Een paar weken geleden heb ik 3 kleine gaatjes in mijn kiezen laten vullen, met een witte vulling. Ik had daarna pijn aan 2 kiezen die gevuld waren en ben een paar keer terug geweest omdat de tandarts dacht dat de vulling te hoog zat. Na bijslijpen ging de pijn in één kies niet weg (bij de andere kies grotendeels wel) en na ongeveer 2 weken moest er een wortelkanaalbehandeling gedaan worden bij die kies.
Er werden foto's gemaakt, en daaruit bleek dat 2 van de 3 gaatjes maar tot de helft gevuld waren. Er zat dus nog een gat boven de vulling. Bij de ene was dus een wortelkanaalbehandeling nodig, maar de andere moest gewoon opnieuw gevuld worden.
Twee weken nadat de wortelkanaalbehandeling aan de eerste kies afgerond was, begon kies 2 pijn te doen, precies zoals de vorige had gedaan. De pijn was best heftig en hield dag en nacht aan, waardoor ik (te veel) pijnstillers bleef slikken en niet goed kon slapen. Hetzelfde als bij kies 1.
Vanochtend ben ik weer naar de tandarts gegaan, en heeft hij de eerste stap van een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd bij de tweede kies.
Ik snap niet zo goed wat er aan de hand is. Het waren maar kleine gaatjes. Hoe kan dit gebeuren? Kan het zijn dat ik niet goed reageer op het vulmateriaal? Holt dit spul mijn kies misschien uit?
Er werden foto's gemaakt, en daaruit bleek dat 2 van de 3 gaatjes maar tot de helft gevuld waren. Er zat dus nog een gat boven de vulling. Bij de ene was dus een wortelkanaalbehandeling nodig, maar de andere moest gewoon opnieuw gevuld worden.
Twee weken nadat de wortelkanaalbehandeling aan de eerste kies afgerond was, begon kies 2 pijn te doen, precies zoals de vorige had gedaan. De pijn was best heftig en hield dag en nacht aan, waardoor ik (te veel) pijnstillers bleef slikken en niet goed kon slapen. Hetzelfde als bij kies 1.
Vanochtend ben ik weer naar de tandarts gegaan, en heeft hij de eerste stap van een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd bij de tweede kies.
Ik snap niet zo goed wat er aan de hand is. Het waren maar kleine gaatjes. Hoe kan dit gebeuren? Kan het zijn dat ik niet goed reageer op het vulmateriaal? Holt dit spul mijn kies misschien uit?
Re: Wortelkanaalbehandeling na vullen kleine gaatjes
Ik heb met een paar collega's samengewerkt die deze cariesetector echt nooit gebruikten. Helaas kunnen dan dit soort dingen gebeuren. Op een foto zie je dan dat er veel tandbederf is achtergebleven. De tandarts heeft dan wel wat uit te leggen.
Ik haal zelf niet altijd alle tandbederf uit hele diepe gaten. Omdat ik dan een kies waar iemand geen last van had tot op de zenuw openboor. En dat is niet altijd nodig. Maar dan moet er wel een topkwaliteit vulling op kunnen, om verdergaan van tandberf tegen te houden.
Het is dan wel een goede gewoonte om de eigenaar van de nieuwe vulling even te waarschuwen dat er nog een hele goede kans is dat de zenuw alsnog ontstoken raakt.
Maar anderzijds, als ik álle tandbederf er uit gehaald had, was ik in ieder geval met een wortelkanaalbehandeling begonnen. Dus in overleg met de patient nemen we de gok. Dat gaat eigenlijk heel vaak goed. Nu na 25 jaar.... Maar ik heb heel wat fouten gemaakt voor die tijd.
De andere kant van het verhaal is dat je aan de buitenkant van een nieuw gaatje onmogelijk kunt zien hoe diep het doorloopt. Zelfs niet met een rontgenfoto. Dus het leek in dit geval alleen maar een klein gaatje. En daarom gebruik ik het liefste cariesdetector. De kans op verrassingen wordt dan verkleind.
Maar ik sta ook nog regelmatig achter m'n oren te krabbelen wat er nou weer aan de hand is. Dus vergeef het mijn collega.
Je kunt in ieder geval niet vertellen dat hij/zij te diep heeft doorgeboord!