Drie dagen na extracties valt nieuwe bovenprothese uit mond

Author:
HybridPower
Posted:
wo, 12/07/2011 - 16:12
Hallo,

8 dagen terug, liet ik mijn laatste 7 tanden in bovenkaak trekken en kreeg er een volledige bovenprothese.

Eerste twee dagen verliep alles heel vlot, natuurlijk was alles nog beurs door de ingreep, maar de prothese zoog zich
perfect vast en paste perfect. Op de derde dag echter kreeg ik flinke pijn ( vooral bij in en uitdoen van de prothese voor reiniging )
hield ze ook s' nachts in zonder problemen eerst.

Omdat me werd aangeraden de prothese zoveel mogelijk in te houden, bleef ik ze toch minstens 6 uur per dag in houden, tot de pijn echt ondraaglijk werd :( en bij de laatste pogingen trouwens het gebid compleet los zit en eruit valt. :smt018

Ik kan er niet mee praten, omdat het enerzijds dus nu al loszit en mijn haren rechtstaan van de pijn als het gebit erover heen schuurt.
Van pure ellende prothese dus uitgelaten en afspraak nazorg bij tandarts gemaakt. Kon er na de weekend gisteren terecht.

Als ik hiermee bij mijn tandarts aankom, zegt ze me dat dit normaal is en dat elke mondprothese uit de mond valt zonder kleefpasta. :smt017
Ik weet per definitie dat dit niet zo hoeft te gaan.

Ze heeft me ook zo onder druk gezet, om ondanks mijn tot 9 keer toe weigeren op dat moment de prothese in te laten plaatsen, vanwege de onverdraaglijke pijn ( er zijn ondertussen wondjes door de drukplekken die eerst moeten genezen ) dit toch gedaan heeft. Ze zei op gebiedende toon dat ik hier niets in te vertellen had en ZIJ de tandarts is, niet ik. Toen ik zei dat het toch wel mijn mond was waar ze dat in ging duwen, negeerde ze dat compleet en drukte toch de prothese in mijn pijnlijke mond. :smt013

Dit vind ik totaal niet kunnen.
Mijn vraag is nu hoe het verder moet, als ik hiermee naar een andere tandarts wil stappen, want ik heb deze tandarts betaald en heb recht op 2 maanden nazorg als ik het goed begrepen heb.

Ik vind dat ik recht heb op een tandarts die me niet gewoon afscheept met een smoes dat elke tandprothese maar uit je mond mag vallen en nog minder dat ik gedwongen wordt een pijnlijke handeling te laten uitvoeren als ik tot 9 keer toe zeg dit niet te willen. Ze heeft trouwens na het pijnlijke " passen" nog deeltjes afgeslepen aan een prothese die al uit mijn mond valt??

Enige wat ze voorstelt is kleefpasta aanbrengen zodra de wondjes genezen zijn.
Toch lees ik hier en op andere websites bv over tijdelijke oplossingen met Tissue Conditioner, daar heeft ze het totaal niet over gehad.

Zelf heb ik haar over rebasen gesproken en dan zei ze dat dit best pas na maanden gebeurt, omdat het nog verder gaat slinken.
Dit lijkt me nog wel logisch, begrijp wel dat een tandarts niet kan toveren en het de ene zijn kaak sneller inslinkt dan de andere.
Begrijp ook nog wel dat rebasen dus eerder geen zin heeft.

Wat ik niet begrijp is waarom men dan uberhaupt een dure prothese ( na happen ) laat maken, als het blijkbaar toch direct weer uit je mond mag vallen?? :roll:
Waarom me niet verteld wordt door mijn tandarts dat er een tussentijdse oplossing kan zijn met Tissue Conditioner, begrijp ik helemaal niet.
Ik zie dat dit gewoon online gekocht kan worden ( misschien wel alleen aan tandartsen dat weet ik niet )?

Kan iemand me hiermee helpen? Eigen ervaringen? Deskundig advies wat ik hiermee het beste aanvang, want ik zou uiteraard liefst zo snel mogelijk weer tanden in mijn mond kunnen hebben.
Heb een eigen zaak en moet vaak met klanten communiceren dus niet erg optimaal natuurlijk.
6 maanden zonder boventanden tot er kan gerebased worden, lijkt me niet echt normaal?

