Ik heb de gewoonte altijd wat tandpasta aan te brengen op mijn tandenborstel, mijn bovenste tandenrij te poetsen en dan een klein beetje uit te spuwen. Vervolgens neem ik weer wat tandpasta en poets ik de onderste tandenrij. Voel me hier eigenlijk echt goed bij, maar is te veel tandpasta écht schadelijk (voor volwassenen)? Waarom is extra fluor niet extra goed voor de bescherming van je tandglazuur?
PS: Kauwgom bevordert de aanmaak van speeksel en kan dus een nuttige aanvulling zijn om zuuraanvallen in de mond te neutraliseren. Mag je daarom een kauwgom - in tegenstelling tot poetsen - wel meteen na een (zure) maaltijd nuttigen?
PS: Kauwgom bevordert de aanmaak van speeksel en kan dus een nuttige aanvulling zijn om zuuraanvallen in de mond te neutraliseren. Mag je daarom een kauwgom - in tegenstelling tot poetsen - wel meteen na een (zure) maaltijd nuttigen?
Re: Veel tandpasta gebruiken
Kauwgom met xylitol heeft een gebitsbeschermend effect, maar je kan je indenken dat het plakkerige spul ook een beschermend laagje van de tanden aftrekt...
Aha. Dat gladde laagje? Ik heb vorige week voor het eerst in 25? jaar binnen een paar uur een aantal stukken kauwgom gekauwd: tot en met de volgende dag enigszins stroeve tanden. Niet zo erg als na rabarber misschien, maar wel langduriger.