Kan ik de kostten vd behandeling terugvorderen op tandarts

Author:
janny222
Posted:
wo, 11/16/2011 - 16:57
Iemand hier een idee??
Ben heel 2011 inmiddels al bezig met de tandarts en de endodontoloog. EN in het kort gaat het erom dat een kroon onjuist geplaatst is, hierdoor allerlei klachtten zijn ontstaan. Wortelkanaalbehandeling nodig gehad en meerder keren ook terug om de noodkroon te laten plakken.
Buiten dat moest ik meerdere malen naar een andere vestiging omdat er geen ervaren tandarts aanwezig was op mijn locatie.
De endodontoloog gaf aan dat de kroon verkeerd geplaatst was en de nieuwe kroon die nog moet volgen word onder garantie geplaatst.
Nu ben ik benieuwd of ik de rekeningen die ik allemaal gehad heb van de tandarts of ik daar op een of andere manier de tandarts voor aansprakelijk kan stellen..
En buiten de kostten van gewoon de behandeling is onderstaand ook nog aan de orde..

* Vervolgens moest ik meerdere malen vrij nemen van mijn werk om naar de endodontoloog te gaan in XX omdat er geen deskundige tandarts aanwezig was op de locatie in XX. Met inkomstenderving tot gevolg.
*reiskosten naar XXXomdat er geen ervaren tandarts aanwezig was in XXX
* Ik heb medicatie moeten gebruiken die ik helemaal niet nodig had, door een verkeerde diagnose waardoor ik onnodig mijn no claim van het ziekenfonds verspilde.
* Ondeskundige tandartsen/ tandartsen met weinig ervaring die zonder supervisie een behandeling onjuist uitvoeren.

Ik heb het overigens over 15 afspraken van mrt tot nov en daar buiten nog 2x een weekeindconsult
De kostten zijn m.i niet terrecht omdat het niet door mijn slechte gebit oid is maar door verkeerd handelen van de tandarts de kostten voor mij zijn bijna 500 euro!

Kan ik hier wat mee, heeft een kalcht indienen zin? Kan ik een gedeelte van het bedrag claimen? Iemand !!???
Help
zel'dovich

Jammer dat er zoveel is misgegaan!

Erkent de tandarts aansprakelijkheid? Zo ja, dan is het makkelijk. Zo niet, dan wacht een vrij moeizame weg om je gelijk te krijgen. Eerst moet vast staan dat de (vervolg)klachten door een verkeerd geplaatste kroon komen én dat de tandarts daarbij iets valt te verwijten. Hij moet echt een zogeheten kunstfout hebben gemaakt in de zin dat deskundige tandartsen zeggen "dat had nooit zo mogen gebeuren". Dat is nog niet zo makkelijk. Niet alles wat fout gaat is de tandarts aan te wrijven. En dan moet je een klachtenprocedure opstarten via de beroepsvereniging van de tandarts. Als je gelijk krijgt wordt er (een deel) vergoed. Mogelijk moet daarvoor ook nog naar de civiele rechter.

Het beste is dit eerst voor te leggen aan de tandarts en kijken wat hij voor u kan betekenen. En dan niet door blijven drammen voor het volle pond. Werkt de tandarts helemaal niet mee, dan is de eerste stap om de klachtencommissie van NMT of ANT in te schakelen. U zult veel werk moeten maken door alles vast te leggen (dossiervorming). U zult met bewijzen moeten komen of in ieder geval aannemelijk te maken dat de tandarts een fout heeft gemaakt met als gevolg dat u schade heeft. De commissie doet zelf ook wel onderzoek maar zo staat u het sterkst. De tandarts zal uiteraard met een stevig verweer komen. Een heel gedoe dus, daar moet je maar zin in hebben :smt014

Kijk even op dit forum, want er is volgens nmij al veel over geschreven met nuttige verwijzingen naar diverse sites. Succes verder
za, 11/19/2011 - 16:55 Permalink
janny222

hoi zel'dovich

Ik kan dat nutauurlijk niet bewijzen, de tandarts die de kroon destijds geplaatst heeft is weg, om door te studeren als kaakchirurg ;) ...
En verder heb ik steeds andere tandartsen, behalve dan de endodontoloog.
Ik heb het TIP gebeld. ze vertelden mij dat er geen "claim"bestaat in de tandheelkunde, en dat het idd hoogstwaarschijnlijk een gang naar de rechter zal worden. En ondanks dat ik het graag zou willen, denk ik niet dat ik dat ga doen. Behalve de tijd en energie kost het ook veel geld...
Ik kan natuurlijk ook niets aantonen, behalve natuurlijk dat de endodontoloog zei dat het niet juist geplaatst was. En zij gaat in dec met verlof..
Dus het zal lastig worden ben ik bang... Bedankt voor je informatie in ieder geval
za, 11/19/2011 - 17:11 Permalink
zel'dovich

hoi zel'dovich

Ik heb het TIP gebeld. ze vertelden mij dat er geen "claim"bestaat in de tandheelkunde, en dat het idd hoogstwaarschijnlijk een gang naar de rechter zal worden

