Ik ben bang dat ik tanderosie heb

Author:
sanasoufi
Posted:
di, 12/06/2011 - 13:29
Ik heb al sinds een aantal jaren bij 1 kies teruggetrokken tandvlees (door te hard poetsen vroeger) het ziet er altijd een beetje grijs uit waar het tandvlees weg is. Goed nooit iets mee aan de hand geweest, maar sinds een paar dagen wanneer ik iets kouds of warms drink voel ik soms een pijnscheut. Ook nog niets aan de hand wie weet is het gewoon gevoeliger geworden. Maar ik besloot net te kijken en het lijkt wel net alsof het grijze deel (dus waar het tandvlees weg is) aan het oplossen is. Ik heb net even gevoeld en het voelt idd aan net alsof mijn witte kies waar het overgaat in grijs wat spitser is geworden.

Net even op tanderosie gegoogled en ik herken sommige foto's zoals deze:

http://i.imgur.com/ULk2e.gif

De middelste tand in de cirkel zo ziet het er bij mij uit alleen niet geel, maar grijs.

Gaat dit nog geel kleuren bij mij? Ik drink de laatste tijd best vaak bruisend water dus waarschijnlijk dat dit de oorzaak is? Ben wel drie maandjes terug bij de tandarts geweest voor controle en die zei dat alles in orde was....dus kan het in drie maanden tijd plotseling slijten?
Chris888

Als het tandvlees wat verder is teruggetrokken komt het tandbeen bloot te liggen. Dit tandbeen is minder hard dan glazuur en daardoor gevoeliger voor slijtage door tandenborstel en voor gaatjes (of zuur, want bacteriën in plak maken ook zuur aan). Goed schoonhouden dus, maar probeer niet te hard te poetsen.

Ik heb ook al meer den 20 jaar zo'n plek, wordt wel dieper, maar dat gaat langzaam. Als je er een periode last van hebt kun je een periode poetsen met tandpasta voor gevoelige tanden, dit beperkt prikkelgeleiding.

Verder geloof ik dat mineraalwater inderdaad zuur kan zijn. Verschilt per merk denk ik. Zoek de pH eens op.
di, 12/06/2011 - 20:22 Permalink
Chris888

Ik denk ook dat het geen kwaad kan permanent over te schakelen naar een tandpasta voor gevoelige tanden. 8)

maar ikzelf vind een andere tandpasta prettiger, dus ik ben altijd weer teruggeschakeld naar die andere. Mijn (eigen) ervaring was dat de gevoeligheid niet op korte termijn weer terugkwam.
zo, 12/11/2011 - 19:42 Permalink