Plaatjesbeugel, losse beugel

Author:
Esther_72
Posted:
wo, 09/14/2011 - 12:56
Hi allemaal,

Sinds vandaag heb ik een plaatjesbeugel gekregen voor mijn voortand die iets naar achter staat.
Dit is een foto van welke ik heb. http://www.ortholie.nl/wp-content/uploads/2010/01/plaat_1-260x175.jpg

Ik zou graag willen weten of iemand tips heeft met het inbrengen van de beugel.
Ik dacht dat het makkelijker zou zijn maar ik heb het een beetje onderschat denk ik :oops:.

Na het eten heb ik de beugel terug geplaatst maar het voelt anders aan hoe die daarvoor zat.
Is er een mogelijkheid dat ik de beugel verkeerd geplaatst heb? Wanneer de twee klemmetjes op de kiezen zitten, dan zit de beugel goed?
Of is dit nog een kwestie van wennen?

Ik hoop dat hier mensen zijn die dit verhaal herkennen en misschien wat tips kunnen geven.

Bedankt!
Romy32

Is er een mogelijkheid dat ik de beugel verkeerd geplaatst heb?

Ik denk het niet hoor.
Het gehemelte van de beugel valt precies over je eigen gehemelte, en dat past maar op één manier.

Zoals je zelf al zegt, is het een kwestie van wennen.
Ik heb een retainer voor de nacht, en die voelt ook elke keer dat ik 'm indoe weer even vreemd aan.
wo, 09/14/2011 - 19:14 Permalink
Ortholimburg

Een uitneembare beugel zoals jij hebt heeft meestal een "invoerrichting" , dus een manier van plaatsen die het beste gaat. In het algemeen breng je eerst best de voorste draad over je tanden, en daarna de achterkant inklikken. Soms gaat het best door beide zijden tegelijk met je duimen aan te drukken, soms gaat een kant eerst beter. Altijd proberen zonder te forceren.
Als je hem uitdoet niet met de voorste draad trekken want die gaat verplooien.Je beugel ook niet met de tong lomaken want dan krijg je vlug de gewoonte ermee te spelen en dan breken de klemmetjes. En zeker niet met je ondertanden "aanbijten", 1 keer fout bijten en de beugel is verplooid.Maar normaal zou de orthodontist die uitleg moeten geven.
wo, 09/14/2011 - 21:28 Permalink