Afgelopen maand heb ik na 3 composiet-vullingen enorme pijnproblemen gekregen. Bij de eerste kies (linksboven) is vervolgens een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, omdat het een diep gaatje was. Nu volgt het probleem:
Na het vullen van de 2e kies (rechtsboven), waarbij het maar om een zeer klein gaatje en een kleine vulling gaat, is direct na het boren en vullen óók pijn ontstaan (zelfs erger dan bij de 1e kies). Dit houdt nu al meer dan 4 weken aan en de pijn is 's nachts behoorlijk (pijnstiller noodzakelijk). Ik ben bij de tandarts geweest en hij wilde tot nu toe geen wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Een collega-tandarts die nu waarneemt vindt dat ik de wortelkanaalbehandeling nog moet uitstellen tot volgende week. Aangezien het gaatje maar zo klein was, hoopt hij nog op herstel.
Ik sta nu op het punt de weekenddienst te bellen. Bovendien is ook de 3e vulling steeds pijnlijker aan het worden. Wat is hier aan de hand, is dit probleem een fout van de tandarts en wat nu te doen?
Vgr. VlinderW
Na het vullen van de 2e kies (rechtsboven), waarbij het maar om een zeer klein gaatje en een kleine vulling gaat, is direct na het boren en vullen óók pijn ontstaan (zelfs erger dan bij de 1e kies). Dit houdt nu al meer dan 4 weken aan en de pijn is 's nachts behoorlijk (pijnstiller noodzakelijk). Ik ben bij de tandarts geweest en hij wilde tot nu toe geen wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Een collega-tandarts die nu waarneemt vindt dat ik de wortelkanaalbehandeling nog moet uitstellen tot volgende week. Aangezien het gaatje maar zo klein was, hoopt hij nog op herstel.
Ik sta nu op het punt de weekenddienst te bellen. Bovendien is ook de 3e vulling steeds pijnlijker aan het worden. Wat is hier aan de hand, is dit probleem een fout van de tandarts en wat nu te doen?
Vgr. VlinderW
Re: pijn en ontstekingen na 3 vullingen
Waarom heeft u niet om pijnstillers gevraagd als het zo erg pijn doet. Probeer eens 1000mg paracetamol en als de pijn niet weg gaat heeft u wel wat sterkers nodig.
Hoe voelt de pijn eigenlijk aan, is het alleen te voelen op de plek van de kiezen of ook elders in de kaak? Omdat u last heeft op 3 plekken kan het simpelweg gaan om gevoelige zenuwen/tanden en dan geven de kleinste vulling veel last. Het blijft vervelend, maar op deze manier kan ik ook geen diagnose vaststellen. Ik zou de tandarts vertrouwen en om pijnstillers vragen.
Inmiddels heeft de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. De pijn was 's nachts hevig en kloppend. Liggen gaf verhoogde druk en was heel pijnlijk. Ik heb er 5 à 6 weken pijnstillers voor geslikt en had niet het gevoel dat het nog zou herstellen.
Helaas zijn er na de wortelkanaalbehandelingen bij beide behandelde kiezen opnieuw klachten ontstaan (vooral bij kauwen) en verergerd bij één kies na een 2e spoeling. Het definitief vullen is daarom nog steeds niet gebeurd.
Vanmiddag ben ik behandeld bij de kaakchirurg (een apex resectie).
De 2e kies moet misschien ook een apex resectie krijgen (wortelpuntbehandeling), want er is ook bij deze kies nog steeds pijn na de wortelkanaalbehandeling. Zou dat nog over kunnen gaan? Ik hoop nl. dat ik niet ook bij deze kies een apex moet ondergaan.
(De pijn aan de 3e (gevulde) kies gaat nu beter en dit was misschien uitstralingspijn van de naastliggende 'probleemkies'.
Groeten Vlinder W.
Een apexresectie kan inderdaad uitkomst bieden, alleen met de vandaag de dag gebruikte cement wist ik niet dat dat nog steeds zo snel wordt aangeraden. Als er nog steeds pijn optreedt, en de wkb is nog zo jong, dan moet het maar geprobeerd worden denk ik. Vooral omdat het al zo lang duurt twijfel ik of de pijn zal verdwijnen.
Gelukkig gaat het met de 3e kies beter, uitstralingspijn komt in het gebit vaak voor.
Nog even ter verduidelijking. Er spelen verschillende dingen na elkaar. De erge kloppende pijn was vòòr de wortelkanaalbehandeling als een reactie op de vulling en was na de wkb over.
Ná de wkb is een heel andere pijn ontstaan (vooral dus bij kauwen) en daarvoor was de apex bedoeld.
Vanmiddag na de apex merk ik dat de noodvulling niet goed is bijgeslepen en als de vlakken elkaar raken gaat het pijn doen en kloppen. Kan dit kwaad of moet ik hier maandag over bellen n/d kaakchirurg of tandarts?
Tegenwoordig wordt dacht ik (bijna) altijd MTA ipv amalgaam wat zorgt voor een betere sluiting. Doordat tegenwoordig wkb's op een kwalitatief betere manier kunnen worden gedaan (oa met betere ontsmetting), wordt daarom ook vaker voor een herbehandeling gekozen, zodat een apexresectie juist voorkomen kan worden. Misschien had u een cyste of dergelijke waardoor een resectie nodig was?
Als de vulling te hoog zit is dat niet goed en kan veel last veroorzaken. Als het nog lang duurt voordat u een definitieve vulling krijgt moet u wel even langsgaan voor wat bijslijpwerk. Als ik het goed begrijp doet het pijn als u de kaken op elkaar zet, er komt dan extra druk te staan op zo'n klein vlakje. De tandarts kan dit voor u doen.
Nee, er was geen cyste. De kaakchirurg heeft ook niets gezegd over een evt. ontsteking. De apexresectie is gedaan omdat er erg vervelende pijnklachten waren bij het kauwen. Overigens wacht ik liever met die andere kies op verbetering totdat ik daarbij een apexr. laat doen, want een paar weken ''spontane'' pijn na een wkb hoeft inderdaad hopelijk niet te betekenen dat een apexrectie perse noodzakelijk is, nou goed, ik wacht het af.