Wat is de volgende stap?

Author:
keepsmiling
Posted:
vr, 11/18/2011 - 16:22
Ongeveer een jaar geleden heb ik een erg diep gat laten vullen.
Tijdens het kauwen heb ik hier nog steeds last van.
Het is in de loop der tijd wel iets minder geworden, maar ik voel het nog steeds.
Al een paar keer terug geweest bij de tandarts.
De kies is nog kern gezond. Reageert normaal bij de 'koud test' en ik voel geen pijn wanneer er op de kies wordt getikt.
Volgens de tandarts ligt de vulling erg dicht bij een zenuw.
Deze zenuw zou zich moeten terug trekken.
De tandarts heeft de vulling iets afgeslepen in de hoop dat dit zou werken.
Nu een dikke week later, merk ik nog geen verschil
Al met al ben ik dus bijna een jaar verder.

- Kan ik nog verwachten dat de kies vanzelf weer helemaal de oude wordt?
- Zo niet...wat zou een volgende stap dan zijn? Is een wortelkanaalbehandeling in een gezonde kies bijv een optie?? Of is dit erg pijnlijk omdat de zenuw niet dood is???
- Het gaat om mijn achterste kies (vierde kies, heb geen verstandskiezen meer). Is het ook een optie de kies gewoon te trekken?
Romy32

- Kan ik nog verwachten dat de kies vanzelf weer helemaal de oude wordt?
Het kán altijd, maar na een jaar lijkt het me niet zo waarschijnlijk.
- Zo niet...wat zou een volgende stap dan zijn? Is een wortelkanaalbehandeling in een gezonde kies bijv een optie?? Of is dit erg pijnlijk omdat de zenuw niet dood is???
Een WK-behandeling is een optie ja. Voor de pijn is het fenomeen 'verdoving' uitgevonden :wink: Er is ook nog een kans dat een WK-behandeling niet nodig is. Soms helpt het ook, als de tandarts de kies opnieuw vult, maar voor het vullen een speciaal laagje over de zenuw legt, ter bescherming (pulpa-overkapping).
- Het gaat om mijn achterste kies (vierde kies, heb geen verstandskiezen meer). Is het ook een optie de kies gewoon te trekken?
Trekken kan altijd, maar is zeker niet aan te raden. De kies die tegenover deze kies zit, heeft dan geen 'overbuurman' meer, en kan gaan uitgroeien. Dat kan op termijn klachten opleveren. Als je een kies kunt behouden, is dat altijd de beste optie. Mits de prognose goed is natuurlijk. Maar je zegt dat de kies verder gezond is, dus dat zal wel goedzitten.
vr, 11/18/2011 - 18:17 Permalink