Kroon plaatsen echt noodzakelijk? (afbeelding)

Author:
ArneDG
Posted:
wo, 08/17/2011 - 16:18
http://i55.tinypic.com/2d0h0fb.jpg

Enkele jaren geleden werd er een vals stuk aan mijn tand bevestigd. De laatste jaren is dit echter geen cosmetisch bevredigend resultaat meer. Mijn tandarts stelde voor een kroon te plaatsen die de kleur van de andere tanden zo goed mogelijk benaderd. Echter, ik ben zeer tevreden over de vorm van mijn tanden, ik heb een drietal beugels moeten dragen als kind, maar juist hierdoor staan mijn tanden - in mijn ogen - nu erg goed. Nu ben ik bang dat een kroon misschien een minder mooi gebit zal opleveren, qua vorm.

Bestaat er niets zoiets als een facing of iets dergelijks, waarbij enkel de kleur aangepast wordt, maar de (vorm van de) tand ongewijzigd blijft? En zo ja, kan dit (in mijn geval) een cosmetisch beter resultaat geven dan een kroon?
Workie

Ik heb hetzelfde ook dezelfde tand alleen moet er weer een nieuw stukje composiet aangeplakt worden en heeft altijd tot tevredenheid gezeten en niemand die het opviel.
Helaas word de tand ook geler bij mij en zo te zien bij jou ook. Wat kan duiden op een breukje of haarscheurtje in de worte tenminste dat vermoeden ze bij mij. Bij mij werd de tand na een jaar op 15 na een sportongelukje pas geler. Helaas is dat niet te zien op een foto dus we wachten nog af en ondertussen gaan we weer een nieuw stukje erop laten zetten.

Ik moet alleen wachten totdat ze terug is met vakantie :smt013 En nu ik eindelijk zelf vakantie krijg wil ik er liever niet op wachten want nu heb ik zeeën van tijd :smt003
do, 08/18/2011 - 22:05 Permalink
ArneDG

Composiet is zo'n 'vals stukje' zeg maar onderaan? Zoals ik nu heb? Het probleem is - en dat zie je niet goed op de foto - dat ook het bovenste gedeelte van mijn tand geler is dan de rest van mijn gebit. Vermoedelijk omdat de tand afgestorven is, dit neem ik althans aan. De tandarts zal dit moeten uitzoeken. Waar is de verklaring anders voor de verkleuring van de tand zelf?
ma, 08/22/2011 - 20:00 Permalink
Workie

Composiet is zo'n 'vals stukje' zeg maar onderaan? Zoals ik nu heb? Het probleem is - en dat zie je niet goed op de foto - dat ook het bovenste gedeelte van mijn tand geler is dan de rest van mijn gebit. Vermoedelijk omdat de tand afgestorven is, dit neem ik althans aan. De tandarts zal dit moeten uitzoeken. Waar is de verklaring anders voor de verkleuring van de tand zelf?

Ik heb hetzelde probleem zie mijn verhaal in je topic.
Ik zou dus uit laten zoeken waarom de tand geler word en daar wat aan laten doen. en dan te tand laten bleken zodat de kleur identiek word aan de rest van je gebit.
ma, 08/22/2011 - 23:19 Permalink
Workie

Bedankt! Mijn tand werd echter al sneller geel (het ongeval is ook al 10 jaar geleden, maar de verkleuring begon al een jaar of 5 geleden) en daardoor vreest de tandarts dat de tand afgestorven is.. In dat geval is een stift plaatsen en alsnog een kroon die de kleur matcht de beste oplossing, of niet?

Als de wortel nog intakt is kun je beter een wortelkanaalbehandeling laten doen eventueel de tand laten bleken en er een nieuw stukje composiet op laten zetten. En dan een tijdje een jaar ofzo aankijken wat de tand doet en dan eventueel een kroon laten plaatsen.
Dit is overigens het advies wat ik heb gekregen voor jouw kan het dus anders zijn, en jouw foto had de mijne kunnen zijn precies dezelfde tand die ook geler word :wink:
di, 08/23/2011 - 11:46 Permalink
ArneDG

