Invisalign (onzichtbare) beugel bij diepe beet?

Author:
anoukdev
Posted:
di, 11/01/2011 - 11:29
Ik heb gisteren een intake gehad voor een invisalign ('onzichtbare') beugel. Ik ging aanvankelijk om esthetische redenen, maar ben er op gewezen dat ik ook een diepe beet heb, die op termijn voor problemen zou kunnen zorgen. Deze diepe beet zou ook meteen verholpen kunnen worden met de invisalign beugel. De totale behandeling duurt waarschijnlijk 10 tot 12 maanden.

Weet iemand of invisalign net zulke goede resultaten geeft als een traditionele blokjesbeugel? Komt de diepe beet op termijn weer terug? (Er worden wel retentiebeugels geplaatst na de behandeling.)

Wat zijn de voor- en/of nadelen van invisalign t.o.v. een blokjesbeugel?

Alvast bedankt voor je reactie,
Anouk
Soul

Hallo Anouk

Om te beginnen met de voor- en nadelen waar je om vroeg:

- Invisalign is een losse beugel die je uit kunt nemen om je tanden gewoon te reinigen zoals je dat altijd gewend was, dat kan met een blokjesbeugel niet. Kan wel, maar dan op een andere manier.

- Omdat invisalign uitneembaar is, staat er dus geen constante druk op je tanden en kiezen. Of dit een voor- of nadeel is weet ik niet, maar ik persoonlijk vind het toch fijner dat ik een 'vaste' blokjesbeugel heb. Meningen verschillen.

- Een ander voordeel is dat de invisalign bijna onzichtbaar is als je hem draagt. Een metalen blokjesbeugel is gewoon moeilijk om te verbergen. Maar dat is ook niet nodig hoor, het gaat maar om de vergelijking.

- Ik kan maar één nadeel bedenken van invisalign, en dat is dat bijvoorbeeld niet de stand van de kaken kan worden gecorrigeerd. Dat kan met een blokjesbeugel wel, mits je kaken nog aan het groeien zijn. Ook kun je met invisalign sommige correcties niet toepassen die met een blokjesbeugel wel kunnen.

-------------------------------------------------------------

Over de retentiefase:
Tanden kunnen heel het leven lang bewegen, ook bij mensen die nooit een beugel hebben gehad. Het is juist dank zij dit fenomeen dat orthodontisten ook bij volwassen patiënten nog gebitscorrecties kunnen doen, anders was dit na een bepaalde leeftijd onmogelijk. Dus het concept "orthodontie is voor je hele leven" is niet helemaal waar. Een vulling of een kroon gaat ook geen leven mee: beetje manke vergelijking, maar het gaat hem om het principe.

Je hebt alleen de garantie dat je tanden en kiezen geen kant meer op kunnen na een orthodontische behandeling door retentiedraden (klik) achter de voortanden te combineren met een doorzichtige nachtbeugel, ook wel de Essix Retainer (klik) genoemd. Dit is een doorzichtig hoesje dat precies over je tanden past om zo je tanden recht te houden (lijkt op de invisalign). Deze hoort dan wel levenslang 's nachts gedragen te worden.

Citaat van Ortholimburg, aangepast door mij.

-------------------------------------------------------------

Hopelijk was dit het gewenste antwoord op je vragen. Zijn er nog meer vragen, dan help ik je graag.

- Soul
di, 11/01/2011 - 12:22 Permalink
Ortholimburg

Weet iemand of invisalign net zulke goede resultaten geeft als een traditionele blokjesbeugel? Komt de diepe beet op termijn weer terug? (Er worden wel retentiebeugels geplaatst na de behandeling.)

Wat zijn de voor- en/of nadelen van invisalign t.o.v. een blokjesbeugel?

Alvast bedankt voor je reactie,
Anouk

Met invisalign ( of ook met andere aligners zoals clear aligners, de Koreaanse variant) kunnen goede behandelingsresultaten worden behaald, maar de mogelijkheden zijn veel beperkter dan een klassieke blokjesbeugel. Er zijn bepaalde tandbewegingen die met Invisalign omzeggens niet kunnen worden gerealiseerd. Bovendien gaan behandelingen vaak een heel stuk trager dan met een klassieke blokjesbeugel. Ikzelf ben er niet echt een grote fan van, omdat je als orthodontist er weinig aan kan doen:de hele behandeling is a.h.w. " geprogrammeerd" door het labo, en als er iets niet volgens plan verloopt (en soms bewegen tanden niet zo goed als je zou verwachten ) dan kan je dit als practicus niet bijsturen. Je kan alleen bijkomende gootjes bestellen. Bovendien is Invisalign een erg dure techniek.
Een diepe beet is sowieso erg recidiefgevoeling ,dus komt makkelijk terug, ongeacht met welke apparatuur de behandeling gebeurde.
Persoonlijk vind ik voor behandelingen van een diepe beet (met onzichtbare apparatuur) een linguale beugel een veel betere oplossing. Is ook vrij duur maar is uitermate geschikt om een diepe beet op te lossen.
Ik stuur een paar fotos mee van een diepe beet die met Incognito werd behandeld, gedurende ongeveer 2 jaar. Je ziet ook hoeveel de tanden terug in het bot werden gebracht, waardoor er veel minder tandvlees zicthbaar is. Ik betwijfel of dit met Invisalign kan.[attachment=1]Intraoral Frontal_20090203_1-800.jpg[/attachment]
Attach
di, 11/01/2011 - 20:20 Permalink
Ortholimburg

Linguale brackets zijn (vaak) uitgerust met bite planes, speciale vlakjes waarop de ondertanden bijten, en dit helpt juist de diepe beet te lichten omdat de voorste tanden worden "geïntrudeerd", d.i. in het bot gedrukt, en tegelijk kunnen de achterste tanden uitgroeien, waardoor de diepe beet opent. Omwille van hun speciale constructie worden linguale blokjes hierdoor niet van de tanden afgebroken, hetgeen wel het geval zou zijn met normale buccale blokjes .Het uitgroeien van de achterste tanden is vaak niet stabiel, vandaar het recidiefrisico. Dit moet erg lang worden gestabiliseerd met een retainer.
di, 11/01/2011 - 22:55 Permalink