Tandpijn, Kaakpijn, Hoofdpijn (ten einde raad)...

Author:
Roeboe
Posted:
wo, 12/07/2011 - 18:13
Dag iedereen,
Na veel twijfelen heb ik me eindelijk lid gemaakt van dit forum, ik las hier al veel gelijkaardige verhalen en zou graag even het mijne vertellen om wat raad te krijgen.

Mijn probleem begon een dikke 3 maand geleden toen er een stuk kies afbrak in de linker (onder) kant van mijn mond. Ik maakte onmiddelijk een afspraak bij de tandarts en de kies werd hersteld. Ik heb toen een periode enkel rechts gegeten omdat die kies wat gevoelig was. De laatste dagen voor de kies hersteld werd was er aan de rechterkant ook een kies die precies wat pijn begon te doen als ik iets hards knabbelde.

Nadat die kies dus opgelapt was werd deze pijn aan de rechterkant erger en de week erna bij het drinken van een hete koffie kreeg ik een zwellend gevoel in mijn onderkaak naar mijn rechter oor toe, een scherpe verdovende stekende pijn. Dit verdween weer maar kwam vanaf toen bij elke warme maaltijd of drank terug. Ik heb dan weer een afspraak gemaakt bij de tandarts maar die kon aan de (reeds gevulde) kies niets vinden (ook foto genomen).

Dan ben ik maar enkele weken verder gegaan zoals ik bezig was, maar de pijn bleef en werd zelfs erger. Als ik ging trainen (wielrenner) en ik kwam van de koude binnen werd de pijn heel fel en was hij bijna niet draagbaar. Maar als ik dan een goede 20 minuten in de zetel ging zitten en de bij verbeet, dan ging deze wel weer weg.

Ik ben weer terug gegaan naar de tandarts en deze nam nog een foto waarop ze kon zien dat een minimale ontsteking zat op de wortel van kies 36. Ik nam een kuur Ibuprofen van 2 weken, maar dit verminderde pijn tijdelijk maar deze kwam na enkele dagen weer volledig terug
Van de tandarts moest daarvoor een afspraak maken bij een Endodontist. Dit probeerde ik, maar ergens binnen geraken bleek erg moeilijk, na 2 of 3 pogingen (waar ik vaak tot April moest wachten op een afspraak) kwam ik terecht bij een endodontist in Turnhout. Daar kan ik terecht op 23 januari. Ik besloot dus mijn pijn symptomatisch verder te behandelen met paracetamol en ibuprofen. (ibuprofen werkt 5-7u tegen de pijn, een dafalgan 500 ongeveer 3-4u)

Ondertussen zijn we weer een paar weken verder en kan ik een vast patroon vinden in de pijn. Meestal kom ik de nacht door met een ibuprofen 600, als ik deze niet neem word ik wakker van de pijn en deze is feller dan overdag en de pijn zit echt rond het kaakgewricht en straalt nu ook uit naar mijn hals en hoofd/jukbeen. (ik knarsetand ook en heb een beugel gekocht daarvoor, maar dat blijkt geen invloed te hebben) 's morgens is mijn pijn helemaal weg, enkel als ik koude of hete dranken drink doet het pijn maar is het onmiddelijk ook weer weg (ik houd de drank of voedsel altijd weg van mijn rechter kaak en dan heb ik geen pijn.) Rond middag begint de pijn stelselmatig op te komen en nam ik eerst een dafalgan 500 waarna ik verder kon tot 's avonds voor ik ging slapen.

Als ik 's middags probeer de pijn vanzelf voorbij te laten gaan, gaat deze ook meestal weg na 20 minuten maar blijft lichtjes aanwezig gedurende de hele dag. Ik kan de dag soms door zonder pijnstiller maar vorige week werd de pijn echter bijna constant en ben ik toch maar begonnen met een antibioticakuur Amoxicilline 1000 (deze kon ik proberen volgens de tandarts als het te erg werd), maar ik zit nu in de 3de van 4 dagen en dit blijkt geen invloed te hebben.

Ik begin echt te twijfelen of het wel een ontsteking aan die tand is en ben echt ten einde raad, nog anderhalve maand met deze pijn houd ik niet meer vol. Ik ben ook nog vergeten te vermelden dat ik 3 jaar geleden een ongeval had met de fiets waarbij ik met mijn rechterkaak tegen een verkeersbord ben terecht gekomen. Men vermoedde een kaakbreuk, maar na verder onderzoek en een nacht op de spoedafdeling bleek dit toch maar een zware kneuzing van het kaakgewricht te zijn. ik heb toen bijna een maand mijn mond maar heel weinig kunnen openen van de pijn.

Heeft iemand raad of tips?
Ortholimburg

Er lopen wat verschillende pijnbeelden door elkaar bij U en dan is het moeilijkom vanachter de computer er iets zinnigs over te vertellen.
2 dingen: uitstralende pijn bij warmte wijst vaak op een necrose, dat is als de tandzenuw afsterft. Het is een beginnend abces en door de overdruk in de tand die er ontstaat door warme dranken of voedsel ontstaat er pijn. Koude doet dit verdwijnen en NSAID's (Brufen etc) helpen meestal niet echt veel in zo'n geval
Pijn bij koude wijst dan meestal weer op een diepe caries, maar géén necrose, maar soms zijn er in 1 tand met verschillende wortels bepaalde zenuwvezels al afgestorven en andere nog niet .Ik denk dat de endodontist U toch een eind op weg kan helpen. De parafuncties ( knarsen) en het trauma thv je gewricht kunnen ook allerlei pijnklachten produceren, maar de enige manier om hier uit te komen zal toch zijn om de ene na de andere mogelijke oorzaak uit te schakelen en daarna zien wat er nog overblijft.
wo, 12/07/2011 - 23:51 Permalink
Roeboe

Er lopen wat verschillende pijnbeelden door elkaar bij U en dan is het moeilijkom vanachter de computer er iets zinnigs over te vertellen.
2 dingen: uitstralende pijn bij warmte wijst vaak op een necrose, dat is als de tandzenuw afsterft. Het is een beginnend abces en door de overdruk in de tand die er ontstaat door warme dranken of voedsel ontstaat er pijn. Koude doet dit verdwijnen en NSAID's (Brufen etc) helpen meestal niet echt veel in zo'n geval
Pijn bij koude wijst dan meestal weer op een diepe caries, maar géén necrose, maar soms zijn er in 1 tand met verschillende wortels bepaalde zenuwvezels al afgestorven en andere nog niet .Ik denk dat de endodontist U toch een eind op weg kan helpen. De parafuncties ( knarsen) en het trauma thv je gewricht kunnen ook allerlei pijnklachten produceren, maar de enige manier om hier uit te komen zal toch zijn om de ene na de andere mogelijke oorzaak uit te schakelen en daarna zien wat er nog overblijft.

Omdat de pijn begonnen is met de tandpijn denk ik wel dat het behandelen van de tand door een Endodontist wel de meeste klacten zal wegnemen, ik ben trouwens ook al 3 jaar pijnvrij na mijn ongeval. Maar ik vraag me soms af of het niet beter zou zijn om gewoon zo snel mogelijk die tand te laten trekken, ik ben het wachten echt beu...
do, 12/08/2011 - 08:07 Permalink