Nog nooit een beugel, nu wel een spalk? (21 jaar)

Author:
SunPlace
Posted:
di, 11/22/2011 - 17:06
Beste,

Ik ben 21 jaar, en ik heb nog nooit een beugel gedragen en/of last gehad van mijn tanden. Zowel de boven tanden, als de onder tanden hebben altijd superrecht gestaan. Mijn verstandskiezen aan de onderkant komen er scheef uit, alhoewel ze nog niet door mijn tandvlees zijn gebroken, zodat ik ze niet kan verwijderen. Hierdoor is aan de ondertanden, 1 voortand wat (paar mm verschoven) scheef gaan staan.

Nou vroeg ik aan mijn tandarts wat ik hier aan kon doen, en hij zei dat hij eventueel een spalk zou kunnen plaatsen. Heeft het nut om een spalk te dragen, te wachten tot mijn verstandskiezen eruit zijn om ze eruit te trekken, en dan de spalk te verwijderen? Aangezien ik veel berichten zie, dat ondanks dat de verstandskiezen zijn verwijderd, de tanden weer scheef gaan staan als men niet levenslang een spalk draagt.

Heeft het überhaupt nut voor mij om voor zoiets (kleins?) een spalk te nemen? Ik zou absoluut niet voor een lange tijd een spalk willen dragen.

Bedankt!

Mvg
SunPlace

Hoi,
op dit forum is al meerdere malen gesteld dat er geen relatie is aangetoond tussen verstandskiezen en scheefstand van de voortanden.
Dit bericht gaat daar bijvoorbeeld over.

Dag Chris888,

Dank voor uw antwoord. Als het niet aan de verstandskiezen zou liggen, is het niet vreemd dat 1 van mijn voortanden (onderaan) opeens besluit om schever te gaan staan? Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?
di, 11/22/2011 - 22:16 Permalink
Ortholimburg

Het gebeurt vaak dat tanden op volwassen leeftijd nog verplaatsen, en dit heeft idd niet veel met de wijsheidstanden te maken. Ook zonder WHT gebeurt dit. Dit fenomeen heet tertiaire crowding en we kennen de oorzaak niet precies. Vroeger werd er gedacht aan late groie van de onderkaak waardoor de snijtanden wat naar binnen kantelden, , en vongens anderen is het voorwaartse drift van de achterste tanden, of verlies van hoogte, we weten het eigenlijk niet. Dus ofwel stabiliseer je het met een spalkje, ofwel corrigeer je het met een beugel, en spalk je nadien. Want we behandelen eigenlijk enkel het gevolg, niet de oorzaak, dus zonder spalkje komt het bijna zeker terug.
wo, 11/23/2011 - 10:51 Permalink
SunPlace

Allereerst, dank jullie wel voor de informatie!

Dit betekent dat ik in principe, als ik voor een spalk kies, dit mijn hele leven zou moeten dragen (aangezien het zonder spalk terug komt)?

Dat mijn onderste voortand iets is gaan verschuiven, betekent niet dat het nog verder zal verschuiven, of dat dit ook bij mijn andere tanden gaat gebeuren. Hoe ik het begrijp, zou het alle kanten op kunnen gaan door meerdere factoren waar tandartsen het nog niet over eens zijn. Het is dus een voorzorgsmaatregel die je bewust neemt?

Als men dan toch voor een gehele leven een spalk moet dragen, dan lijkt het me dat je beter gewoon kan wachten en kijken of het verslechtert of niet, en pas daarna ervoor te kiezen?
wo, 11/23/2011 - 13:17 Permalink
Romy32

Het is dus een voorzorgsmaatregel die je bewust neemt?
Inderdaad.
Als men dan toch voor een gehele leven een spalk moet dragen, dan lijkt het me dat je beter gewoon kan wachten en kijken of het verslechtert of niet, en pas daarna ervoor te kiezen?

Tja, de vraag is hoe recht je je tanden wilt houden. Als je wacht, en het verslechtert inderdaad, kun je dat niet meer terugdraaien (behalve met een beugel).

Behalve een spalkje voor de zekerheid, kun je trouwens ook een retainer laten maken. Die houdt de stand van je tanden ook zoals die nu is. Zo'n retainer draag je alleen 's nachts, en waarschijnlijk is één of twee keer per week genoeg.

http://www.orthodontisthack.nl/images/er2.jpg
wo, 11/23/2011 - 19:45 Permalink