kroon en gebruik van whitening

Author:
Yvon24
Posted:
di, 09/13/2011 - 11:52
Hallo,
Ik heb een lichte aanslag op mijn eigen tanden, van koffie thee en roken :oops: , nu wil ik een whitening gaan gebruiken. Nu mijn vraag : ik heb 1 kroon als voortand, en heb begrepen dat je dan geen whitening mag gebruiken. Klopt dit ? en wat kan ik dan wel doen om de aanslag weg te krijgen, behalve stoppen dan natuurlijk.
Ik ben allergisch voor chirugisch metaal en mag niet naar de tandarts sinds 2003. Ik poets 2 x daags, flos stokenen spoel.
Alvast bedankt.
Workie

Hallo,
Ik heb een lichte aanslag op mijn eigen tanden, van koffie thee en roken :oops: , nu wil ik een whitening gaan gebruiken. Nu mijn vraag : ik heb 1 kroon als voortand, en heb begrepen dat je dan geen whitening mag gebruiken. Klopt dit ? en wat kan ik dan wel doen om de aanslag weg te krijgen, behalve stoppen dan natuurlijk.
Ik ben allergisch voor chirugisch metaal en mag niet naar de tandarts sinds 2003. Ik poets 2 x daags, flos stokenen spoel.
Alvast bedankt.

Misschien een stomme vraag maar als je ergens last van krijg hoe los je dit op?
di, 09/13/2011 - 18:25 Permalink
Ortholimburg

Als je met "whitening " hetzelfde bedoelt als "bleaching" ,dan is dit niet zinvol als je aanslag van nicotine etc op je tanden hebt. Aanslag kan door de tandarts worden weggehaald door een goede professionele reiniging te doen en de tanden te polijsten, vb met puimsteenpasta, een bleaching dient om tanden met een inwendige verkleuring te bleken, en daarvan gaat uitwendige aanslag niet weg. Als je gaat bleachen met een kroon in de mond, dan blijft de kroon dezelfde kleur houden, en bleken enkel je natuurlijke tanden, met als resultaat dat je kroon nadien te donker is.Hetzelfde geldt touwens voor witte vullingen in de fronttanden, die moeten na een bleaching ook vervangen worden omdat ze dan te donker zijn.
di, 09/13/2011 - 23:09 Permalink
vV

Ik ben allergisch voor chirugisch metaal en mag niet naar de tandarts sinds 2003.
vind dit een beetje een vaag verhaal/excuus. er zijn diverse wegen omheen, bv kunststof handvat van de instrumenten en zo. afgezien daarvan ben je nooit specifiek allergisch voor chirurgisch metaal, al was het alleen maar omdat medische insrumtenten uit een veelvoud van metalen bestaan, afhankelijk van instrument en fabrikant. dus ik ben benieuwd hoe en door wie dit is vastgesteld. Is ook weer een hoop veranderd in 8 jaar.
wo, 09/14/2011 - 08:08 Permalink
Yvon24

Ik ben allergisch voor chirugisch metaal en mag niet naar de tandarts sinds 2003.
vind dit een beetje een vaag verhaal/excuus. er zijn diverse wegen omheen, bv kunststof handvat van de instrumenten en zo. afgezien daarvan ben je nooit specifiek allergisch voor chirurgisch metaal, al was het alleen maar omdat medische insrumtenten uit een veelvoud van metalen bestaan, afhankelijk van instrument en fabrikant. dus ik ben benieuwd hoe en door wie dit is vastgesteld. Is ook weer een hoop veranderd in 8 jaar.

