Ik ben 1.5 maand geleden voor het eerst bij mijn tandarts geweest voor een controle. Er zijn toen foto's gemaakt en toen was er niets aan de hand. Nu ben ik vandaag bij mijn tandarts geweest omdat ik last had van mijn tandvlees op de plek waar mijn verstandskies is getrokken (1.5 jaar terug door andere tandarts). Nu hebben ze wederom foto's gemaakt en nu heb ik schijnbaar een wortelkanaalbehandeling nodig bij een andere kies waar ik helemaal geen last van heb en waar schijnbaar 1.5 maand terug ook niets te zien was. Rekening wordt gecalculeerd op ruim 600 euro. Baal hier erg van en heb er geen goed gevoel bij.
Re: Wortelkanaalbehandeling bij geen last
Heeft u geen uitleg gekregen waarom die behandeling nodig is ?
Voelde je echt helemaal niets?
Want dat zou betekenen dat de zenuw is afgestorven. Het kan zijn dat je daar inderdaad niets van gemerkt hebt.
Een wortelkanaalbehandeling is dan wel nodig.
Zat er misschien ook wel, maar is toen niet opgemerkt.
Wat voor foto's zijn er toen gemaakt? Als dat bitewings waren, was de ontsteking daarop waarschijnlijk niet te zien. Op bitewings zie je namelijk niet de kies tot aan de wortel, maar tot ongeveer halverwege de wortel.
Een ontsteking rondom de wortelpunt zie je wel op een OPT (overzichtsfoto), of op een solo-foto (foto van één element). Maar het kan zelfs voorkomen dat een ontsteking ook op deze foto's niet te zien is.
Het is wel belangrijk dat áls de zenuw is afgestorven, je die wortelkanaalbehandeling laat doen. Er zitten dan namelijk veel bacteriën in de wortelkanalen. Die moeten eruit, want die kunnen via de wortelpunten naar het kaakbot toe.
Hier kun je lezen hoe dat precies in elkaar steekt.