Hallo allemaal, ik ben een jongen van 14 jaar en zit met de keuze om mijn overbeet te laten behandelen.
Ik zou eerst aan de bovenkant aan beide kanten elks een kies moeten laten trekken dan een buitenbeugel aan voor 6 maanden(na school en tijdens weekends), daarna blokjes voor ongeveer 2 jaar en daarna elke nacht iets indoen (1 voor 6 tal maanden en ander voor een lange tijd)
Nu zit ik met de keuze of ik deze behandeling zou laten doen of niet...
Kunnen jullie me helpen met deze keuze of heeft iemand hier al ervaring mee?
Mvg Kai :)
Ik zou eerst aan de bovenkant aan beide kanten elks een kies moeten laten trekken dan een buitenbeugel aan voor 6 maanden(na school en tijdens weekends), daarna blokjes voor ongeveer 2 jaar en daarna elke nacht iets indoen (1 voor 6 tal maanden en ander voor een lange tijd)
Nu zit ik met de keuze of ik deze behandeling zou laten doen of niet...
Kunnen jullie me helpen met deze keuze of heeft iemand hier al ervaring mee?
Mvg Kai :)
Re: Overbeet
Nou, zou er helemaal voor gaan, als ik jouw was. Het lijkt misschien nu een hele 'zit' maar straks heb je een prachtig gebit!!
Heel veel succes met je behandeling!!
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is zo dat ik in oktober 15 word en dat dit alles wel bijna gaat duren tot mijn achtiende, maar jullie vinden dat het waard? En is het een veelgebruikte behandeling?
Alvast bedankt :)
Kai
Iets meer geduld mag best hoor, zeker in het weekend.
Maargoed, of jij je moet laten behandelen kunnen wij niet voor je bepalen. Je hebt een overbeet, zeg je, maar hoe groot is die?
Wat je je wel moet bedenken, is dat je een overbeet nu nog kunt laten corrigeren met een buitenbeugel. Als je uitgegroeid bent, kan dat niet meer. Dan is de enige optie nog een operatie.
Verder wordt tot je 18e vaak een groot gedeelte van de behandeling vergoed door de aanvullende verzekering. Daarna moet je (bij veel zorgverzekeraars) het meeste zelf betalen. Als behandeling dus nodig is, is dit wel een goed moment om ermee te beginnen.
Of het nodig is, kan alleen een orthodontist bepalen, in overleg met jou.
Ik vind het best een moeilijke beslissing omdat het niet echt zichtbaar is nu, en dat het toch een redelijk lange behandeling is.
Mvg kai
Ik heb sinds 3 weken een beugel en ben 45. Ik zou willen dat ik er één op jouw leeftijd had gekregen! En die 2 jaar zijn zo voorbij hoor!
Verder moet je de vraag stellen *waarom* de 'overbeet' opgelost moet worden. Heb je er last van? Kun je je lippen goed sluiten?
Er worden veel overbeten behandeld zonder echt overleg vooraf ('omdat de tandarts zegt dat het moet'), maar om daarvoor 2 kiezen te trekken..... Het kan nodig zijn, aan de andere kant is een overbeet tot 7 mm normaaal. En daarboven is een behandeling niet per definitie altijd noodzakelijk. Lange termijn aspecten van een overbeet van 8 mm of 10 mm zijn veelal gering., Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat aangeeft dat een 'overbeet' een direct probleem is.
Eea is alleen maar goed te beoordelen als wij het zien. Liefst in een gesprek nog ook, dus echt goed antwoord kan alleen bij 'klinische beoordeling' (in de stoel van de tandarts dus)....
Enerzijds kan er technisch veel tegenwoordig. Meer dan alleen een optie met 2 kiezen er uit. Maar dan moet je een patient hebben die daarvoor open staat. EN een behandelaar idem...
Kai
Enerzijds moet worden beseft dat niet elke overbeet en imperfectie per definitie een fout is, maar anderzijds is de esthetische kant van beugelbehandelingen vaak ook best belangrijk voor een patiënt. Je gebit wordt er wel veel mooier van, ook al is het misschien niet heel erg noodzakelijk om rechte tanden te krijgen. Dat geldt misschien wel voor meer dan de helft van de behandelingen (gok ik, een orthodontist met betere cijfers wat dit betreft? Ben hier zelf wel benieuwd naar).
Ik raad je alsnog aan voor de behandeling te gaan, en tegen je 18e heb je eens tralend gebit.