Dan heeft het TIP u verkeerd geïnformeerd want als een tandarts u schade berokkent en het verwijtbaar is, dan zal de rechter uw claim gewoon toewijzen. Wat het TIP misschien bedoelt is dat de tandarts geen resultaatverplichting heeft maar een inspanningsverplichting em dus niet kan worden aangesproken als iets anders/slechter gaat dan gehoopt. Dat klopt in het algemeen ook wel, maar echte fouten/blunders vallen daar niet onder. De tandarts is dan wel degelijk aansprakelijk te stellen, net als elke arts.

En als de klachtencommissie u in het gelijk heeft gesteld staat u (zeer)sterk bij de rechter. U hoeft dus niet meteen naar de rechter. De klachtenprocedure kost ook nauwelijks wat. Een klachtenprocedure start je pas als je er met de tandarts niet eerst zelf uitkomt. Maar als u de zaak niet of nauwelijks hard kunt maken houdt het inderdaad wel op, dan zou ik er ook niet aan beginnen.
za, 11/19/2011 - 19:57 Permalink
advies

Wat misschien even belangrijk is om te realiseren, is dat het TIP onderdeel is van de beroepsvereniging (lees belangenvereniging) tandartsen. Ik heb ook een keer contact met ze gehad en het viel me op dat ze wel heel gemakkelijk “in het straatje” van de tandartsen begonnen te praten.

Ik zeg niet dat het TIP geen goede informatie geeft. Integendeel. Maar als je in discussie bent met een tandarts, dan vraag ik me af of je bij het TIP wel een evenwichtig advies krijgt.
za, 11/19/2011 - 21:05 Permalink
janny222

Ja dat viel me ook op. Want toen ik vertelde wat mijn werk is, en ik er overduidelijk meer van af wist dan een willekeurige iemand veranderde het gesprek ook een beetje ;) (klachtenfunctionaris in een groot ziekenhuis ben ik dus )
Eerst was ik alleen al 10 minuten bezig om mw duidelijk te maken dat het een praktijk is met 10 tandartsen en niet 1 specifieke tandarts en dat de tandarts waar het mee begon al weg was etc tc.. Maar dat begreep die mw niet .... :P

Overiegns is het klachtenrecht in het ziekenhuis heel anders georganiseerd dan bij tandartsen dus daarom stelde ik mijn vraag hier. In het ziekenhuis is het echt veel simpeler geregeld volgens mij. Klacht komt binnen en dan kijk je of het om zaak of letselschade gaat. Is het zaakschade dan word het snel wel vergoed hoor. En boven een bepaald bedrag gaat het naar de verzekeraar die een oordeel velt hierover.

Maar goed bedankt allemaal voor het advies. Ik moet morgen naar de tandarts voor het laten plaatsen van de nieuwe kroon... maar lijkt me niet dat ik dan het gesprek aan kan gaan. De tandarts heeft dan natuurlijk ook nog wel meer te doen. Maar ik zal wel eens een mailtje sturen naar de assistenten waarin ik mijn verhaal vorleg en of er een gesprek gepland kan worden misschien.
Kijk ik verwijt de tandartsen niet dat ik een slecht gebit heb ( want dat is wel zo) maar wel dat er door fouten van hun nog veel meer problemen zijn ontstaan dan nodig was en logisch was. Bovendien vind ik wel dat ik hen mag verwijten dat er geen gekwalificeerd en ervaren personeel aanwezig is waardoor je dus echt naar een andere locatie moet met moeilijke klachten.
zo, 11/20/2011 - 09:33 Permalink
janny222

de vraag gaat het om een noodkroon of een definitieve?


De definitieve kroon ;) Dat een noodkroon er af kan vallen dat heb ik meerdere malen ondervonden totdat de endodontoloog het met zandstralen en speciaal tijdelijk cement had vastgezet toen bleef het 3 weken zitten. ;) Maar de echte definitieve kroon brak af tijdens een WKB. Op zon manier dat de endodontoloog zei dat het nooit goed gezeten heeft. Dat verklaard ook hoe die zenuw ontstoken is geraakt ;)
ma, 11/21/2011 - 17:27 Permalink
Basset

einde bewijs, de endodontoloog doet de kroon breken en dekt zich dan in door te zeggen dat de kroon nooit goed gezeten heeft. je moet wel enorm veel kracht zetten om die te breken.

