreep en vooral het genezingsproces.
Timelord

Ik hoop dat u inmiddels helemaal hersteld bent van de behandeling.
De pijn kan natuurlijk veroorzaakt zijn door een ontsteking. Dat wil weleens gebeuren nadat er wat gesneden is. Meestal brengt dit een bittere smaak en stank met zich mee.

Overigens, waarom ik antwoord is dat het niet verstandig is te drinken door een rietje na zo'n behandeling, of bv na het trekken van een kies of dergelijke waardoor er een wond ontstaat in de mond. Het zuigen kan het gestolde bloed wegtrekken, waardoor de wondgenezing weer opnieuw moet beginnen.
Roken wordt tijdens de genezing ook sterk afgeraden omdat het het risico op ontstekingen vergroot.

Tot slot, het zou interessant zijn als u nog even post hoe het met u is afgelopen. Dan kunnen lezers in de toekomst met soortgelijke problemen dit ook lezen.
vr, 09/09/2011 - 00:13 Permalink