Hoi allemaal, heb sinds een paar dagen last van kies li boven waar ongeveer 8 jaar geleden een wkb is gedaan. Ben vandaag bij vervangende ta geweest want pijn is zeurend, soms hevig bij warme dranken maar heel raar, bijvoorbeeld 's nachts geen last en ook geen drukpijn. Foto's zagen er keurig uit, 3 kanalen prachtig gevuld ( net als naastliggende achterste kies ook 3 kanalen gevuld ). Nu opperde ta een gemist 4e kanaal en de vraag waarom ik dit door mijn eigen ta heb laten doen en niet door een endodontoloog. Nu is mijn vraag kan een eventueel gemist 4e kanaal na zoveel jaren pijnvrij opeens deze klachten geven en is opnieuw openmaken de enige optie om dit eventuele 4e kanaal op te sporen. Wil ook nog wel melden dat ik een ernstige "klemmer" ben en dat ta ook opmerkte dat mijn tandhals beetje bloot ligt. Kan iemand mij helpen met tips/ervaringen ??? Ben na jaren tobben lichtelijk moedeloos. Alvast dank.
Megan
Megan
Re: last van 8 jaar oude wkb
Interessante kwestie, helaas voor u een nogal pijnlijke.
Het kan inderdaad zijn dat er nog een 4e kanaal aanwezig is. Kiezen hebben namelijk verschillende aantallen kanalen, doch meestal 3 of 4. Een rontgen-foto zou moeten laten zien of er nog een kanaal aanwezig is. Overigens, bij het openmaken van de kies zou de tandarts gezien moeten hebben hoeveel kanalen er zijn. Echter, als de kies ver achter in de kaak zit, kan het best een uitdaging worden dit goed waar te nemen.
Tot slot, probeer wat te doen tegen het klemmen en poets de blootliggende tandhals goed schoon (maar druk niet te hard!!) zodat hopelijk het tandvlees weer opkomt.
Ik heb altijd begrepen dat eenmaal teruggetrokken tandvlees niet meer teruggroeit. Wel kan de gevoeligheid van blootliggende tandhalzen in de loop van de tijd afnemen. Poetsen (zachte borstel) met een tandpasta voor gevoelige tandhalzen kan heel goed helpen.
Tjah... in principe groeit het niet terug, maar zoals met vele kwesties is de wetenschap weleens verdeeld (en vandaar ook mijn "hopelijk"). Als er wildgroei kan plaatsvinden, dan betekent dit dat tandvlees wel kan aangroeien - alleen dit is weer een heel vaag gebied, want ook al is het soms een bijwerking van medicijnen, de oorzaken zijn niet altijd te vinden. Hoe dan ook, dit is off-topic en megan1 dient een andere tandpasta, zachtere borstel en een zachtere poetsmethode te proberen - maar wel kwlitatief goed blijven poetsen zodat het tandvlees zich niet nog meer terugtrekt.