De vraag blijft natuurlijk of - zelfs in casu wortelkanaalbehandeling - er ooit met composiet een cosmetisch even bevredigend resultaat bereikt kan worden als bij een kroon.. Het lijkt mij dat je de diagonale streep die de scheiding aanduidt tussen tand en composiet altijd een beetje zichtbaar blijft. Of althans, meer zichtbaar dan een een kroon zichtbaar is tegenover de andere tanden, of zie ik dit verkeerd?
di, 08/23/2011 - 20:28 Permalink
Workie

De vraag blijft natuurlijk of - zelfs in casu wortelkanaalbehandeling - er ooit met composiet een cosmetisch even bevredigend resultaat bereikt kan worden als bij een kroon.. Het lijkt mij dat je de diagonale streep die de scheiding aanduidt tussen tand en composiet altijd een beetje zichtbaar blijft. Of althans, meer zichtbaar dan een een kroon zichtbaar is tegenover de andere tanden, of zie ik dit verkeerd?

Nee hoor bij mij zag je geen verschil kan je rustig weer laten doen en ikzelf ga dat ook weer doen, mag ook wel na 15 jaar.
Maar goed eerst de oorzaak van het geler worden aanpakken en hopen dat die blijft behouden.
di, 08/23/2011 - 21:38 Permalink
TechniekerJeetje

Wat adviseert de tandars?
Facings kan heel mooi worden, mits het element goed geprepareerd wordt.
Kroon is daarintegen een stuk makkelijker te bewerkstelligen.

Mwah, net wat je al aangeeft; indien goed geprepareerd kan een beetje technieker er wel een mooie facing van maken!

Edit;
De tandarts gaf de keuze tussen een facing en een kroon.... Staat er net een regeltje boven... :wink:
di, 09/20/2011 - 22:54 Permalink
ArneDG

Nieuw stuk composiet raadde hij me af omdat mijn tand reeds vijf jaar geleden al ontzenuwd werd. Vandaar dat ook het bovenste gedeelte van mijn tand verkleurt.

Anyway, wat is het voordeel van een facing boven een kroon? Een kroon zou mijn tandarts zelf bewerkstelligen; voor een facing moet ik naar Leuven (ben een Belg). ;) Ik heb vertrouwen in beide ingrepen, maar weet niet echt wat 'gekozen'.. Volgens mijn tandarts is een facing een stuk goedkoper, een kroon dan weer een pak sterker.. Moeilijk.
di, 09/20/2011 - 23:27 Permalink
ArneDG

Na een laatste gesprek met mijn tandarts heb ik beslist voor de kroon te gaan. Dit zou nog een stuk steviger zijn dan een facing en bovendien kan ik deze ingreep bij mijn eigen tandarts laten uitvoeren zonder hiervoor naar Leuven te moeten. Wel een stuk prijziger, maar dat heb ik ervoor over. Ben slechts 20 jaar oud en wil graag een zo definitief en mooi mogelijke oplossing.
wo, 09/21/2011 - 12:03 Permalink
mecánico para …

ik krijg steeds vaker het idee dat het woord kroon een vies woord is. Bij een endo is een mooi resultaat met composiet lastig op een grote snijtand tussen verder mooie elementen. Ik zou net zo mooi die kroon maken en een hele fraaie net niet zichtbare rand bedekt de wortel.

nb, eenfacing is leuk maar neemt ook erg veel weefsel weg en biedt geen resistentie voor het element zelf. sterker, voor 75% van de kroon prijs heb je die facing, maar op het belastte deel blijft het element alleen gevuld. Facings zijn m.i. eerder obsoleet dan die kroon
wo, 09/21/2011 - 12:43 Permalink
TechniekerJeetje

ik krijg steeds vaker het idee dat het woord kroon een vies woord is. Bij een endo is een mooi resultaat met composiet lastig op een grote snijtand tussen verder mooie elementen. Ik zou net zo mooi die kroon maken en een hele fraaie net niet zichtbare rand bedekt de wortel.

nb, eenfacing is leuk maar neemt ook erg veel weefsel weg en biedt geen resistentie voor het element zelf. sterker, voor 75% van de kroon prijs heb je die facing, maar op het belastte deel blijft het element alleen gevuld. Facings zijn m.i. eerder obsoleet dan die kroon

Hmmmzzz, zo had ik het nog nooit bekeken... Kan me er best in vinden wat je nu verteld MPB! Logisch eigenlijk ook....
Best goed voor je ontwikkeling zo'n forum soms....
wo, 09/21/2011 - 16:23 Permalink