Vanmorgen schrok ik heel erg toen ik mijn retainer uit deed, er kwamen wat losse schilfertjes plastic vanaf, en ook als ik er nu naar kijk in het licht zie ik er nog een schilfertje aan zitten. Is dit normaal, kan dat gebeuren als ie nog maar net nieuw is of moet ik me hier zorgen om maken? Hij zit ook aan de rechterkant veel losser dan aan de linkerkant.
Re: Schilfers van retainer af?
Ik heb weleens (op advies van de orthodontist hoor) een randje van m'n retainer afgeknipt, omdat ie aan de ene kant hoger was dan aan de andere.
Hij kan dus wat hebben.
Bevalt het verder goed, of mis je je spalkje al? :wink:
Oh, ik vond het ook doodeng hoor. Uiteindelijk heb ik er maar een minimaal randje afgekregen, waarna de tandarts op m'n werk het geheel nog even glad heeft afgewerkt.
Als ik er dus gewoon in heb geknipt, kunnen die schilfertjes van jou waarschijnlijk echt geen kwaad. Op een gegeven moment kunnen er ook barstjes in de retainer komen, dat is ook niet erg.
Maar als het jou geruststelt, moet je morgen inderdaad gewoon even bellen.
Ik ken het wel hoor, dat gestress. Later blijkt het meestal voor niets te zijn geweest...
Sommige retainer-materialen zijn opgebouwd uit verschillende laagjes.. Dat is een soort heel dun 'triplex' maar dan van kunststof. Dat rafelt wel eens.
Ik heb vandaag gebeld naar mijn tandarts maar die vond de schilfers en het los zitten van het bidje geen reden tot alarm. Zij zei dat ze er volgende week naar zal kijken.
Ik heb nu weer vrolijk het plaatje in nadat ik het overdag niet in heb gehad omdat ik therapie had en met dat ding slechter kan praten. Ik moet hem thuis zoveel mogelijk dragen de eerste week. Hoop dat ik hem nu vandaag niet te weinig draag.
Ik ben er nog steeds superblij mee want ik heb nu geen dwang meer op mijn bovengebit. Helaas heb ik onder nog een spalkje en daar dwang ik dan ook nog vrolijk op los.... net weer anderhalf uur aan besteed.. zucht.... hoop dat volgende week onder er ook uit mag hoor!
Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Dat je er steeds aan zit?
Gewoon uit interesse hoor.
Ik kan me goed voorstellen dat het een opluchting voor je is, dat je in ieder geval al één spalkje kwijt bent.
En ben je ook gerustgesteld over de retainer, nu je tandarts de schilfers geen reden tot alarm vindt?
In januari krijg ik onder ook een bitje, kan niet wachten!
Zou ik het beste even langs kunnen lopen (het zit vlak bij mijn werk) of toch eerst maar even bellen? Ik maak me er erg veel zorgen over!
Kun je 'm nog wel gewoon in?
Je kunt 'm nog in, dus geen reden tot paniek.
Morgen even je tandarts bellen en vertellen wat er gebeurd is.
Ik laat de mijne ook weleens vallen, ze kunnen echt wel wat hebben.
Is er een kans dat zij daar niet naar gekeken hebben of haal ik me alleen maar rare dingen in het hoofd?
En kan ik het maken om het ze morgen (dan zijn ze open) nog eens te vragen of niet?
De tandarts heeft je retainer persoonlijk bekeken, en als hij iets had gezien wat niet goed was, had je dat gehoord.
Hij heeft ook gezegd dat het pas erg is, als er een hele scheur of een gat in zit.
Die zitten er niet in, toch?
Dan nog een tip: Is het geen goed idee om een reserve-retainer te laten maken? Gewoon, voor het geval er écht eens iets gebeurt met deze. Ik heb dat ook gedaan.
Als jou dat gerust stelt, waarom niet?
Als ik op zaterdag zou werken, zou ik het helemaal niet erg of raar vinden als een patiënt dat even kwam vragen.
Maar nogmaals; ik denk dat het wel goed zit.
Ben wel bang hoor, dat ik de relatie met mijn tandarts verpest!
Ik ken je tandarts niet, maar ik ben er vrij zeker van dat dat niet zal gebeuren.
Hij weet dat jij je eerder zorgen maakt dan de doorsnee patiënt, en zal daardoor heus begrip voor je hebben.
Het siert je dat je zo eerlijk bent, ook hier op het forum. Als mensen weten wat er speelt, kunnen ze je ook beter helpen.
Goed dus, dat je hebt gemaild.
Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.
Ziejenouwel :wink:
Waarom eigenlijk dan pas?
Je hebt het misschien wel verteld hoor, maar 't is me even ontschoten.
Juist omdat je tandarts weet wat er bij jou speelt, had je dat wel kunnen doen.
