Kaakchirurgie/ Orthodontie

Author:
fpostema
Posted:
do, 10/06/2011 - 17:18
Hallo,

Ik ben het laatst door mijn tandarts doorverwezen naar de kaakchirurg.
Ik heb een overbeet van 14-15 mm. mijn onderkaak staat ver naar achteren en tanden in bovenkaak ver naar voren.
Nu ben ik al in het ziekenhuis geweest en de chirurg zegt dat de operatie gewoon vergoed wordt. Maar hij kon niet zeggen of de beugel ook op medische grond geheel vergoed wordt. Daar doen ze nog wel eens moeilijk over.

Nu was mijn vraag of jullie me daar wat meer over kunnen vertellen.

Zoals ik al zei is mijn overbeet 14mm, ik heb mijn mond en lippen eigenlijk altijd open. Mijn tanden sluiten niet goed op elkaar aan en kan ook niets afbijten met mijn incisieven (dit doe ik met mijn kiezen), ook gaat het praten wat lastiger. Ook heb ik altijd een lam gevoel in mijn kaken. De chirurg zei ook dat ik naar logopedie moet omdat ik een pers tong heb, deze drukt mijn tanden naar voren. Ik kan mijn tong ook niet echt goed kwijt in mijn mond omdat mijn incisieven in de onderkaak ver naar achteren staan (hier ligt mijn tong eigenlijk op) hierdoor zouden mijn tanden steeds schever gaan staan.

Nu is mijn vraag.... Denken jullie dat ik de beugel behandeling totaal medisch vergoed kan krijgen?

Met vriendelijke groet,

Francisca Postema
BJN

Ook wij hebben reden (door ervaringen) om daaraan te twijvelen. De enige oplossing is een aanvraag te laten maken door een orthodontist en te kijken wat het antwoord is van de verzekering. Filisoferen over mogelijke uitkomst is leuk, maar heeft geen zin. De verzekerings 'deskundigen' die tegenwoordig beslissen hebben hierin geen vaste lijn.

Maar met 14 mm overbeet is de behandelingsindicatie volgens de 'indicatieve lijst' orthodontie wel duidelijk. Zou vergoed moeten worden bij de juiste interpretatie van deze lijst. Bij afwijzing beroep aantekenen dus!
do, 10/06/2011 - 18:31 Permalink