Dit is een gekend verhaaltje, hebben we ook wel eens met de mondhygieniste die met en instrument tussen twee elementen vast zit en het los probeert te krijgen en dan breekt de kroon op een endodontisch behandeld element af en is dit de schuld van de tandarts.

trouwens na een wortelkanaalbehandeling is die kroon eigenlijk aan vernieuwing toe.
di, 11/22/2011 - 09:57 Permalink
janny222

Ja dat zou je denken, maar ik heb de kroon ook gezien, Hij was idd losgeraakt maar hij was aan de binnenkant gewoon kapot, je zag ook echt een grote barst lopen. Daar komt bij dat destijds bij plaatsing, want ik had direct al klachtten! Heel veel gepolijst is of geschuurd waardoor het ook een heel dun oppervlak was. De kroon was ook heel raar breed aan de zijkanten waardoor het ook leek alsof hij uitgezakt was ofzo.
En ze kon zien dat hij niet goed pastte.( ze heeft nl wel de kroon even teruggezet om te kijken )

en verder was de eerste was het van porcelein terwijl de endodontoloog ook al zei dat het beter een kroon van porcelein en metaal had kunnen zijn omdat het maar op een klein stukje vastgezet kan worden.
En dit bovenstaande had ik destijds ook gevraagd aan de tandarts, omdat ik nog 2 kronen heb en ik ook altijd heb begrepen dat sommige kronen op een lastige tand van andere materiaal gemaakt kunnen worden.
Ik heb een 3/4 jaar geleden zelfs gevraagd of het niet beter was te trekken gezien de plaats en de kleine keis die zou overblijven. En toen de tandarts zei dat een kroon beter was, heb ik wel gevraagd moet er dan gaan WKB gedaan worden, maar dit was niet nodig zei hij.
Later met plaatsen toen ik aangaf dat het gewoon niet goed zit, werd ik eigenlijk weggestuurd met u moet wennen aan iets in uw mond etc, maar feit is dat ik er altijd last van heb gehad.

Wat overigens ook gewoon vervelend is, is dat ik bij het plaatsen van de noodkroon al heb gevraagd of ze dit met premium wilden vastzetten, was niet nodig zeiden ze. Na dat hij er een paar keer was afgevallen ook niet.
En ik vind het dan bijzonder dat een endodontoloog wel heel slim ff zandstraald en vervolgens wel die kroon goed vastzet.

En nu heb ik dus de nieuwe kroon en die ziet er dus echt heel anders uit en zat ook direct precies goed zonder vijlen, slijpen of wat dan ook
wo, 11/23/2011 - 11:16 Permalink
mecánico para …

mijn idee: als je tijdens plaatsen meer dan zeg 10 minuten moet corrigeren op pasvorm dan was er iets niet okee bij de afdruk. De hoogte kan wel een probleem zijn als de noodkroon er de hele tijd af is, de pasvorm niet. een kroon hoort gewoon een cofferdam-klem te kunnen hebben, dus ik denk dat je wel een punt hebt dat de kroon niet helemaal top was. overigens, je kan de kosten niet zomaar terugvorderen op die tandarts of op de praktijk, je zou ze eerst de mogelijkheid moeten hebben geboden dat zelf over te laten doen. Gelet op de kneuterigheid en bekwaamheid van de werkende tandartsen daar zou ik daar een zwaar hoofd in hebben, maar dat geheel terzijde.
wo, 11/23/2011 - 12:57 Permalink
janny222

:) Ik heb destijds een beetje boos iets tegen de assistente geroepen door de telefoon dat dit de 15e keer was ofzoiets.. toen heeft ze een spoedplek geregeld bij de endododntoloog dezelfde dag. Dus dat was wel goed.
Er is verder 1 meer ervaren tandarts, die heeft de afdruk gemaakt, en dit keer duurde dat ook veel langer dan de 1e keer. Volgens haar deed ze exact hetzelfde maar ik weet 99% zeker dat er destijds minder gehapt is en met minder tierelantijnen maar dat terzijde.
Deze kroon is onder garantie gemaakt, dus hoef ik nu niet te betalen.
En dat vind ik ook echt neit meer dan terrecht.
Ik vraag me inmiddels wel af wat het voor zin heeft om een klachtenmailtje te sturen, de tandarts is weg er zijn veel verschillende tandartsen en wat jullie al zeggen ik kan niks bewijzen Het is mijn woord tegen hen.
wo, 11/23/2011 - 13:12 Permalink