Beste mensen,
Gisteren een bottransplantatie gehad in mijn bovenkaak om zo implantaat mogelijk te maken over drie maanden.
Vraag: kun je botopbouw stimuleren door bepaalde mineralen/eiwitten e.d. tot je te nemen? heeft het b.v. zin om extra veel kaas en/of andere zuivelproducten te nuttigen of extra kalk of fosfaten te gebruiken?
Zijn er leefregels voor goede botopbouw te geven (ik sport veel, ben veel buiten, rook niet en drink weinig alcohol)?
Bedankt voor je reactie,
Jan
Gisteren een bottransplantatie gehad in mijn bovenkaak om zo implantaat mogelijk te maken over drie maanden.
Vraag: kun je botopbouw stimuleren door bepaalde mineralen/eiwitten e.d. tot je te nemen? heeft het b.v. zin om extra veel kaas en/of andere zuivelproducten te nuttigen of extra kalk of fosfaten te gebruiken?
Zijn er leefregels voor goede botopbouw te geven (ik sport veel, ben veel buiten, rook niet en drink weinig alcohol)?
Bedankt voor je reactie,
Jan
Re: hoe stimuleer je botopbouw (voor implantaat)
De paradontoloog, in wie ik overigens alle vertrouwen heb, wil over drie maanden het implantaat plaatsen ( na evt. tandvleestransplantatie): die tijd schijnt nodig te zijn voor herstel. Is dat dan niet wat laat? Zou ik met hem moeten overleggen of het niet wat sneller moet?
Op internet las ik ook over het gebruik van ultrasoon geluid bij herstel van bot. In een promotieonderzoek aan de RUG blijkt het bij ratten bij botwonden in de kaak niet te werken. Is die therapie bij botherstel in de menselijke kaak toch een reële optie?
Met vriendelijke groet,
Jan
3 maanden lijkt me heel reel. Met " lang" bedoelde ik eigenlijk véél langer, als het implantaat ,door omstandigheden, zou worden uitgesteld.
Ik dacht dat het bij kunstbot in zeer mindere mate ging?
Of maakt dit geen verschil?
Gewoon gezond doorleven (zonder roken e.d.) is dus het beste, en voor de rest geluk hebben bij het herstel van het kaakbot.
Groetjes,
Jan
Of maakt dit geen verschil?[/quote]
jancornelissen heeft het over een botttransplantatie ,dus ik vermoed dat het gaat over een greffe met autoloog bot, en geen kunstbot.