Verdoving werkt niet

Author:
rotpijn
Posted:
wo, 10/26/2011 - 19:53
Hallo,

Over 3 weken moet ik naar de tandarts voor 2 gaatjes.
De laatste keer heeft de tandarts echter wel 4/5 verdovingen gegeven, niks werkte (o.a. nog eens 40 min in de wachtkamer wachten om de verdovingen te laten inwerken en zelfs de "sterkste" verdoving niet).
De tandarts benadrukte dat het een zeldzaam fenomeen is maar zeker voorkwam.

M'n tandarts heeft afgesproken dat we het even aankijken hoe ver we komen zonder verdoving, vorige keer ging dit ook wel (toen met de verdovingen die niet werkten).
Af en toe stoppen en weer verder.. Eigenlijk is alleen het laatste stukje boren ondragelijk, de rest valt wel mee.

Ik heb al een aantal oude topics gevonden op het forum waarin anderen beschrijven ook niet te verdoofd te kunnen worden (puur fysiek gezien).
Vroeg me af of er geen oplossing voor is? (bijv. een ander verdovingsmiddel? of simultaan onder m'n voeten kietelen terwijl er wordt geboord zodat de pijn gecompenseerd wordt :lol:)

Wil benadrukken dat het geen angst is.. ik lig ontspannen in de stoel.. zelfs tijdens het boren.. maar dan ineens voel je toch die scherpe pijn en dan is het minder leuk.
Paramedic

Goeiedag,
Deed die verdoving helemaal niets, of wel een klein beetje ?
Welke tand/kies is er toen behandeld, en wat is er toen gedaan ?
Ben je ooit wel eens plaatselijk verdoofd wat wél goed werkte. ? (niet persé bij de tandarts, kan ook op andere plaatsen van het lichaam zijn]
Heb je gezondheids problemen, en gebruik je medicijnen ?
Heb je erg flexibele gewrichten ? ( super lenig, meer dan normaal)
Wat is je leeftijd ?
Die twee gaatjes die behandeld moeten worden, waar zitten die ?
do, 10/27/2011 - 16:03 Permalink
rotpijn

Deed die verdoving helemaal niets, of wel een klein beetje ?
Het verdoofde bijna alles erom heen.. tot 4 uur erna was m'n lip nog gevoelloos (dat rare gevoel).

Welke tand/kies is er toen behandeld, en wat is er toen gedaan ?
Achterste en 1na achtersta kies (onder), geboord en gevuld.

Ben je ooit wel eens plaatselijk verdoofd wat wél goed werkte. ? (niet persé bij de tandarts, kan ook op andere plaatsen van het lichaam zijn]
1 keer toen ik een jaar of 8 was bij de tandarts, toen voelde ik ook de pijn. Verder geen ervaringen met plaatselijke verdoving.

Heb je gezondheids problemen, en gebruik je medicijnen ?
Nee, ook geen drugs en zeer matig alcohol gebruik.

Heb je erg flexibele gewrichten ? ( super lenig, meer dan normaal)
Nee.

Wat is je leeftijd ?
23

Die twee gaatjes die behandeld moeten worden, waar zitten die ?
Linksonder één na laatste kies, rechtsonder hetzelfde. Tandarts zei dat ik beter moest flossen omdat het op een plaats is waar de tandenborstel heel moeilijk komt (net tussen 2 kiezen in).
do, 10/27/2011 - 22:08 Permalink
Paramedic

Hallo,

Het probleem bij jou kan zijn dat de onderste kiezen zenuwtakjes krijgen van oa de Nervus mylohyoideus, en de N. Buccalis. De eerste is een van oorsprong motorische zenuw, maar die blijkt toch vaker dan men dacht sensibele takken te hebben naar de molaren. Deze zenuw wordt eigenlijk nooit "automatisch" mee-verdoofd bij het standaard mandibulair blok, omdat het punt waar ie zich splitst net wat hoger en naar achteren ligt dan het foramen mandibulaire. Dit is het gaatje waar de onderkaakzenuw (n.alveolaris inferior) het kaakbot binnen gaat.
Om het geheel nog complexer te maken bestaan er ook nog takjes die vanuit de halswervels kunnen komen, en naar de achterste/onderste kiezen gaan.

Ben je er nog ? Saai hé !

Die tweede (Buccalis) hoort eigenlijk alleen het wangslijmvlies en het tandvlees aan de wangzijde van de achterste kiezen van gevoel te voorzien. Ook deze zenuw doet wel eens wat anders, en geeft dan gevoel aan de pulpa van de kiezen.
De n. Lingualis (tong en binnenzijde tandvlees) wordt meestal mee-verdoofd door de naald wat terug te trekken en een kleine hoeveelheid verdovingsvloeistof in te spuiten.

Hou vol !

Wat kan de tandarts hier aan doen ?

1. Het mandibulairblok wat "verhogen", dwz de insteekplaats een halve centimeter hoger kiezen dan dat ie gewend is om te doen, plus enkele milimeters verder naar achteren injecteren.

2. Het volume vergroten. dwz de hele inhoud van de carpule injecteren (uiteraard na aspireren), en de lingualis verdoven met de halve inhoud van een tweede carpule.
De rest kan dan gebruikt worden voor de N.Buccalis, door een blok of infiltratie anesthesie.

3. De takjes van de N. mylohyoideus kunnen ook verdoofd worden met een diepe infiltratie , linguaal (field block) ter hoogte van de apex van de kies direct achter de te behandelen kies. De spuit wordt gehanteerd vanuit de mondhoek aan de contra-laterale zijde, de bevel van de naald naar het bot toe gekeerd en de naald wordt richting de apex gebracht tot botcontact plaatsvindt ( na 3 tot 5 mm ) , daarna iets teruggetrokken,geaspireerd, en dan wordt een derde deel van een carpule langzaam ingespoten.

Wat kan de patiënt hieraan doen ?

1.Zijn of haar mond goed open houden.
2.Zorgen dat ie in het vervolg minder gaatjes krijgt.(ragertjes gebruiken en minder snoepen)
3.De tandarts overladen met complimenten als het een pijnloze behandeling is geweest.

Nog steeds aan het lezen ?, je verdient een medaille !

Al deze injekties kunnen ondervangen worden met één injectie, het zgn Gow-Gates block. Deze methode is niet zo "ingeburgerd" als het standaard mandibulair blok, en wordt zover ik weet in Nederland nauwelijks toegepast.
Vraag me niet waarom, want ik weet het niet.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt, laat het maar lezen aan je tandarts, misschien heeft ie er ook nog wat aan.
Als het nou goed gegaan is, laat het dan even weten. Als het niet goed gegaan is liever niet natuurlijk ! :smt003

Oh ja, ik las dat je zowel links als rechts een gaatje had, die behandeling kun je beter splitsen in twee keer (als je verdoofd wilt worden ), Een dubbelzijdig mandibulairblok voelt niet echt prettig, lastig met slikken en zo.

Groet en Sterkte !
vr, 10/28/2011 - 18:45 Permalink
rotpijn

Sorry voor m'n late reactie.

haha alles gelezen :smt003 bedankt in ieder geval!
Ik laat het zeker lezen. Wat zijn je bronnen?

De komende behandeling laat ik niet verdoven tenzij de tandarts het niet onverdoofd aandurft.
Ik bijt liever even door de pijn heen anders zit ik de hele dag met z'n verdoofde mond (met nog als risico dat het weer niet werkt en de afspraak uitloopt etc.).
ma, 11/07/2011 - 20:59 Permalink