Je kunt er natuurlijk nog een telefoontje aan wagen, wat heb je te verliezen?
Is dat normaal of moet ik me nu toch zorgen maken?
Straks krijg ik met die bitjes hetzelfde gedwang als met mijn spalkjes... hoop t niet.
Waarom laat je niet een reserve-retainer maken, voor boven en onder?
Die leg je dan lekker in de kast, in de wetenschap dat áls er iets misgaat met een van je retainers, je nog een andere hebt.
Zou dat het dwangmatige denken niet verminderen?
Ik heb zelf ook een tweede retainer, gewoon voor de zekerheid.
Misschien dat ik het nog eens kan vragen bij die angsttandarts.
Eh, waarom niet? :smt017
Kwestie van een afdruk maken en naar het lab sturen.
Al wil je er tien, zolang je er voor betaalt is er toch geen probleem?
Ik vond het ook maf, want ik ben degene die ervoor moet betalen, maarja. T was wel een assistente die ik erover sprak, misschien als ik het de tandarts zelf had gevraagd dat die het wel goed had gevonden, weet t eigenlijk niet.
Maar jij bent niet iedereen, en jij vraagt erom.
En die assistente kan het onzin vinden, maar weet zij wat er in jouw hoofd omgaat?
Het idee van een reserve-retainer voor iedereen is overigens niet eens zo gek.
Wij hadden pas een patiënt die zijn exemplaar een programmaatje had laten meedraaien in de afwasmachine. Kon ie niet tegen......
Ook gebeurt het weleens dat patiënten de retainer kwijtraken. Kan allemaal zomaar.
Maargoed, je moet het zelf weten.
Het gaat erom of jij ermee geholpen zou zijn.
Heb ze net geprobeerd te bellen en ze werden nu echt heel boos dus.
Had ook gevraagd of het normaal is dat bij sommige tanden er een heel stuk leeg plastic boven mijn tand zit en
dat ik twijfel of die dan nog wel goed past of dat dat toeval is. Maar ze zeiden dat ik me altijd veel te druk maak en dat
er niets mee aan de hand is ook al konden ze het niet vanaf hier zien. Ze zeiden ook dat als ik nog een keer bel dat ze kosten
gaan rekenen... dus de koek is echt op :(
Goh, professioneel.
Maar jammer, dat ze zo reageren.
Je hebt die spalkjes er niet zomaar uit laten halen, en dat weten zij ook.
Misschien kunnen ze zich toch niet helemaal voorstellen wat er precies speelt bij jou.
Op zich kun je ze dat ook niet kwalijk nemen, want het is gewoon iets heel ongrijpbaars.
Een kleine ruimte is normaal.
Dit is een oude foto van mezelf, en daar zie je het ook:
Zolang je tanden gewoon recht blijven staan, werken de retainers goed.
Ik neem aan dat je ze ook hebt gepast toen je ze kreeg, en dat de tandarts of assistente ernaar gekeken heeft?
Als er iets niet goed was geweest, had je dat echt gehoord.
Nu zit ik ze veel te vaak in en uit te doen om ze te passen, denk dat ik daar maar eens mee op moet houden. Ik maak me inderdaad veel te veel zorgen om die dingen en ben gewoon bezig een nieuwe obsessie te ontwikkelen :( En ik maar denken dat het nu over zou zijn.
Hoeveel kunnen die dingen eigenlijk hebben?
Dit vraag ik omdat ik bang ben dat ze bij het minste stootje of bij het er uit halen al kapot gaan.
Goed gedacht, want het helpt je niet. Leg ze weg, en doe ze pas weer in als je naar bed gaat. Of als die stap nog te groot is, pas ze één keer tussendoor.
Tja, jouw angst is natuurlijk dat je tanden weer scheef gaan staan, en zolang je dat niet van je af kunt zetten, zal geen enkele vorm van retentie je gerust kunnen stellen. Denk ik. Bedenk gewoon dat je er alles aan doet om je tanden recht te houden. Meer kun je niet doen. En mocht er écht iets gaan verschuiven, dan is daar ook wel weer een oplossing voor.
Veel.
Ik heb die van mij al ruim twee jaar, en hij heeft al meerdere keren de badkamervloer van dichtbij gezien.
Toch doet hij het nog steeds :wink:
Prettig weekend.
Relax.
die assistente heeft gekeken of de bitjes nog goed waren en dat waren ze volgens haar nog. En ze heeft ook gekeken of hij nog goed zit en die ruimte tussen het bitje en mijn tand was volgens haar niet erg.
nu maar niet meer controleren zelf, want dan zie ik steeds die beschadigingen en lijken ze steeds erger.
Er is mij echter gezegd dat ik pas nieuwe krijg als ze compleet doormidden breken.... :(
Is dat echt? Ik maak me er erg druk over!
Paginering