Alvast dank voor reacties!
mecánico para …

vervelend maar toch is het niet anders dan uw tandarts aangeeft. je maakt een gebit voor de verwijdering van de kiezen, dat is al een gok op pasvorm, daarna neemt de hoogt e van het gebit heel snel af en komen er ruimtes tussen kaak en gebit.....losser zitten. soms knelt het aanvankelijk op de zwelling en dan geef je die wat ruimte.........maar dan is de zwellingminder en is er weer te veel ruimte. Ja kleefpasta is een goede oplossing. Ja u moet hier 6 maanden meet wachten op een rebase. Nee tissue conditioner is geen oplossing. Eigenlijk is tissue conditioner NU gebruiken niet zinvol want het is eigenlijk, en dat weet blijkbaar bijna niemand op het hele internet: een middel waarmee je een onrustige kaak van de drukplekken en irritatie plekjes afhelpt VOOR het maken van een definitieve afdruk voor een gebit.
Dat het vaak wordt gebruikt als tussenfase in de immediaat plaatsing zoals u heeft gehad maakt het dragen nauwelijks beter en laat een heel smerig laagje in het gebit ontstaan zo vlak na het verwijderen van de tanden & kiezen.
Jammer dat u er niet meer over wist van te voren maar het beginnen aan een immidiaat te plaatsen gebit eindigt vaak een week na plaatsen met dit soort verwijten.............vroeger (en dan bedoel ik eigenlijk nu nog steeds) zei ik altijd: als u dat wilt dan gaat u een heel vervelende 6 maanden tegemoed. Eigenlijk zou je na de verwijdering 6 maanden zonder gebit moeten lopen, maar de patient wil dat niet. Als je been wordt afgezet krijg je pas als de wond helemaal dicht is en stevig genoeg is (na 4-6 maanden) een prothese aangemeten........hierdoor is de pasvorm meteen al beter
wo, 12/07/2011 - 16:45 Permalink
HybridPower

Hallo Mecanico van Sim City, :smt017

Dank voor je reactie.
Beantwoord je mijn vraag vanuit enige professionele ervaring?
Een tandarts uit "Sim City" :wink: wekt in eerste instantie niet veel vertrouwen haha.

Als dit allemaal klopt, heeft mijn tandarts me hoe dan ook totaal niets van gezegd.
Ik heb haar eerst uitgebreid gevraagd waarom ze me adviseerde alle zeven tanden in 1 keer te laten uithalen, want er stonden er maar twee echt los.
Ook daar was ze zonder veel poespas aan het beslissen dat ik dat maar moest doen.

Ze zei in grote lijnen dat ik er dan in 1 keer van af was...Verder heeft ze me totaal niet verteld dat er grote kans is ( nu zegt ze zelfs dat het blijkbaar normaal is ) dat mijn gebit er na drie dagen zal uitvallen en ik dus veel geld heb betaald voor iets wat eigenlijk pas na 6 maanden definitief kan bepaald worden en terug opnieuw zal moeten gemaakt of hermaakt worden?

Verder weet ik genoeg mensen, waaronder een zus van mij, die direct een perfect passend gebid kregen, dat ook nu nog steeds zonder kleefpasta blijft passen en waar normaal mee gegeten, gepraat enz kan worden zonder dat het er uitvalt.

Het lijkt me eerlijk gezegd ook logischer om eerst de wonden te laten genezen eer men daar een prothese overheen gooit, maar blijkbaar is dat zo goed als standaard en is me niet eens gevraagd of ik dat wel wilde of niet, totaal verder geen voorlichting.
wo, 12/07/2011 - 17:31 Permalink
mecánico para …

tja, ik lees/hoor dat vaker........daarom zijn mensen met uw probleem ook zo lastig te helpen als er niet van te voren duidelijk is gesproken over de naweeën. In het geval van meteen perfecte pasvorm bij kennissen is het vaak meer geluk dan wijsheid geweest, normaal gesproken passen gebitten als er 7 tanden/kiezen worden getrokken vlak voor het plaatsen erg matig na een week. In het verleden heb ik dat door te werken op de plek waar de eerste week van de vakantie de nazorg moest worden uitgevoerd bij een gerenommeerde tandartsopleiding in den lande, door schade en schande geleerd.......het is NOOIT goed en mensen hebben ondanks alle voorlichting, tender love and care en mij het nooit als plezierig ervaren die eerste tijd. Kan er weinig leuks over melden vanuit SimCity waar ik verblijf na een aantal grote monden en vervelende encounters met overassertieve patienten hiero...... zeg maar :smt003
wo, 12/07/2011 - 17:52 Permalink
HybridPower

Vreemd.... http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=20786&hilit=Tissue+Conditioner&start=50

Dat passen van het gebit moet je samen met je tandarts gaan doen. soms is de kunsthars te lang, dik of bol......en dat knelt en doet natuurlijk zeer. Bijwerken kan dan wat lucht geven. ook is er een mogelijkheid als het gebit dan wat losser zit, het tijdelijk aan te passen met een gelvormige laag, de tissue conditioner (de naam zegt het al) om wat rust in de hut te krijgen. zou ik doen

Dus kan het toch helpen als het gebit losser zit? :smt017
wo, 12/07/2011 - 17:53 Permalink
mecánico para …

snap ik maar dat was 2 weken na plaatsen. niet direct na plaatsen. en zoals ook gezegd, het kan wel maar het is er van origine niet voor bedoelt. de siliconen tissue conditioner is poreus en als de wonden vers zijn is dat erg ranzig. om ondersnijdingen en holtes te vullen kan je het pakken maar dan is een steviger materiaal, een chairside reline eigenlijk beter toe te passen. Maar let op, bij mariazusenzo ging het om constante drukplekken weken na plaatsen
wo, 12/07/2011 - 18:00 Permalink
HybridPower

Hallo M,

Dank voor je toelichting. Ik snap je “verblijfplaats” nu beter. :smt002
Kan er soms heftig aan toe gaan op een forum. :smt017

De tijdelijke oplossing van tissue conditioner, zie ik ook nog niet als een onmiddellijke oplossing.
Hooguit een optie, nadat alles eerst tot rust is gekomen en de wonden mooi dicht en genezen.

