Ik heb vanmorgen op een kies een definitieve kroon gekregen (porselein met gouden binnenlaag). Ziet er allemaal heel mooi uit, alleen aan de binnenkant zit een klein bruin randje aan de onderkant (tegen het tandvlees aan). Is dat normaal? Voor het overige zit de kroon prima en ik kan er ook goed mee kauwen. Dat randje vind ik alleen niet zo mooi dus ik hoop dat dat nog verdwijnt. De tandarts is er pas vrijdag weer, dus ik dacht ik steek hier even eerst mijn licht op.
Re: Wat zie ik aan een (net geplaatste) kroon?
Op de techniekbon voor het lab kan de tandarts aangeven of de kroon mét of zonder cervicaal gouden randje (cervicaal is bij de tandhals) gemaakt moet worden. Schijnbaar heeft hij dit niet met u overlegd, en is de kroon met randje gemaakt. Zo'n randje is ook te zien op deze afbeeldingen:
bovendien zou dit metalen rand de afzetting van kiemen reduceren, ook kan het zijn dat door omstandigheden eigen aan de situatie er niet genoeg plaats gemaakt kan worden voor goud en porcelein op die plaats. bovendien is goud eerder passe en zirkonium al lang ingeburgerd. normaal ligt dit randje onder het tandvlees maar dit kan mischien in tussentijd iets teruggetrokken zijn alnaar het mondhygiene niveau.
Misschien moet ik dat toch eens aankaarten tijdens de volgende afspraak, al vind ik dat best lastig want ik ben zoals ik zei voor het overige heel tevreden. Ik wil dan ook de vertrouwensband met mijn tandarts niet schaden, maar ik vind het geen prettig gevoel dat ik als patiënt buiten elk overleg gehouden word, zeg maar. Nu gaat het "maar" over het esthetische aspect van een kroon, dat is op zich geen halszaak (het is onder-achterin, en als het me echt niet bevalt, vraag ik desnoods een nieuwe, ook al kost het wat), maar wat als er in de toekomst iets ingrijpenders moet beslist worden ... Het gaat tenslotte over mijn gebit en je kan niet verwachten dat ik van alle mogelijkheden zelf op de hoogte ben.
Een noodzakelijk kwaad in deze dus.
Niettemin had ik nog steeds liever gehad dat dit van tevoren even besproken was. Ik ben echt wel voor rede vatbaar ;) .