Ik ben meerdere malen getest en heel erg allergisch voor chirurgisch metaal. Mijn tandarts ( destijds ) heeft me door verwezen omdat, elke keer als ik voor controle kwam ik al onder de blaren zat, mijn tandvlees zwol op en ontstak in een paar uur tijd, ook voor een simpel gaatje boren, liep ik nadien een maand of 2 met een heftige ontsteking. de praktijk is super schoon en er werd gewerkt volgens de hygiene richtlijnen. Uiteindelijk heeft een Dermatoloog en een Allergoloog de diagnose gesteld. Ja ik heb dus een groot probleem, een simpele byop heeft geleid tot 6 maanden op krukken lopen. Er werd gedacht aan een ziekenhuis bacterie, maar bleek de allergie te zijn.
Sinds ik niet meer naar de tandarts ga heb ik geen problemen meer gehad. Ik gebruik plastic stokers en gewoon floss draad, electrische ( plastic ) tandenborstel en sensodyne gel, en spoel met mondwater.
wo, 09/14/2011 - 15:06 Permalink
Yvon24

Ik ben meerdere malen getest en heel erg allergisch voor chirurgisch metaal. Mijn tandarts ( destijds ) heeft me door verwezen omdat, elke keer als ik voor controle kwam ik al onder de blaren zat, mijn tandvlees zwol op en ontstak in een paar uur tijd, ook voor een simpel gaatje boren, liep ik nadien een maand of 2 met een heftige ontsteking. de praktijk is super schoon en er werd gewerkt volgens de hygiene richtlijnen. Uiteindelijk heeft een Dermatoloog en een Allergoloog de diagnose gesteld. Ja ik heb dus een groot probleem, een simpele byop heeft geleid tot 6 maanden op krukken lopen. Er werd gedacht aan een ziekenhuis bacterie, maar bleek de allergie te zijn.
Sinds ik niet meer naar de tandarts ga heb ik geen problemen meer gehad. Ik gebruik plastic stokers en gewoon floss draad, electrische ( plastic ) tandenborstel en sensodyne gel, en spoel met mondwater.

Volgens mijn medicijnen paspoort allergisch voor:
Kobalt chloride
nikkel
kalium dichromaat
chroom - III en chroom VI
nikkel sulfaat
parfum mix
medicijnen: diazepam - morfine- tramadol
dan nog de nodige voedsel allergieen waar ik U niet mee wil vermoeien, dus noem alleen de gevaarlijke :
ei
ananas
pinda
citrus fruit
wo, 09/14/2011 - 15:17 Permalink
Yvon24

Hallo,
Alvast bedankt.

Misschien een stomme vraag maar als je ergens last van krijg hoe los je dit op?

Op dit moment ben ik reeds lange tijd klachten vrij. De enige optie is ( denk ik ) extractie ? voor het overige zie mijn antwoorden op dit forum.
wo, 09/14/2011 - 15:43 Permalink
Yvon24

zwaar allergisch dus, dat is duidelijk...aanslag is gewoon weg te polijsten, maar tst moet echt professioneel worden weggehaald. combinatie tst laten zitten en roken is niet echt geweldig.. misschien eens met een CBT in overleg?

Ja, ben inderdaad zwaar allergisch. Zolang ik me aan de beperkingen houd gaat het heel erg goed. Hartelijk dank voor de respons.
wo, 09/14/2011 - 18:46 Permalink
Workie

zwaar allergisch dus, dat is duidelijk...aanslag is gewoon weg te polijsten, maar tst moet echt professioneel worden weggehaald. combinatie tst laten zitten en roken is niet echt geweldig.. misschien eens met een CBT in overleg?

Ja, ben inderdaad zwaar allergisch. Zolang ik me aan de beperkingen houd gaat het heel erg goed. Hartelijk dank voor de respons.
Kun je dan wel gewone pannen gebruiken om te koken? En niet allergisch voor Titanium? Volgens mijn zijn er tandarts instrumenten die daar ook van gemaakt zijn al weet ik dit niet zeker. Zou wat zijn als je een keertje uitglijd en verkeerd terecht komt en je breekt een tand af.

Heel vervelend allemaal en het geeft je een hele hoop beperkingen, sterkte ermee.
wo, 09/14/2011 - 22:29 Permalink