Vanochtend is er een gaatje geboord in mijn tweede kies links bovenin.
Vlak voor de halfjaarlijkse controle voelde ik bij het eten van zoetigheid pijn en er zat dus een gaatje, gecontroleerd met foto.
Moest 6 weken wachten op vullen.
Maar na 3 weken nog zulke erge pijn (die ik moest stillen met Ibuprofen) dat ik even terug kon voor een spoedafspraak om te kijken waar de pijn vandaan kwam.
Volgens de tandarts was het pijn van een afstervende zenuw van de naastgelegen eerste kies. Die is 3 jaar geleden gevuld.
Dit is getest met koude (op de tweede kies erge pijn, op de eerste kies vrijwel geen pijn). En er is een foto gemaakt van de wortelpunten waarop dit te zien was.
Bij het vullen van het gaatje in de tweede kies, kon de amalgaan-vulling van 28 jaar oud niet gered worden en is de hele kies uitgeboord en mooi met composiet gevuld.
De vulling bijt goed, zit niet te hoog.
Maar sinds de verdoving is uitgewerkt heb ik echt ondraaglijke continue kiespijn. Ik had nog 600mg. Brufen bruis en voel de pijn er dwars doorheen!
Waar wordt de pijn door veroorzaakt denkt u?
Is het gaatje niet goed gevuld?
Is het 'napijn' van het boren?
Is het zenuwpijn?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Vlak voor de halfjaarlijkse controle voelde ik bij het eten van zoetigheid pijn en er zat dus een gaatje, gecontroleerd met foto.
Moest 6 weken wachten op vullen.
Maar na 3 weken nog zulke erge pijn (die ik moest stillen met Ibuprofen) dat ik even terug kon voor een spoedafspraak om te kijken waar de pijn vandaan kwam.
Volgens de tandarts was het pijn van een afstervende zenuw van de naastgelegen eerste kies. Die is 3 jaar geleden gevuld.
Dit is getest met koude (op de tweede kies erge pijn, op de eerste kies vrijwel geen pijn). En er is een foto gemaakt van de wortelpunten waarop dit te zien was.
Bij het vullen van het gaatje in de tweede kies, kon de amalgaan-vulling van 28 jaar oud niet gered worden en is de hele kies uitgeboord en mooi met composiet gevuld.
De vulling bijt goed, zit niet te hoog.
Maar sinds de verdoving is uitgewerkt heb ik echt ondraaglijke continue kiespijn. Ik had nog 600mg. Brufen bruis en voel de pijn er dwars doorheen!
Waar wordt de pijn door veroorzaakt denkt u?
Is het gaatje niet goed gevuld?
Is het 'napijn' van het boren?
Is het zenuwpijn?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Re: Erge continue pijn na vullen gaatje
Die twee zouden het weleens kunnen zijn.
De zenuw is geïrriteerd door het boren, en moet herstellen.
Kan best even duren hoor. Weken, of misschien wel langer.
Het moet wel steeds iets minder worden, in ieder geval niet erger.
Het zou goed kunnen dat het is wat jij zegt; de grote amalgaan-vulling moest er helemaal uitgeboord worden.
Het doet nu nog steeds erge pijn.
Ik heb de praktijk gebeld en mag morgenochtend langs komen als het dan nog zo'n pijn doet.
De pijn is moeilijk te omschrijven maar is erg heftig. Het klopt of bonkt niet iig.
Tevens voel ik met mijn tong een randje, waar de vulling niet helemaal aansluit.
Allemaal doemscenario's steken nu de kop bij me op.... word er niet goed van!
Op zich is er niks mis met het witte vulmateriaal. Het is alleen wel wat techniekgevoeliger dan amalgaam. Je moet dus volgens de gebruiksaanwijzing werken. Met name te dikke lagen die in 1 keer worden uitgehard kunnen voor problemen zorgen. De krimpspanning kan pijn veroorzaken en bovendien kan er een randspleet ontstaan waarlangs prikkels als warm en koud naar het tandbeen doorgegeven kunnen worden.
Een witte vulling die met zorg is gelegd zal eigenlijk nooit voor problemen zorgen...
Grts, Mignon
Is dit het dan?
Gaarne nog meerdere antwoorden, zodat ik morgenochtend goed voorbereid terug kan naar de tandarts, want sta gauw met mijn bek vol tanden. Figuurlijk dan (lacht als een boer met kiespijn).
Misschien.
Misschien ook niet.
Er is op het forum heel veel geschreven over pijn na een witte vulling.
Soms gaat het vanzelf over, soms niet.
Soms is uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling nodig, soms niet.
Maar hoe gaat het nu?
Weer geweest vanmorgen?
De tandarts kon niks vinden, heeft nog wel een foto gemaakt, daarop ook niks te zien.
Ik heb misschien iets te vroeg gepanikeerd, maar vind pijn aan mijn gebit zo erg, word daar echt naar van!
Maar ik heb een fijne tandarts, die me serieus neemt en dat is fijn.
Als ik over 3 maanden nog pijn heb, even aan de bel trekken.
Bedankt! ;)