Hoi allemaal,
Enkele jaren is bij mij een wortelkanaalbehandeling op kies 46 uitgevoerd. Omdat er een grote vulling in zit en de tandarts de kans op breuk groot acht, stelt hij voor een (volledig met porselein ombakken) kroon te plaatsen. Daarbij wil hij ook een wortelstift met gegoten opbouw plaatsen. De kies is nu plusminus twee of drie millimeter lager dan de andere tanden en kiezen in de rij. Kan iemand me wat meer vertellen over de procedure met de wortelstift? De wortelkanalen zijn bij de WKB toch opgevuld, dus waar moet die stift dan in? En is dat een in enige mate ingrijpende behandeling?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Door een aantal medische missers ben ik niet meer zo’n held… ;-)
Milan
Enkele jaren is bij mij een wortelkanaalbehandeling op kies 46 uitgevoerd. Omdat er een grote vulling in zit en de tandarts de kans op breuk groot acht, stelt hij voor een (volledig met porselein ombakken) kroon te plaatsen. Daarbij wil hij ook een wortelstift met gegoten opbouw plaatsen. De kies is nu plusminus twee of drie millimeter lager dan de andere tanden en kiezen in de rij. Kan iemand me wat meer vertellen over de procedure met de wortelstift? De wortelkanalen zijn bij de WKB toch opgevuld, dus waar moet die stift dan in? En is dat een in enige mate ingrijpende behandeling?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Door een aantal medische missers ben ik niet meer zo’n held… ;-)
Milan
Re: Plaatsen wortelstift
Succes!
Overigens ben ik van mening dat voor een gegoten opbouw op dit moment in de molaarstreek tandvriendelijker alternatieven zijn.
door weer een misser te voorkomen zou ik eerst samen met tandarts bekijken of je kanalen goed en tot aan de punten zijn opgevuld doormiddel van een rontgenfoto(mischien toendertijd ook gemaakt na de wkb) is dit niet zo kan je na het plaatsen van stift problemen krijgen als de kies weer zeer gaat doen en zou het wenselijk zijn wkb over te doen maar nu lastig ivm met stift. Bij een eerdere nette wkb kan je direct overgaan tot een apex.
Heb dit probleem nu zelf namelijk.
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor de link; ik had dat topic nog niet gevonden. Wat zijn jouw ideëen erover dan?
Als ik in dat topic kijk bij gegoten opbouw, dan lijkt het alsof er alleen een afdruk wordt gemaakt en de stiftopbouw pas later af is. Er zouden twee behandelingen plaatsvinden. Maar hoe kan er dan een tijdelijke kroon op als er geen opbouw is?
Door het voorkomen van een misser eerst iets bekijken? Bedoel je "Ter voorkoming van"? Waarom zou ik opeens na jaren problemen krijgen? En waarom zou - als het goed is gegaan - een apex moeten plaatsvinden?
Ik denk dat je het bericht van gedupeerde maar even links moet laten liggen... Vind dit een beetje een raar antwoord. Net zoal jij al aangeeft, als er niks aan de hand is, dan is een apex al helemaal niet nodig!!!!!
In veruit meeste gevallen kom je al uit door gewoon de pulpakamer te vullen met composiet en mocht er toch weinig weefsel resteren een glasvezelstift.
Het moet echt wel vrij ver heen zijn qua weefselverlies wil je een gegoten opbouw in een molaar overwegen. Maar dat is mijn mening, ik weet dat er tandartsen zijn die alleen maar gegoten opbouwen maken....zo werd dat destijds onderwezen, tijdens mijn studie was de gegoten stiftopbouw ook nog regel en dat is nog niet zo lang geleden...
Hoe staan jullie tegenover CEREC-kronen voor dergelijke gevallen? Van wat ik ervan begrepen heb, besparen die iets meer van de eigenlijke kies? Hoe verhoudt hun kwaliteit zich tot die van 'normale' kronen? Uiteraard heeft ook het "in één behandeling"-element wel een voordeel.
Bedankt. :-)