Implantaat +botopbouw

Author:
Sonja_001
Posted:
do, 09/29/2011 - 18:41
Beste mensen,
Namens een collega wil ik u graag het volgende voorleggen.

Enkele maanden geleden heeft ze een implantaat laten plaatsen bij een gediplomeerde Nederlandse tandarts/implantoloog. Dit implantaat dient ter vervanging van een grote kies in de onderkaak die verloren is gegaan t.g.v. een ontsteking.
Door die ontsteking was het kaakbot geslonken, eerst moest botopbouw plaatsvinden, aldus geschiedde. Genezing verliep probleemloos. Enkele maanden later werd het implantaat geplaatst onder het tandvlees. Één hechting ging stuk na 3 dagen, de wond stond ietsje open.
Nu is het zover dat mijn collega een kroon mag laten plaatsen. Er zijn foto's van het implantaat genomen en wat blijkt: er is aan de bovenkant van het implantaat opnieuw bot verloren gegaan. De tandarts wil de kroon wel plaatsen maar geeft slechts 5 jaar garantie op het geheel. Mijn collega is helemaal uit het veld geslagen en heeft er zelfs slapeloze nachten van.

Graag zou ik u willen vragen wat uw advies in deze is.
Wel of geen kroon plaatsen? Terug naar de implantoloog?
Mag je als cliënt redelijkerwijs verwachten dat je minimaal 10 jaar plezier van een implantaat hebt? Is er een soort garantie op het plaatsen van een implantaat?

Mijn hartelijk dank voor uw reactie.
Groetjes,
Sonja
Sonja_001

Dank voor uw reactie, maar hoe nu verder?

Als cliënt verwacht je eigenlijk dat je minimaal 10 jaar plezier van een implantaat hebt. Als je een kleine 1000 euro neertelt voor het plaatsen (exclusief kroon dus) mag je toch wel enige vorm van garantie verwachten. Het percentage mislukkingen in de onderkaak is naar ik begrepen heb, niet zo groot.
Terug naar de implantoloog is een logische stap maar met welke vraagstelling?
Implantaat kosteloos laten verwijderen en vragen of hij het later opnieuw -kosteloos- wil plaatsen? :-?
ma, 10/03/2011 - 23:32 Permalink
Sonja_001

Nee, dat kan niet herplaatst worden er zal een nieuw implantaat geplaatst moeten worden. (Wie gaat dat betalen?!) Of er bot bijgeplaatst kan worden, weet ik niet.
Mijn man heeft mijn collega inmiddels geadviseerd om contact op te nemen met de NMT.
Dank allen voor uw reacties, dit topic mag wat mij betreft op slot.
za, 10/08/2011 - 01:12 Permalink
vV

even heel basic: de tandarts/implantoloog heeft een inspanningsverplichting. met implantaten is bekend dat er geen 100% garantie te geven is , dat zit rond ee 95 %. tenzij er duidelijk fouten gemaakt zijn is er van verwijtbaarheid niet direct sprake, alstige zaak. Daarnaast: si de vraag over kosten ervan al gewoon besproken met de betreffende implantoloog? is het eerste om te doen, klagen komt pas als er een onbevredigende reactie terugkomt. (met de kanttekening dat onbevredigend niet betekent dat het gelijk dan ook aan kant van patient staat).
Zijn altijd lastige kwesties dit, en communicatie met de behandelaar zelf is de eerste stap om te nemen. gelijk een klacht bij de tuchtraad neerleggen verstoort die reactie alleen maar, en daarmee de bereidheid aan de andere kant om iets te doen.
za, 10/08/2011 - 09:44 Permalink