Een kleine vraag waar ik maar geen sluitend antwoord op vind: als een grote 6 in de bovenkaak afgeslepen wordt tot een stomp om er een kroon op te zetten, hoe groot/hoog is die stomp dan gewoonlijk?
Voor de voorste tanden vind ik veel informatie en illustraties, maar helaas erg weinig voor de kiezen.
Ik stel de vraag omdat bij mij een van de 6'en in de bovenkaak net afgeslepen is, maar de stomp is een stuk kleiner dan ik verwacht had. Buccaal steekt ie maximaal 1,5-2 mm boven de tandvleesrand uit, linguaal weinig meer dan 1 mm. Bovendien geldt dit enkel voor het hoogste deel in het midden; distaal en mesiaal stelt de stomp weinig voor.
Kan een kroon genoeg hechten aan een dergelijke stomp? De noodkroon is er al een paar keer afgevallen, maar dat heeft er verder niet per se mee te maken - wil er vooral zeker van zijn dat de definitieve kroon echt goed zit.
Dit is overigens enkel informatief bedoeld; is helemaal geen kritiek op de TA, hij had ongetwijfeld weinig mogelijkheden aangezien een flink deel van de kies aangetast was cq. al een flinke vulling had.
O ja, nog eentje voor de lol: m'n originele 6 had een extra knobbeltje, zoals bij veel mensen (Carabelli-knobbeltje). Is het gebruikelijk dat de tandtechnieker dat ook aan de kroon boetseert, of kan ik die symmetrie met m'n andere 6 nu wel vergeten? :smt003
Voor de voorste tanden vind ik veel informatie en illustraties, maar helaas erg weinig voor de kiezen.
Ik stel de vraag omdat bij mij een van de 6'en in de bovenkaak net afgeslepen is, maar de stomp is een stuk kleiner dan ik verwacht had. Buccaal steekt ie maximaal 1,5-2 mm boven de tandvleesrand uit, linguaal weinig meer dan 1 mm. Bovendien geldt dit enkel voor het hoogste deel in het midden; distaal en mesiaal stelt de stomp weinig voor.
Kan een kroon genoeg hechten aan een dergelijke stomp? De noodkroon is er al een paar keer afgevallen, maar dat heeft er verder niet per se mee te maken - wil er vooral zeker van zijn dat de definitieve kroon echt goed zit.
Dit is overigens enkel informatief bedoeld; is helemaal geen kritiek op de TA, hij had ongetwijfeld weinig mogelijkheden aangezien een flink deel van de kies aangetast was cq. al een flinke vulling had.
O ja, nog eentje voor de lol: m'n originele 6 had een extra knobbeltje, zoals bij veel mensen (Carabelli-knobbeltje). Is het gebruikelijk dat de tandtechnieker dat ook aan de kroon boetseert, of kan ik die symmetrie met m'n andere 6 nu wel vergeten? :smt003
Re: Grote kies afslijpen tot stomp - hoe groot?
Je geeft eigenlijk zelf al een antwoord op je vraag. Een beslepen element is net zo groot als dat er nog weefsel over is. Als je dus een grote vulling had, dan is er al veel weefsel weggehaald. Als er volgens de tandarts niet genoeg houvast is, kan er een beetje opgebouwd worden met composiet. Bij jou is dit niet gebeurd, dus ik ga er van uit dat er genoeg houvast is voor de kroon.
V.w.b. je extra knobbeltje. Geef dit even aan als je dit zou willen. Voor de technieker is dit een kleine moeite, voor jou een groot plezier neem ik aan. Standaard zal dit niet gedaan worden vrees ik.
Bedankt - nee, er is inderdaad niets opgebouwd. Er zit nog wat composiet aan het stompje (wat overbleef van de grote vulling, kwam tot op korte afstand van de pulpa), maar verder niets.
Ik hoop ook dat het voldoende houvast biedt, maar de stomp lijkt gewoon een pak kleiner dan de vele foto's van stompen van snij- en hoektanden die ik bijvoorbeeld vind, steekt slechts weinig boven de tandvleesrand uit. Heb je toevallig geen foto van hoe de gemiddelde stomp voor een kies eruitziet? Kan echt geen voorbeeld vinden op het web, hoe ver ik ook zoek...
Als dat knobbeltje een kleine moeite is, dan vraag ik het zeker. Ging er eigenlijk van uit dat het sowieso zonder knobbeltje zou zijn. Mag zeker als het kan (en liefst ook niet al te veel extra €€€ kost), maar zonder kan ik heus ook wel leven.
Knobbeltje extra kost niks meer hoor! Kan gewoon meegenomen worden met het opbaken....
Hangt dit misschien af van de technieker en/of het laboratorium? Doen sommigen niet aan dergelijke "extra's"? Geen idee hoe gebruikelijk het is...
Heel erg vind ik het niet, maar dat extra knobbeltje had het toch "af" gemaakt en had ook voor enige symmetrie gezorgd met de gezonde 6 aan de overkant.