Ik schrijf dit bericht namens mijn moederr (80) die nu al zo'n jaar of 6 (!) regelmatig veel pijn heeft in haar gebit. Het komt en gaat in periodes van enkele dagen/weken en soms heeft ze maandenlang geen last ervan. Het is niet een 'gewone' kiespijn, het is ook niet dat krampachtige wat je wel eens hebt bij ijs eten of temperatuurswisselingen. en het is dus in het hele gebit en tandvlees. Een paracetamol helpt even, acupunctuur helpt soms maar ook maar tijdelijk. Citrusvruchten eten zijn in die periodes ondoenlijk. Zij is allesbehalve kleinzerig dus als ze huilt van de pijn dan moet het echt héél erg zijn :-(
De tandarts lijkt het te hebben opgegeven, die heeft geen idee wat het kan zijn. Op haar vraag of er dan misschien iemand anders is, krijgt het het antwoord 'wie dan?'. Tja, dat is toch niet aan haar om te weten? Ze is echter ook niet heel assertief of brutaal dus zal snel maar weer opgeven. Maar het is toch te erg dat je zo lang zo'n pijn hebt? Daar moet toch een aantoonbare oorzaak voor te vinden zijn?
Als de lezers suggesties of ideeën hebben voor haar, dan verneem ik ze graag...
De tandarts lijkt het te hebben opgegeven, die heeft geen idee wat het kan zijn. Op haar vraag of er dan misschien iemand anders is, krijgt het het antwoord 'wie dan?'. Tja, dat is toch niet aan haar om te weten? Ze is echter ook niet heel assertief of brutaal dus zal snel maar weer opgeven. Maar het is toch te erg dat je zo lang zo'n pijn hebt? Daar moet toch een aantoonbare oorzaak voor te vinden zijn?
Als de lezers suggesties of ideeën hebben voor haar, dan verneem ik ze graag...
Re: Al heel lang kiespijn, wat te doen?
Hoi, naar aanleiding van bovenstaande, is zij al eens onderzocht op aanwezigheid van speekselsteen in een of meer afvoergangen van de speekselklieren ?, zij zou hiervoor door de tandarts doorverwezen kunnen worden naar de kaakchirurg.
Nee, meestal alleen de aangedane kant, en zwelling van de speekselklier. Maar het is het enige wat ik met uw/jouw informatie kan verzinnen er van uitgaande dat het gebit in orde is. Misschien is er bij uw moeder toch een tandvlees probleem.
Nouja, in ieder geval dank voor het meedenken.
Dus alle gegevens van mondonderzoek, anamnese inclusief medicijn gebruik, maar vooral de gebitsstatus en parodontiumstatus. Uw moeder is de jongste niet meer, en vaak valt bij het ouder worden de mondhygiene wat terug, gecombineerd met natuurlijke slijtage van het gebit. Overweeg eens een bezoek aan een mondhygieniste, en leg het probleem voor. Misschien komt er een "nieuwe kijk" op het verhaal.