Nu moet ik er zelf niet aan denken dat er gelijk wat voor plakkerig goedje aan die wonden moet.
Ook is het niet zo dat ik verwachtte dat alles in eens rozengeur en maneschijn zou zijn.

Natuurlijk weet ik uit eerdere ervaring met gedeeltelijke protheses boven en onder, dat alles eerst beurs en pijnlijk is en een tijd nodig heeft om te herstellen.

Het is vooral de manier waarop ze me ten eerste geen deftige voorlichting heeft gegeven en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat alle mondprotheses na drie dagen uit de mond vallen.

Zelf heb ik me zoveel mogelijk geïnformeerd via internet en websites van gerenommeerde tandartspraktijken. Overal lees je dan dat ze je een perfect op maat passende prothese gaan maken. Ze zeggen daar ook wel dat dit niet direct perfect kan zitten en na een tijd kan moeten worden bijgesteld ( slinken van de kaak ) maar nergens lees ik daar dat ze je een dure mondprothese gaan maken die je dan eigenlijk een paar dagen later toch niet meer kunt gebruiken omdat het “normaal”is dat die dan uit je mond vallen?

Het voorbeeld van mijn eigen zus is echt niet de enige. Ik ken heel wat mensen die, als hun prothese niet direct blijft zitten, teruggaan en van hun tandarts te horen krijgen dat dit niet hoort en ze er wat aan doen en het daarna wel degelijk goed blijft zitten en niet zomaar uit hun mond zakt.

Ook lees ik ervaringen waar patiënten bij een second opinion ook gelijk krijgen in die zin dat ze met een verkeerd opgemeten of gemaakte prothese werden opgezadeld waardoor het natuurlijk niet past.

Ik ben ook totaal overdonderd over hoe mijn tandarts dit heeft aangepakt, want ik heb eerder zowel boven als onder reeds meerdere tanden laten trekken bij haar en via haar ook gedeeltelijke protheses laten aanmeten en plaatsen. Dat verliep toen allemaal vlot en die pasten ook tot nu toe perfect. In het begin even wat drukplekken door haar weggeslepen en de pijntjes waren dan ook gelijk weg. Dit is zowel bij de onder als boven gedeeltelijke prothesen zo gegaan.

Het kan dus wel. Natuurlijk waren daar steeds nog eigen tanden waar de prothese aan verankerd kon worden, maar ze pasten wel prima.

Dit keer heeft ze me trouwens ook zonder echte uitleg doorverwezen naar de kaakchirug.
Later kwam ik erachter dat het om gecompliceerde extracties ging. Wortel met een soort bolletje aan dat verankerd zat en niet makkelijk uit te halen. Heeft ook best lang geduurd eer de kaakchirug die er uit heeft gekregen, heeft extra moeten boren en in stukjes eruit gehaald. Was trouwens ook nog een prima tand die helemaal vast zat dus ja…

Mijn ervaring bij de kaakchirurg was overigens top! Tijd om je als patiënt op je gemak te stellen, even uitleggen wat ze precies gaan doen en wat je wel en niet mag verwachten. Zo kan het toch ook? Ze hebben me daar trouwens gezegd dat ik ze bij problemen altijd terug een andere afspraak mocht maken, dus wellicht doe ik dat en vraag daar eens hun second opinion als alles wat tot rust is gekomen. Het is voorlopig nog oorlogsgebied in mijn mond haha. :roll:
wo, 12/07/2011 - 21:29 Permalink
mecánico para …

enig voordeel is dat je als enige in nederland deze kerst niet aankomt............schrale troost, maar toch.

en ach, als je over 4 weken een second opinion aangevraagd hebt en krijgt.............dan past dat gebit sowieso slecht en dan zegt diegene die het ziet: nou nou, dat past slecht. maar die heeft de situatie NU niet gezien. Achteraf is het makkelijk kletsen. Ik heb ooit een mevrouw gezien (behandeld, al dacht zij daar anders over) die precies schetste wat jij nu ook beschrijft......... en die ging 6 maanden na dato effe d'r gelijk halen. Want nu paste het wel en blabla........toen heb ik maar 1 ding gezegd: ik ben blij dat dat zo is.

nb: Mijn gedachte waren: ja, en als je tijdens je zwangerschap een jurk koopt dan past ie 9 maanden later ook niet meer/zeik niet zo/jajajaja, told you so/wil je de kaart met memo's VOORAF nog eens lezen?/ opgeruimd staat netjes/wat eten we vanavond?/volgende keer toch even die andere tandarts vertellen over de pockets van 12 mm + resorptie van bijna 1,5 cm per kaak in 6 maanden!!/leuke lamp hangt hier eigenlijk/blabla

ik ben namelijk ook maar een mens :smt003
wo, 12/07/2011 - 21:41 Permalink