Hallo,
Begin september 2011 heb ik mijn Invisalign-behandeling van ongeveer 8 maanden beëindigd. Mijn orthodontist heeft dan een draadje geplaatst boven en onderaan. Daarenboven moest ik ook 's nachts een retainer dragen. Na enkele dagen was het bovenste draadje stuk, meer bepaald doormidden gebroken tussen snijtand en hoektand. Ik ben onmiddellijk langsgeweest bij de orthodontist om het te laten herstellen. In ging ervan uit dat er een nieuw draadje zou moeten geplaatst worden, maar het werd zo hersteld.
Nu ben ik vandaag bij mijn gewone tandarts langsgeweest voor een routinecontrole. Die zei me dat het draadje kapot is en dat de 'breuk' gewoon overkleefd is met composiet. Dit is volgens haar niet zo stevig als een draadje.
Ik heb dit voorgelegd aan mijn orthodontist, die nogal onbeleefd reageert met: "Je draadje is daarenboven in september inderdaad hersteld met glasvezel + composiet, hetgeen een perfect aanvaardbare en gedocumenteerde manier is. Misschien weet je tandarts dat niet? Misschien ziet je tandarts ook van ver niet de 6 jaar grote gaten in je tanden die ik zie?"
Ik betaalde 590 euro voor de draadjes en nog eens 590 voor de retainers. Ik zou daarom graag een derde mening hebben hierover.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
chris
Begin september 2011 heb ik mijn Invisalign-behandeling van ongeveer 8 maanden beëindigd. Mijn orthodontist heeft dan een draadje geplaatst boven en onderaan. Daarenboven moest ik ook 's nachts een retainer dragen. Na enkele dagen was het bovenste draadje stuk, meer bepaald doormidden gebroken tussen snijtand en hoektand. Ik ben onmiddellijk langsgeweest bij de orthodontist om het te laten herstellen. In ging ervan uit dat er een nieuw draadje zou moeten geplaatst worden, maar het werd zo hersteld.
Nu ben ik vandaag bij mijn gewone tandarts langsgeweest voor een routinecontrole. Die zei me dat het draadje kapot is en dat de 'breuk' gewoon overkleefd is met composiet. Dit is volgens haar niet zo stevig als een draadje.
Ik heb dit voorgelegd aan mijn orthodontist, die nogal onbeleefd reageert met: "Je draadje is daarenboven in september inderdaad hersteld met glasvezel + composiet, hetgeen een perfect aanvaardbare en gedocumenteerde manier is. Misschien weet je tandarts dat niet? Misschien ziet je tandarts ook van ver niet de 6 jaar grote gaten in je tanden die ik zie?"
Ik betaalde 590 euro voor de draadjes en nog eens 590 voor de retainers. Ik zou daarom graag een derde mening hebben hierover.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
chris
Re: gebroken draadje herstellen met composiet+glasvezel???
Ik denk dat ze wél goed zijn als traumaspalk of eventueel voor kleefbruggen, maar dan is het meestal niet de bedoeling dat ze jaren blijven zitten.
Ik kan me voorstellen dat je een spalkje even tijdelijk repareert met glasvezel en composiet maar dat dit door sommige als definitieve oplossing zou kunnen zijn was nieuw voor mij. En is dus als ik het zo lees geen goede oplossing. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd :D
Zoals ik al zei lijkt me dit een goede oplossing . Ik ken geen echte long term onderzoeken hierover ( ben ook geen protheticus) maar ik zie ze wél vaak geplaatst worden. Maar bij een retainer is het anders. Die moet jaren blijven zitten en mag bovendien niet te dik zijn ,ivm hygiëne. (in bovenvermelde studie werd plakretentie en bloedingsindex ook onderzocht trouwens.)
Ik leer zelf ook best veel van dit forum en kan me soms beter verplaatsen in de denkwijze en werkwijze van een tandarts/orthodontist/implantoloog/kaakchirurg en andere die ik vergeet te noemen :D
Staanhier (pdf)
Everstick of andere glasvezel is niet geschikt voor orthodontische retentie.
:D[/quote]
Eur J Orthod. 2010 Apr;32(2):117-23. Epub 2009 Oct 16.
Glass fibre reinforced versus multistranded bonded orthodontic retainers: a 2 year prospective multi-centre study.
Tacken MP, Cosyn J, De Wilde P, Aerts J, Govaerts E, Vannet BV.
Source Department of Orthodontics, Dental Medicine, Free University of Brussels (VUB), Belgium.