Porseleinen facings???

Author:
Bohemain
Posted:
wo, 11/09/2011 - 22:39
Hallo allemaal,
ik heb een nogal belangrijke vraag. Een aantal jaar geleden zijn er een aantal kiezen uit mijn mond gehaald wegens problemen vroeger met de tandarts. Anderhalf jaar na die tijd is er nog een operatie geweest om mijn gebit weer gezond te maken. Dit deden ze onder narcose voor mijn angst.

Maar ik heb verkleuringen op mijn tanden en een spleet tussen mijn voortanden. Nou wou ik heel graag facings en heb dat ook voorgelegd aan mijn tandarts. Alleen mijn tandarts zei dat als ik facings zou gaan nemen dat ik nog steeds gaatjes kan krijgen en dat dan de facing die op die tand zit er af moet. Is dat echt zo? Want heb er nooit iets over kunnen vinden.

Ik ben heel onzeker over mijn tanden en wil dus heel graag facings vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt voor de hulp

Bohemain
Ortholimburg

Tuurlijk kan je nog gaatjes krijgen met facings .Een facing bedekt niet het hele tandoppervlek en eindigt ergens met een rand. Zelfs een volledige kroon gaat naar de vaantjes als je het niet goed onderhoudt. Dus correcte mondhygiëne ook interdentaal (flossen, ragertjes ) en regelmatige tandartscontrole is een ABSOLUTE noodzaak, en dan is het risico op gaatjes klein.
wo, 11/09/2011 - 22:51 Permalink
Newtan

Ik maak héél veel facings. Bij mensen bij wie ik het absoluut vertrouw doe ik er porselein op. Anders werk ik zelf liever met composiet. In jouw geval dus. Mocht er een gat onder komen, dan verwijder ik alleen het stuk tand wat aangetast is. Met een stukje facing. En dat is met composiet goed te vullen.

Eerlijk gezegd is het een beetje een gave om nette facings van composiet te maken. Vraag eens aan je tandarts of hij daar foto's van heeft, van eigen werk. Daar herken je doorgaans de composieten kunstenaars aan. Anders is een porselein facing makkelijker.

Overigens is bij normaal etende mensen de kans op gaatjes in de voortanden kleiner als ze ouder dan 25 jaar zijn.
za, 11/26/2011 - 19:31 Permalink