mondhygienist en wkb

Author:
tandenjes
Posted:
ma, 11/07/2011 - 17:49
mag een mondhygienist wkb uitvoeren???????????????????????????
advies

Beste gedupeerde,

Volgens mij kunnen we stellen dat een wkb onder de voorbehouden handelingen valt. Daarmee mag alleen een tandarts zelfstandig een wkb uitvoeren.

Maar nu komt het. Tandartsen kunnen een behandeling over laten aan niet-tandartsen. Er wordt dan een soort van (juridische) constructie toegepast. Met een duur woord taakdelegatie of taakherschikking. Aan de constructie worden eisen gesteld. Je leest er hier meer over: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=7&t=12932
Commercieel gezien kunnen dergelijke constructies interessant zijn voor tandartspraktijken.

Weet je overigens zeker dat degene die de behandeling uitvoerde mondhygiënist was? Het kan namelijk ook zo maar zijn dat het een tandartsassistente betrof. Dat maakt voor de constructie niet veel uit, maar assistentes hebben aanmerkelijk minder studie doorlopen dan mondhygiënisten.

Eén van de voorwaarden is dat je als patiënt instemt met de constructie taakdelegatie. Als dat niet is gebeurd, dat is de constructie per definitie verkeerd toegepast.

Mijn persoonlijke mening is dat je nooit zou moeten instemmen met het uitvoeren van een wkb door een niet-tandarts. Ik zou dergelijk behandelingen altijd aan de tandarts overlaten.

Je noemt jezelf “gedupeerde”. Dat doet vermoeden dat er een verhaal is. Waarschijnlijk geen al te positieve ervaring. Laat maar weten zou ik zeggen.
ma, 11/07/2011 - 19:29 Permalink
Denise1974

Mijn laatste wkb is ook door een mondhygienist uitgevoerd.
Ik had van te voren die praktijk gecheckt, de tandarts waar de praktijk van is had een big registratie,
Ik heb de praktijk zelfs nog gemaild met de vraag of degene bij wie ik terecht kwam wel ook tandarts was, daarop werd ja gezegd.
toen ik voor de laatste behandeling kwam stond er duidelijk op het naamkaartje dat deze meneer die mij hielp mondzorgkundige was.
De wkb is volgens mij wel goed uitgevoerd, na wat onderzoek achteraf en nog wat ander gedoe kwam ik erachter dat hij wel geregistreerd was als mondhygienist.
Ik ben van te voren dus niet op de hoogte gesteld, ben er nu ook weg.
di, 11/29/2011 - 14:32 Permalink
Denise1974

Ja dat is dus die ene die niet wilde overleggen met de hematoloog en het allemaal maar onzin vond.
Ik had zelf ook nog beter op moeten letten maar goed, volgende keer ga ik eerst alle namen maar na.
Nu eerst naar het CBT volgende maand dat is toch beter voor mij maar daar was hij dus ook niet blij mee maar gelukkig hebben huisarts en hematoloog wel goed overleg en hebben zij het geregeld.
di, 11/29/2011 - 19:52 Permalink
mecánico para …

van dat volk wat niet gehinderd door kennis in iemands mond aan de slag gaat moet je voor de civiele rechter sleuren wegens malpraxis en onterecht uitvoeren van handelingen waar ze niet voor bevoegd zijn
di, 11/29/2011 - 20:17 Permalink
Denise1974

Wil je de naam in pb hebben?

Maar je kunt dus niets doen behalve er weg gaan want blijkbaar mag dit dus gewoon zolang er maar een tandarts ergens in het pand aanwezig is.
Als ik van te voren ingelicht was hierover had ik dus gezegd laat maar zitten.
Zeker omdat ik nogal wat mankeer en anders trouwens ook.
di, 11/29/2011 - 20:21 Permalink
Paramedic

Als ik van te voren ingelicht was hierover had ik dus gezegd laat maar zitten

En daar is ie dus ook de fout in gegaan, hij heeft het toestemmings-vereiste genegeerd, door niet te vermelden dat hij geen tandarts is, en wel een behandeling uitvoert die eigenlijk aan tandartsen is voorbehouden.
Waar moet ik zijn bij het krt of nvm of igz ?

Bij de IGZ.
wo, 11/30/2011 - 00:14 Permalink
Denise1974

Bedankt paramedic.
De klacht is ingediend, heb ze ook toestemming gegeven om mijn gegevens gewoon te gebruiken (kan ook anoniem maar dan bestaat de kans dat ze de klacht niet in behandeling nemen) plus ik heb niks te verbergen dus ze doen maar.
Trouwens ik klaag nooit over rekeningen van de tandarts (dierenarts is over het algemeen duurder :D ) maar ze hadden dus ook zaken gedeclareerd waarvan ik zeker wist dat ze niet gedaan waren.
En ik lees nu elders dat er nog een "tandarts" daar bezig is die ik niet via de BIG registratie terug kan vinden, heel eng allemaal.
Maar goed het is internet dus weet ook nooit goed wat nou wel of niet klopt dus die mensen moeten als ze dat willen zelf maar een klacht indienen.
En nu ga ik slapen ;)
wo, 11/30/2011 - 01:09 Permalink
caatB

Twee jaar geleden is gebleken dat de mondhygiëniste (praktijkhouder) die een geschil had met de tandarts (vertrokken met arbeidsgeschil) zich daarna aan de nieuwe patiënten voorstelde als zijnde de tandarts en zo ook declareerde en behandelde. Dat bleek pas achteraf. De tandarts die vertrokken is met het geschil stond later breeduit in de Elsevier als partner van Perfectsmile. Ik lach inmiddels ook :)
do, 12/01/2011 - 12:32 Permalink