Hallo,
Ik heb mijn hele leven al een spierziekte (SMA) en mijn tandarts heeft mij ooit verteld dat je tanden los kunnen gaan zitten als je spieren minder worden. Nu kwam ik er vandaag achter dat er 2 mm ruimte zit tussen mijn twee voortanden onder terwijl ze vorige week nog strak tegen elkaar stonden. ook zitten de tanden een beetje los net alsof je gaat wisselen.
Iemand die weet wat ik kan doen?
Ik heb mijn hele leven al een spierziekte (SMA) en mijn tandarts heeft mij ooit verteld dat je tanden los kunnen gaan zitten als je spieren minder worden. Nu kwam ik er vandaag achter dat er 2 mm ruimte zit tussen mijn twee voortanden onder terwijl ze vorige week nog strak tegen elkaar stonden. ook zitten de tanden een beetje los net alsof je gaat wisselen.
Iemand die weet wat ik kan doen?
Re: tanden zitten los - spierziekte
Alleen of je eigen tandarts dat ook kan of wil weet ik niet.
Vraag eens of hij/zij kan spalken.
Uit onderzoek blijt dat kiezen die gekoppeld zitten aan een andere kies juist vaster gaan zitten.
Handig.
Maar ze moeten inderdaad permanent gespalkt blijven.
Net als de spierziekte, die is ook niet handig. En je blijft ervoor behandeld worden.
Voor je tanden kun je altijd nog een kunstgebit nemen.
de spierziekte is progressief dus de tanden gaan steeds losser zitten. een kunstgebit zit je ook niet op te wachten als je 17 bent.
Had je zelf ideeën? Voor je tanden bedoel ik?
Er lopen overigens zat mensen rond die al meer dan 10 jaar spalken op hun tanden hebben. Na een beugelbehandeling.
Ik maak sowieso maandag een afspraak met mijn tandarts, die werkt in een revalidatiecentrum. aangezien ik mijn mond nauwelijks kan openen (ongeveer 1,5 cm) en ik toch al sondevoeding heb zal het wel een kwestie van wachten tot ze eruit vallen zijn.